Bredbandslambdasond

Markus Thorén skrev:
En tanke som jag och min studiekamrat haft är att väldigt vassa bilar och motorcyklar borde ha felande lambdamätning även med en riktig bredbandslambda. Med tanke på att vassa motorer har väldigt stort overlap så borde dessa visa att de går magrare än vad de gör. Är det någon som haft möjlighet att räknat ut lambda med hjälp att mäta luftflöde och bränslet in och jämfört med uppmätt lambda på riktigt vass motor?

Intressant tanke, låter rimligt.

Hur är det på hojar med insprutning, använder de sig av återkoppling från lambdavärdet vid reglering? :va

Om inte kan din teori kanske vara en anledning till att man inte gör det.

Nån som kan upplysa en lekman? :confused:

Markus: På vad sätt skulle överlappet störa lambdamätaren ?

Anol: Utgår från att dom hojar som har lambdasond oxå använder den. Kan inte komma på nån annan användning än att reglera blandningen.

Nisse: Mäta blandningen med. Men vanliga lambdan har mindre mätområde och mäter m sämre pecision, spec. på den feta sidan är den väldigt temperaturkänslig.
/u

Jepp, det blir lite knepigt med stora overlap. Kombinera detta med direktinsprutning (+ vridbara kammar) och du har ännu större problem.

Spelar mindre roll om du har luftmassa, du måste på något sätt få fram din trapping efficiency för att kunna räkna fram ditt verkliga lambda (Lambda i cylindern).

Lambdasonden reglerar på låglast enbart, resten utgår från mappning.

/J

anol skrev:
Intressant tanke, låter rimligt.

Hur är det på hojar med insprutning, använder de sig av återkoppling från lambdavärdet vid reglering?

Väldigt få, om ens några gathojar med insprut som har någon lambdasond. Alla kör open loop vad jag vet..

Racercyklar är en annan femma, men där används den inte till reglering, utan för att logga värden så man kan korrigera mappningen manuellt. Att använda så få sensorer som kan styra insprutningen som möjligt är där en tumregel, pajjar en sensor är konsekvenserna ofta en chanslös hoj.. Att det sedan finns sensorer överallt är en annan sak.. Man justerar manuellt utifrån de förutsättningar som kan tänkas vara under nästa pass, kollar hur det blev i logfilen osv..

/B

Last edited:
Bj.O.rn skrev:
Väldigt få, om ens några gathojar med insprut som har någon lambdasond. Alla kör open loop vad jag vet..

Hayabusa 2002 och framåt.
Nya tysklandsmodeller har katalysator och då ofta också
lambdasonder bl.a större Hondor och BMW.
Det är väl bara en tidsfråga innan det blir kat-tvång i Sverige
så det kommer.

RG500-Johannes skrev:
Jepp, det blir lite knepigt med stora overlap. Kombinera detta med direktinsprutning (+ vridbara kammar) och du har ännu större problem.

Spelar mindre roll om du har luftmassa, du måste på något sätt få fram din trapping efficiency för att kunna räkna fram ditt verkliga lambda (Lambda i cylindern).

Lambdasonden reglerar på låglast enbart, resten utgår från mappning.

/J

Eftersom ingen hoj jag vet om kör med variabla kammar (även de flesta bilar har väl bara två olika profiler) Skulle det gå att med en bränsle luft mätning beräkna ett riktigt bra lambda. Då en fyrtaktare även om den är vass har en väldigt hög trapping efficiency=behållningsgrad man kan nog göra 99% uppskattning speciellt om du har kammtiderna (är ju inte som en tvåtaktare där 70% anses som ett mycket bra värde). Denna typ av mätning förutsätter ju att du har tillgång till ett lab. Där mäter du ju bränslet via bränslevåg under en viss cykel (ett visst lastfall) och mängden luft. Det lambda du räknar ut då borde inte skilja mer än ca1% (Om du har bra utrustning typ AVL)

ulf_lundin skrev:

Anol: Utgår från att dom hojar som har lambdasond oxå använder den. Kan inte komma på nån annan användning än att reglera blandningen.

Nisse: Mäta blandningen med. Men vanliga lambdan har mindre mätområde och mäter m sämre pecision, spec. på den feta sidan är den väldigt temperaturkänslig.
/u
Ok. Duger den till att mappa ett piggybacksprut till en turbokonverterad bil? (BMW 325) Eller "måste" man köra bredband då?

ulf_lundin skrev:

/u

Då stort overlap resulterar i färskgaser ut i avgassystemet=mer syre=lambdamätningen borde bli fel tro den är magrare än den är.

Lambda mätning på bilar och motorcyklar är till för att reglerar lambda runt 1 eftersom det är bara där man har en fungerande kat. avgasrening. Ett labdamätningsystem (i bil mc) kan inte känna om du kör på lamda 0.85 eller 0.90 utan kan bara reglera kring 1.0. Är en avgasreningssak inget annat. Sen är det mycket möjligt att en standard hoj är mappad från fabrik till lambdavärde på 0.9 vid full last.

gthyni skrev:
Hayabusa 2002 och framåt.
Nya tysklandsmodeller har katalysator och då ofta också
lambdasonder bl.a större Hondor och BMW.
Det är väl bara en tidsfråga innan det blir kat-tvång i Sverige
så det kommer.

Ingen Ducati har såvitt jag vet någon lambdasond, Kat på de flesta modellerna från '03. Någon sond är inget måste för att en katalysator ska fungera, åtminstone ibland...

/B

Bj.O.rn skrev:
Ingen Ducati har såvitt jag vet någon lambdasond, Kat på de flesta modellerna från '03. Någon sond är inget måste för att en katalysator ska fungera, åtminstone ibland...

/B

För att en modärn 3-vägs katalysator ska fungera KRÄVS lambda 1! Den är då väldigt effektiv och bryter ned kolmonoxider kolväten och kväveoxider med mer än 90 % (De tre stora utsläppsgrupperna från en ottomotor) Detta kräver att motorn drivs med mycket små avvikelser mindre än 1 % från den stökiometriska blandningssammansättningen. Detta låga spridningsvärde är ej möjligt att hålla under en motors alla driftpunkter utan lambdarglering!

Enkel förklaring hur en Lambdasond fungerar:
När en sond blir ca 300grader blir keramiklagret ledande för syrejoner. Om syrehalten är olika på sondens bägge sidor uppstår en elektrisk spänning mellan de bägge gränsytorna. Spänningen blir ett mått på skillnaden i syrekoncentrationen på sondens båda sidor. Restsyrehalterna i avgaserna från en förbränningsmotor beror i hög grad av bränsle luftblandningen i den blandning som tillförs motorn. Även när drift sker med bränsleöverskott tex vid lambda0.95 finns ca0.3volymprocent syre kvar i avgaserna. På grund av detta samband är det möjligt att använda syrehalten i avgaserna som ett mått på luft/bränsleblandningen.

En vanlig lambdasond kan inte känna av hela registret dvs. den kan inte ligga och reglera lambda 0.85 även om man skulle vilja. Då spänningssignalen från lambdasonden ligger vid ca800-1000mV vid en fet blandning dvs. lambda mindre än 1, och ca 100mv vid en mager blandning dvs. lambda större än ett. Reglerparametrarna är gjorda på en sugmotor (utan turbo) så att den ligger och småjusterar hela tiden så lambda hela tiden hålls till 1. Turbobilar mappats däremot in så att de vid full last går de på lambda 0.80-0.90 dels för att undvika knack och dels för att kyla. Där används bara lambdaregleringen vid låg last för att klara avgasnormer. Skulle kunna tänka mig att liknade mappning även används på vassa sporthojar och vassa sugbilar för att klara avgaskraven.

Markus Thorén skrev:
En tanke som jag och min studiekamrat haft är att väldigt vassa bilar och motorcyklar borde ha felande lambdamätning även med en riktig bredbandslambda. Med tanke på att vassa motorer har väldigt stort overlap så borde dessa visa att de går magrare än vad de gör.

Du är inne på helt rätt spår det där med att extrasyre hittar vägen ut via överlappet - så därför trimmar dom flesta hot-roddare in bestyckning på full gas med hjälp av utseendet på tändstiften. Mattsvart och sotig ring med mörkbrun isolator efter en fullgasrepa med "choppad" tändning, då är man rätt nära.

Markus Thorén skrev:
För att en modärn 3-vägs katalysator ska fungera KRÄVS lambda 1!

Har inte påstått att det sitter trevägskatalysatorer på hojarna heller iofs..

Behövs det för att klara kraven i Euro-2 normen? Euro 3 är inte aktuellt förrns 2006 (om man kommer överens)..

Lite mer läsning här:

http://www.ducati.com/bikes/techcaf...ernal&detail=article&value=technical&artID=11

http://www.ducati.com/bikes/techcaf...lue=miscellaneous&part=miscellaneous&artID=10

/B

andersbrink skrev:
Du är inne på helt rätt spår det där med att extrasyre hittar vägen ut via överlappet - så därför trimmar dom flesta hot-roddare in bestyckning på full gas med hjälp av utseendet på tändstiften. Mattsvart och sotig ring med mörkbrun isolator efter en fullgasrepa med "choppad" tändning, då är man rätt nära.

Ett annat sätt för att bestycka/mappa rätt (för max effekt) är att ju annars att mäta avgastemperaturen.

Används vad jag förstått av de flesta trimmarna ?

anol skrev:
Ett annat sätt för att bestycka/mappa rätt (för max effekt) är att ju annars att mäta avgastemperaturen.

Används vad jag förstått av de flesta trimmarna ?

Avgastempen beror på så väldigt mycket mer än bränsleblandning, så det känns rätt tveksamt. Även om du inte skulle röra några andra parametrar så kan du aldrig hitta ett absolut värde på tempen som man direkt kan överföra till blandningsförhållandet.

Markus Thorén skrev:
Eftersom ingen hoj jag vet om kör med variabla kammar (även de flesta bilar har väl bara två olika profiler)

Jag tänkte lite mer allmänt, och kanske då mest på vridbara kammar där du inte ändrar duration och lyft utan bara vrider kammen.

Skulle det gå att med en bränsle luft mätning beräkna ett riktigt bra lambda. Då en fyrtaktare även om den är vass har en väldigt hög trapping efficiency=behållningsgrad man kan nog göra 99% uppskattning speciellt om du har kammtiderna (är ju inte som en tvåtaktare där 70% anses som ett mycket bra värde). Denna typ av mätning förutsätter ju att du har tillgång till ett lab. Där mäter du ju bränslet via bränslevåg under en viss cykel (ett visst lastfall) och mängden luft. Det lambda du räknar ut då borde inte skilja mer än ca1% (Om du har bra utrustning typ AVL)

Jepp, det är så vi gör. Trapping efficiency är f.ö. en bitch att räkna ut/mäta.

/J

Markus Thorén skrev:
Eftersom ingen hoj jag vet om kör med variabla kammar
Honda VFR 800 -02 o nyare har variabla kamaxeltider..

I övrigt kan jag inget alls om detta.. men det var en väldigt intressant läsning.

Maverick skrev:
Honda VFR 800 -02 o nyare har variabla kamaxeltider..

I övrigt kan jag inget alls om detta.. men det var en väldigt intressant läsning.

Visst tusan!

Fast är det variabla kamar? eller hur är det nu.. Mer eller mindre lyft eller en frikopplad ventil på låga varv medelst vippor/lyftare?

/B

Hondan är en 2ventilare under ca 7000 o en 4ventilare över. Sen lyckas dom lura många okritiska genom att använda samma eller nästan samma reklambeteckning som för Hondas bilar som såvitt jag vet har variabla ventiltider på riktigt. Vfr hade väl jämnt o bra (bättre ?) register innan så varför labba med den ? men det är en annan sak.
/u

Beställt, betalt å klart, idag kom en avi om ett rek-brev att hämta!

Knallade ner till posten (eller rättare sagt tobaksaffären..), efter ett besök till Clas Ohlsson (köpa lödtillbehör)

Visade sig att paketet eller rek-brevet/paketet inte fanns, numret gick inte ens att söka på.. Blev hänvisad till postcentret, samma sak där.. Dom ringde runt till terminalerna å kollade hitådit, nä ingen som vet något... Inget att göra utom att vänta på en påminnelseavi som med lite tur är sökbar.. Jämrans! Här har det fraktats ett paket från andra sidan jorden å så kommer det bort hemma i norrköping! :kocko :huvet

/B

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...