Bredd bakdäck

Hansennn

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Hoj
07 Yamaha R6
Hej har en Yamaha R6 07 undrar hur brett bakdäck jag kan ha sitter ju 180 orginal får man på 200 på fälgen utan att det trillar av :hihi

Nöj dig med Aryey ' s förslag 190. Så slipper du fundera mera.
Jag förstår frågan för jag såg ett test av Superbikes där man som avslutning på testet satte på ett Bridgestone med bredd 200 på hojarna och lyckades köra varvet på banan nån sekund snabbare.
Frågan är väl: Var det bredden eller gummit/däckskonstruktionen som gjorde ca 1 sek.
Jag gissar på gummit/däckskonstruktionen och att det var sista testet. Förarna "kände" hojarna efter tidigare körpass !

Har fått för mig efter åratal av körning att bredare bakdäck leder till mer fribrottning i varje kurva.Men det är ju klart, ser ju coolare ut vid korvmojen. :crash
Det beror väl på profilhöjden också, ett 200/65-slick är spetsigare och mer lättsvängt än ett 190/50... Ett 190/60 lättare än 180/55. Fast de profilerna används ju sällan vid korvmojjen förståss.

2007 på Jarez var Jorge LORENZO 2 sec efter snabbaste Motogp hoj på warmup med en 250cc med 165mm bakdäck så jag tror inte brädden är den avgörande faktorn.

för övrig var han bara 20 sec efter vinnaren Rossi i racet (tidsmässigt).

195/65 går iaf. Du får höja fram om han inte ska tippa in i böj då.

Snyggare med brett. Men jag tror däck tillverkare o motorcykel byggarna testat det en o det andra. O kommit fram till rätt storlek för varje modell. "Efter en del mekande. Har man ofta haft sig lite funderingar över vissa "överflödiga/onödiga/korkade konstruktioner" till man står där en dag med byxorna nere. Aha. Nu fattar jag varför den satt där/behövde den.. :). Men testa. Kanske inte gör så stor skillnad. Men min spontana gissning är, är att hojen är optimerad efter däck bredd. Har fått förklarat för mig vad som händer om man byter däck storlek. Men glömt av o vild inte ge dig nån vild gissning. Kanske nån utav gurusarna på forumet kan ge dig ett bättre svar.. gåd lack

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...