Bredda fälgen på gsxr?

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Halloj!
Är det någon som vet ungefärlig kostnad för att bredda en alufälg? Och om det finns någon i göteborgstrakten eller småland som gör det.
Och hur bred fälg/sula man kan peta dit på en gsxr 750 -88? Jag är lite sugen på en 200-sula. :hihi
 

Jonathan

Guest
Fredsfursten skrev:
2029842 Halloj!
Är det någon som vet ungefärlig kostnad för att bredda en alufälg? Och om det finns någon i göteborgstrakten eller småland som gör det.
Och hur bred fälg/sula man kan peta dit på en gsxr 750 -88? Jag är lite sugen på en 200-sula. :hihi

Dum fråga kanske, men är det inte smartare att ta en fälg från en nyare GSXR750 ?

Iof uppstår ett par problem då:

1. Den ser annorlunda ut mot framfälgen, alltså får du byta den med.
2. Kanske blir helt runk med kedjeoffset, att den inte kommer i linje med drevet från vevaxeln.
 

skitte

Ingen hör när du skriker i 300 km/h!
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Simrishamn
Hoj
Fireblade Turbo 270 hk
Skicka den till Mc-xpress,Piteå.Vet inte om de kan bredda den till 200-däck,men värt ett telefonsamtal.
Fredsfursten skrev:
2029842 Halloj!
Är det någon som vet ungefärlig kostnad för att bredda en alufälg? Och om det finns någon i göteborgstrakten eller småland som gör det.
Och hur bred fälg/sula man kan peta dit på en gsxr 750 -88? Jag är lite sugen på en 200-sula. :hihi
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
skitte skrev:
2042545 Skicka den till Mc-xpress,Piteå.Vet inte om de kan bredda den till 200-däck,men värt ett telefonsamtal.

För 15 år sedan breddade dom min bakfälg, till min fzr 1000 från 5" till 6"
Det blev kanonbra. Vet dock inte om dom utför denna tjänst idag?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns där inte tillräckligt många breddade fälgar på begangnatmarknaden utan du måste förstöra ännu en orginalfälg....
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Frigång kedja

Fredsfursten skrev:
2029842 Halloj!
Är det någon som vet ungefärlig kostnad för att bredda en alufälg? Och om det finns någon i göteborgstrakten eller småland som gör det.
Och hur bred fälg/sula man kan peta dit på en gsxr 750 -88? Jag är lite sugen på en 200-sula. :hihi


Kolla först hur mycket frigång du har för kedjan, med den däcksbredd du har idag...
kolla sen hur mycket mer du behöver och om du har tillräckligt med plats så fixar Mc-Express resten.

Dom sticker av kanterna på fälgen, svetsar i remsor av aluminium,
svarvar sen om fälgen. Lackera den får du göra själv.

Ring och fråga, riktning av en krokig fälg går på c:a 1000- 1500:- beroende
på hur mycket tid det tar.

KentW
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Boris JR skrev:
2044311 Finns där inte tillräckligt många breddade fälgar på begangnatmarknaden utan du måste förstöra ännu en orginalfälg....

Har du en bred fälg som passar min hoj köper jag den... Jag har kollat runt en del och fälgar som tar bredare däck än 180 (och passar gsxr) är inte så lätt att hitta

Jag har fått tag på några som kan bredda, det verkar inte vara många, och kostnaden ligger på 4500-5000 bagis. Inte billigt men man får räkna med minst 3k för en begagnad fälg från en lite nyare gsxr med 5,5 tums fälg, så skillnaden är inte så stor.

Ska kolla MC-Express också. Om dom bara svarar i sin telefon någon gång :censored
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Jag har breddat ett par fälgar hos MC-Xpress, kostat ca 2800:- inkl. frakt med bussgods.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Wibbe skrev:
2051365 Jag har breddat ett par fälgar hos MC-Xpress, kostat ca 2800:- inkl. frakt med bussgods.

Jag ringde till dom - 1800 pix pratade dom om, riktigt bra pris tycker jag. Nästan så man undrar om det görs på ett bra sätt!?

Hur blev resultatet? Är det svetssömmar både på in- och utsidan? Blev det så bra att man kan polera fälgkanten utan att det syns för mycket?
 

Dark_Messenger

Guest
Fredsfursten skrev:
2029842 Halloj!
Är det någon som vet ungefärlig kostnad för att bredda en alufälg? Och om det finns någon i göteborgstrakten eller småland som gör det.
Och hur bred fälg/sula man kan peta dit på en gsxr 750 -88? Jag är lite sugen på en 200-sula. :hihi
Rätta mig gärna om jag har fel, men försämras inte vägegenskaperna ganska mycket om man överstiger 180-190 i bredd :va
Håller med om att det ser ballt ut med feta baksulor men behövs verkligen fetare däck än 180-190
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Fredsfursten skrev:
2064807 Jag ringde till dom - 1800 pix pratade dom om, riktigt bra pris tycker jag. Nästan så man undrar om det görs på ett bra sätt!?

Hur blev resultatet? Är det svetssömmar både på in- och utsidan? Blev det så bra att man kan polera fälgkanten utan att det syns för mycket?

Det ser sjysst ut, utsidan är avsvarvad så den svetsen syns inte mycket...men polering kanske blir lite jobbigt...Fast priset har gått ner nu ser jag.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Dark_Messenger skrev:
2064818 Rätta mig gärna om jag har fel, men försämras inte vägegenskaperna ganska mycket om man överstiger 180-190 i bredd :va
Håller med om att det ser ballt ut med feta baksulor men behövs verkligen fetare däck än 180-190

Jo dom brukar säga det, men jag har kört hoj med 190 sula senaste åren (speed triple) och det har fungerat utmärkt. Har svårt att tänka mig att 10mm till gör så stor skillnad. Nu menar jag utifrån att man kör mest i stan och leker lite. På bana kan jag tänka mig att 10mm hit eller dit gör en jävla skillnad. Och jag vet att du håller med mig om att utseendet är viktigt när du har en så fet hoj! :nicka

Och Wibbe - tack för svaret, det låter ju helt ok! Angående priset, det gällde om man inte skulle bredda mer än 1 tum åt vardera håll, kanske är det därför priset är lägre!?
 

Dark_Messenger

Guest
Fredsfursten skrev:
2065211 Jo dom brukar säga det, men jag har kört hoj med 190 sula senaste åren (speed triple) och det har fungerat utmärkt. Har svårt att tänka mig att 10mm till gör så stor skillnad. Nu menar jag utifrån att man kör mest i stan och leker lite. På bana kan jag tänka mig att 10mm hit eller dit gör en jävla skillnad. Och jag vet att du håller med mig om att utseendet är viktigt när du har en så fet hoj! :nicka

Att säga att utseendet inte spelar någon roll tror jag för de flesta bara är bs! Så är det. Spelar ingen roll om hojen går som aset o har 238 bakhjulshästar, ser den ut som skit vill man inte åka. Sen finns ju massor med annat att ta hänsyn till, ekonomi, smak osv. Men klart som korvspad att, om man kan o har råd, man väljer en hoj man själv tycker är snygg hoj framför en ful!! :)

För att återgå till däcken så är det säkert så att bansmiskarna känner stor skillnad mellan, säg ett 180 och 200 däck, medans vi "vanliga" hojåkare spelar det mindre roll för. Jag kan inte påstå att jag ligger med knäskrap genom kurvorna direkt så för min del spelar det nog mindre roll.. :rolleyes:
 
Last edited by a moderator:

ronnyracer

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrland
Hoj
Katana 1428 + Honda XR 640
Hej!

Jag har en Gammel EF Suka med Gsxr 1100 sving från -96. Fälgen är breddad av Marklund, du behöver inte fundera på kvaliten var bara beredd och vänta. Min fälg är breddad till 6,5" och det är lite pyssel att polera utan att svetsfogen ska synas (går inte att få till 100%).

Mitt bakdäck är 200 brett och jag kör med 7 mm spacer och moddad drevhub för att få frigång kedja/däck. Svingen fick i mitt fall också kapas/svetsas för frigång kedja/sving. Ramen är urtagen/omsvetsad för frigång kedja/ram. Slutligen måste kåpan över framdrev flyttas ut för frigång för offsett framdrev samt ny längre axel till hydraulkoppling.

Snyggt med fett bakdäck men kan ta lite tid innan alla bitarna är lösta!

Lycka till!
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Fredsfursten skrev:
2029842 Halloj!
Är det någon som vet ungefärlig kostnad för att bredda en alufälg? Och om det finns någon i göteborgstrakten eller småland som gör det.
Och hur bred fälg/sula man kan peta dit på en gsxr 750 -88? Jag är lite sugen på en 200-sula. :hihi

Varför skall du ha så brett, är det bara för utseende. För du förstör prestandan och väghållningen med så brett däck.

Det har gått förlångt med dessa breda däck.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Dark_Messenger skrev:
2064818 Rätta mig gärna om jag har fel, men försämras inte vägegenskaperna ganska mycket om man överstiger 180-190 i bredd :va
Håller med om att det ser ballt ut med feta baksulor men behövs verkligen fetare däck än 180-190

Så sa dom för 25 år sedan, när Honda CB1100R och Katana var värsting maskiner. Att ha 130 mm breda däck, skulle det verkligen vara nödvändigt. :fatta!


Det viktigaste är att man har en bra relation mellan fälg och däckbredd.
Om man fläskar på med ett brett däck på "smal" fälg, det är då det blir riktigt knasigt.
 

IceR

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Uvanå
Hoj
BMW HP2
Kolla lite på den här hemsidan: http://oldskoolsuzuki.info/patrick/techref/wheels/wheels.htm
det finns en hel del matnyttigt angående Suzuki. Bättre att köpa riktiga hjul än att krångla med breddning om man nu inte ska upp på löjligt breda fälgar så att det inte FINNS färdiga. :brinnerup
Fredsfursten skrev:
2029842 Halloj!
Är det någon som vet ungefärlig kostnad för att bredda en alufälg? Och om det finns någon i göteborgstrakten eller småland som gör det.
Och hur bred fälg/sula man kan peta dit på en gsxr 750 -88? Jag är lite sugen på en 200-sula. :hihi
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top