Bredbandsproblem??

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Har Bredbandsbolagets adsl (upp till 24 mbit). När det ringer så dör hela internet ett litet tag. Har bara ett jack och dit är både telefon och dator inkopplad. Rätt så frustrerande när man spelar poker och blir disconnectad.

Vad ska jag göra? Köpa ny dator? Ny telefon? Flytta?

Hilfe!!! :brinnerup

Är tydligen ett vanligt problem för folk med BBB's adsl + ip telefoni... Har hört om ett par st som har exakt samma problem :va

Halvt offtopic: Vete fasen men jag tycker inte att det verkar som en grym idé att vanliga telefonen slutar funka om strömmen går... för visst blir det så med IP-telefoni?

Nicke skrev:
Halvt offtopic: Vete fasen men jag tycker inte att det verkar som en grym idé att vanliga telefonen slutar funka om strömmen går... för visst blir det så med IP-telefoni?

Japp.

Nicke skrev:

Äh, det är så sällan det är strömavbrott, mobilen funkar om inte hela länet blir utan ström. Plus att det kan det vara värt att inte betala nåt till telia.

Thundercat skrev:
Har Bredbandsbolagets adsl (upp till 24 mbit). När det ringer så dör hela internet ett litet tag. Har bara ett jack och dit är både telefon och dator inkopplad. Rätt så frustrerande när man spelar poker och blir disconnectad.

Hilfe!!! :brinnerup
jag har samma problem.. fast nu har jag ju inte mitt i förstajacket.. så därför har jag trott att det varit problemet..

jag antar att adsl proppen sitter först i jacket. Annars testa med en annan tlf. vissa tlf sluter sig när man ringer till dem ... om detta sen orsakar att uppkopplingen bryts vet jag ej.

om du drar ut tlf och då bara har adsl inkopplat i jacket. bryts uppkopplingen om du nu ringer hem?

brinckis skrev:
jag antar att adsl proppen sitter först i jacket. Annars testa med en annan tlf. vissa tlf sluter sig när man ringer till dem ... om detta sen orsakar att uppkopplingen bryts vet jag ej.

Testat med annan telefon, internet dör om jag svarar.

Thundercat skrev:
Om jag bara ringer så verkar det inte som det händer något, men om jag svara så dör internet... :va
och du har adsl proppen först i jacket och sen tlf proppen utanpå? och bara ett jack i lgh/hus?

Nu får nog någon förklara för mig vad fan det spelar för roll vilken som sitter ytterst i kontakten, den är väl parallellkopplad?

Thundercat skrev:
Om jag bara ringer så verkar det inte som det händer något, men om jag svara så dör internet... :va
mitt e tvärtom.. det dör just i själva ringningen.. alltså det funkar mellan signalerna.. så om man spelar cs så laggar det fint vid varje ringning..

HanneZ skrev:
Nu får nog någon förklara för mig vad fan det spelar för roll vilken som sitter ytterst i kontakten, den är väl parallellkopplad?

Använder du den mellanpropp/filter som följer med modemet så är den kopplad så att den ligger först och att telefonen som du kopplar utanpå ligger i serie efter.

Thundercat skrev:

Hilfe!!!

Antingen är det fel på mellanproppen eller så har du brutit av plastpinnen på den (vilket väl iofs kan betraktas som ett fel). Kan även vara själva filtret som är trasigt. Byt ut o testa om det funkar. Skulle det krisa så har jag samma uppkoppling och förmodligen samma modem så hör av dig om du behöver låna.

Coola Ola skrev:
Använder du den mellanpropp/filter som följer med modemet så är den kopplad så att den ligger först och att telefonen som du kopplar utanpå ligger i serie efter.

Antingen är det fel på mellanproppen eller så har du brutit av plastpinnen på den (vilket väl iofs kan betraktas som ett fel). Kan även vara själva filtret som är trasigt. Byt ut o testa om det funkar. Skulle det krisa så har jag samma uppkoppling och förmodligen samma modem så hör av dig om du behöver låna.

Jag har ett modem till, när jag uppgraderade från 10 mbit till 24 mbit så kom det hem ett startpaket till... :va

Hur är det nu, måste modemet sitta i "huvudkopplingen" eller hur funkar det? Väntar på modemet nu sen ska jag koppla upp mig på telia 24Mbit och datorn är i fel ända av huset om man säger så. Måste jag dra en förlängning ut till det första jacket eller går det ändå?

MrGooFy skrev:
Hur är det nu, måste modemet sitta i "huvudkopplingen" eller hur funkar det? Väntar på modemet nu sen ska jag koppla upp mig på telia 24Mbit och datorn är i fel ända av huset om man säger så. Måste jag dra en förlängning ut till det första jacket eller går det ändå?
sålänge som du inte använder de andra jacken så kan du koppla in adsl i vilket jack som helst och få det att fungera. Men har du telefoner inkopplade innan adsl så kommer du bryta uppkopplingen varje gång du lyfter på luren. Du kommer även att få ett brus i de telefoner som är inkopplade innan adsl. ADSL skall sitta i 1a jack för att fungera korrekt. Att dra en förlängningssladd från 1a jacket är ingen bra lösning då hastigheten kan försämras. Flytta 1a jacket ... har du 2 par tråd så fixar du det snabbt och enkelt. Har du däremot bara en pars eller inget jack där du har datorn får du dra ny sladd. OBS telia tar ca 700 kr för att bara komma ut och sen ytterliggare 400 kr / halvtimme efter första halvtimmen. Flytt av första jack är nog fast summa nu när jag tänker efter ... ligger nog på 900 kr. Gör det själv.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back