Bredbandsproblem??

brinckis skrev:
sålänge som du inte använder de andra jacken så kan du koppla in adsl i vilket jack som helst och få det att fungera. Men har du telefoner inkopplade innan adsl så kommer du bryta uppkopplingen varje gång du lyfter på luren. Du kommer även att få ett brus i de telefoner som är inkopplade innan adsl. ADSL skall sitta i 1a jack för att fungera korrekt. Att dra en förlängningssladd från 1a jacket är ingen bra lösning då hastigheten kan försämras. Flytta 1a jacket ... har du 2 par tråd så fixar du det snabbt och enkelt. Har du däremot bara en pars eller inget jack där du har datorn får du dra ny sladd. OBS telia tar ca 700 kr för att bara komma ut och sen ytterliggare 400 kr / halvtimme efter första halvtimmen. Flytt av första jack är nog fast summa nu när jag tänker efter ... ligger nog på 900 kr. Gör det själv.

är inte en bättre lösning att skaffa 30m Cat5 istället?

Alt. WLAN.

Skalman skrev:
är inte en bättre lösning att skaffa 30m Cat5 istället?

Alt. WLAN.

Lång nätverkskabel är absolut att föredra. Mycket större chans för störningar om man förlänger mellan jack och modem. Dessutom, bäst är att alltid ha modem i första jack, kvalitéten på den indragna telekabeln är inte alltid av toppklass.

Hej

Det troligaste felet om telefonen bryter internet är antingen ycl-dosan som du har mellan telejacket och modemet, eller så förhandlar ditt modem till sig en för hög hastighet som ger en signalstyrka som är på gränsen för att det ska fungera. När det sedan ringer så sjunker din signalstyrka ytterligare och det slutar fungera. Detta kan supporten hjälpa dig med. Ring 020-120 00 70 så kan de styra upp din signalstyrka.

Mvh
Simon
Produktinformatör BBBs support.

Coola Ola skrev:
Lång nätverkskabel är absolut att föredra. Mycket större chans för störningar om man förlänger mellan jack och modem. Dessutom, bäst är att alltid ha modem i första jack, kvalitéten på den indragna telekabeln är inte alltid av toppklass.

Varför tänkte jag inte på det?:rodnar
Antar att det är en vanlig nätverkskabelskontakt både i modemet och i kortet i datorn? Iså fall är ju problemet löst.

Bockar och bugar. :tummenupp

Simp skrev:
Hej

Det troligaste felet om telefonen bryter internet är antingen ycl-dosan som du har mellan telejacket och modemet, eller så förhandlar ditt modem till sig en för hög hastighet som ger en signalstyrka som är på gränsen för att det ska fungera. När det sedan ringer så sjunker din signalstyrka ytterligare och det slutar fungera. Detta kan supporten hjälpa dig med. Ring 020-120 00 70 så kan de styra upp din signalstyrka.

Mvh
Simon
Produktinformatör BBBs support.

ycl-dosan, är det den där lilla vita klumpen?

Kommer de sänka min hastighet?

jag har samma problem... har BBB10/1 i första jacket...

fast inte när någon ringer utan när vissa telefoner i huset lyfts... det funkar utmärkt att surfa när man ringer ex från sovrummet men lyfter man luren i köket så är det kört...

Rstu skrev:
jag har samma problem... har BBB10/1 i första jacket...

fast inte när någon ringer utan när vissa telefoner i huset lyfts... det funkar utmärkt att surfa när man ringer ex från sovrummet men lyfter man luren i köket så är det kört...

Din teleslinga är fucked up. Troligen ett stjärnnät istf seriell slinga. Kolla i bredbandshandboken och bygg om rätt. Eller använd bara det första jacket med önskat antal bärbara slav-handenheter i andra rum. Dyrare men bekvämare. :)

Thundercat skrev:
Har Bredbandsbolagets adsl (upp till 24 mbit). När det ringer så dör hela internet ett litet tag. Har bara ett jack och dit är både telefon och dator inkopplad. Rätt så frustrerande när man spelar poker och blir disconnectad.

Supportsnubben har nog rätt. Kan hjälpa att ställa ner farten nån Mbit. Blinkar ALM-lampan nånting? Alt. testa att byta den korta telekabeln i kitet. Ofta fel på dem. Kolla även i jacket att inkommande trådpar är rätt kopplat, till det nedre skruvparet och att det inte är nåt annat krafs där, typ trådar mellan nedre och övre skruvpar. Många hemmaingenjörer i det här landet... Testa med annan telefon....och annan mellanpropp som sagt...

hrc skrev:
Din teleslinga är fucked up. Troligen ett stjärnnät istf seriell slinga. Kolla i bredbandshandboken och bygg om rätt. Eller använd bara det första jacket med önskat antal bärbara slav-handenheter i andra rum. Dyrare men bekvämare. :)

min teleslinga fungerade PERFEKT och internet dog ALLDRIG när jag hadde telia 0.5 så det måste vara ngt med BBB :S ja allting är rätt inkopplat.. har haft en tekniker här också och han kunde ingenting göra.. han sa bara.. annvänd inte det där telejacket.. men jag har telefoner istortsett i varendra rum i huset.. och vill gärna ha det i köket och vardagsrummet med...

Rstu skrev:
min teleslinga fungerade PERFEKT och internet dog ALLDRIG när jag hadde telia 0.5 så det måste vara ngt med BBB :S ja allting är rätt inkopplat.. har haft en tekniker här också och han kunde ingenting göra.. han sa bara.. annvänd inte det där telejacket.. men jag har telefoner istortsett i varendra rum i huset.. och vill gärna ha det i köket och vardagsrummet med...

Kan ju vara så att det är känsligare med högre hastighet.

Thundercat skrev:
Har Bredbandsbolagets adsl (upp till 24 mbit). När det ringer så dör hela internet ett litet tag. Har bara ett jack och dit är både telefon och dator inkopplad. Rätt så frustrerande när man spelar poker och blir disconnectad.

Vad ska jag göra? Köpa ny dator? Ny telefon? Flytta?

Hilfe!!! :brinnerup

Samma sak hände mig, hade den långa kabeln från jacket till splitern och den korta till modemet, när jag vände på dom så att den korta gick från jacket till splittern och den långa från splittern till datorn försvann problemet!!! :va

Har fått mitt modem nu för några dagar sedan men jag får INGEN kontakt med DSL/PPP-lampan. Har pratat med Teliasupporten ett antal gånger och efter att ha skruva isär varenda jack så har jag kommit fram till att jag har 2 igående linjer i huset.

Hur kan det komma sig kan man då fråga sig? Jo, något fläpphuvve som har bott här före mig har kapat och paralellkopplat ledningen på vinden innan första jacket. Tog bort den kopplingen och kopplade ihop det igen så att det gick till ursprungskontakten. Samma resultat.

Tänkte att den kanske inte tål att kabeln är kapad och ihopkopplad på vinden så jag tog med mig en kontakt upp och satte alltihopa uppe på vinden. Fortfarande ingen signal så felet måste ligga hos Telia eller iaf innan huset. Har testat med ett annat likadant modem och får ingen signal då heller så det felet är det inte. :huvet

Gar det prblemet emd, internet dör ca 1min när det ringer o
sen när jag lägger på så dör det igen i ca 1min.
har även fixat ett till jack med det blir samma problem ändå,
förövrigt använder jag en siemens trådlös telefon och det e den som
ger problem, använder jag en telefon med tråd så fuknar det felfritt.

Thundercat skrev:
Jag har ett modem till, när jag uppgraderade från 10 mbit till 24 mbit så kom det hem ett startpaket till... :va

Man skall ju skicka tillbaks det gamla inom 14 dagar annars vill de ha 1500kr för det, så sto det i mitt brev jag fick iallafall :näsblod

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back