Bredbandslambdasond

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Är det någon som har erfarenhet av Tech Edge WB02 Lambda Meter?
http://www.wbo2.com

Den går ju att koppla ihop med denna mjukvara i en palm
http://wbo2.offline.org/

Det ser himla bra ut, men jag vill helst köra det på en Laptop eller PocketPC. Det finns ett program men det är i DOS och ser inget vidare ut. Finns det några konkurenter???

Man vill ju kunna logga rpm, lambda och TPS
 
Blir nog bra när man får det att funka med Bosch LSU-sensor.. NTK är dyyyyr..

Kunde man sen åsså bara logga varvtal, trottel å lamda samtidigt på ett biligt å enkellt sätt så vore det i hamn.. hellst skulle man kunna exportera värdena till excel eller något annat progg att köra statistik i..

/B
 
Last edited:
Man KAN logga varvtal, lambda och två analoga med denna (TPS är ju lämpligt) så det är bara att köra ;)

Igen som har testat något liknade?! Vad kör dom på tuningshops (eller vad det heter)? Dom som har DynoJet prylar kör ju med ”Tuning Link Software”
http://www.powercommander.com/tuninglink.shtml
som bara ger en map till PowerCommandern ”automatiskt”, men dom som inte har Dynojet, vad har dom?

Snodde en Bosch sensor (ur en container så det var inte sååå farligt, hoppas den funkar!) när jag jobbade på Volvo PV, så det ju en början, iaf
 
Kom ihåg att 'vanlig' lambdasond o s.k. bredbandssond är rätt olika djur. Kräver helt olika elektronik f avläsning bl.a. Undrar om det finns någon motor som är försedd m bredbandssond i orginal.
/u
 
Volvo använder bredbandslambda före katten (och en vanlig efter)

Man kör ändå i princip alltid lambda 1, men med bredbandslambdan kan man fortare reglera in rätt. Den vanliga är bara där som referens, bredbandarna driver när dom blir gamla.
 
1) bara på rätt nya volvo, eller hur ? (har nog faktiskt hört nåt om det, nu när du säger det)
2) tvivlar på att turbona går på lambda 1.0 vid fullast. Om jag nu får vara lite näsvis.
/u
 
Kan man inte mäta lamdavärdet på något sätt när man kör med hjälp av en multimeter lr något?
Sonden ger ju en spänning upp å ner när den reglerar.

tvivlar på att turbona går på lambda 1.0 vid fullast//
Vid fullast reglerar inte lamdan på något vis.
 
Smalbandslambdan (den vanliga) kan mätas med en högohmig voltmeter, typ >1 Megaohm.

Bredbandslambdan är konstantströmsstyrd (med en väldigt exakt strömreferens) och man mäter spänningsfallet över en väldigt exakt definierad resistor som sitter i serie med strömgeneratorn. Inte så enkelt att utföra utan att behöva bygga en liten lådda innehållande ca femtiotalet komponenter.
 
Vanliga lambdan är högeligen olinjär o dessutom temperarurkänslig, spec på den feta sidan. Bredbandslambdan består av en vanlig lambda o nån annan sorts sensor hopbyggt. Elektroniken använder vanliga lambdan för att avgöra hur den ska avläsa/handskas med den andra sensorn (om jag fattat det rätt). I bägge fallen krävs nån sorts elektronik för att man ska få ut nåt vettigt av sonden. Sen finns det både enkla displayer som i princip visar snålt, lagom el fett för att man inte ska elda upp motorn under race och mer avancerade grejor f inställning o tom f loggning f senare analys. Men då har vi nog lämnat vad som är rimligt f amatörer.
/u
 
ulf_lundin skrev:
2) tvivlar på att turbona går på lambda 1.0 vid fullast. Om jag nu får vara lite näsvis.
/u

...om jag nu får vara lite näsvis tillbaka ;) så gör man faktiskt det. Åtminstone i ”normala” fall (om det inte finns något fel på motorn eller du kör lång tid på max last).
Förr i tiden (mitten av nittiotalet) så fetade man hejdlöst så fort man gick över dellast. Jag tror att man har ändrat emissionscyklerna (som körs för att certifiera motorer) i vilket fall har man sänkt emission nivåerna, så att det inte längre går att klara sig med denna strategi. Speciellt gällde detta dom ”röda” motorerna (gjutjärn) men även dom tidiga ”vita” (femmorna)



WindDrifter skrev:
om du kan lugna dig ett tag finns det några som håller på och gör win32 program för wb02.

Snyggt!

Jag får iof att MSCOMM.32OCX är ”missing” om jag kör programmet, men bilden ser lovande ut!

Skall genast regga mig på det forumet också!
 
triple skrev:
...om jag nu får vara lite näsvis tillbaka ;) så gör man faktiskt det. Åtminstone i ”normala” fall (om det inte finns något fel på motorn eller du kör lång tid på max last).
Förr i tiden (mitten av nittiotalet) så fetade man hejdlöst så fort man gick över dellast. Jag tror att man har ändrat emissionscyklerna (som körs för att certifiera motorer) i vilket fall har man sänkt emission nivåerna, så att det inte längre går att klara sig med denna strategi. Speciellt gällde detta dom ”röda” motorerna (gjutjärn) men även dom tidiga ”vita” (femmorna)
Ok. Då vet jag det nu. Har sett att min 940 -95a turbo går över till fett vid lite varv o tryck.
/u
 
triple skrev:
...om jag nu får vara lite näsvis tillbaka ;) så gör man faktiskt det. Åtminstone i ”normala” fall (om det inte finns något fel på motorn eller du kör lång tid på max last).
Förr i tiden (mitten av nittiotalet) så fetade man hejdlöst så fort man gick över dellast. Jag tror att man har ändrat emissionscyklerna (som körs för att certifiera motorer) i vilket fall har man sänkt emission nivåerna, så att det inte längre går att klara sig med denna strategi. Speciellt gällde detta dom ”röda” motorerna (gjutjärn) men även dom tidiga ”vita” (femmorna)

Vid hög last har inte nya volvobilar lambda 1 utan snarare lambda 0.8-0.9. Detta kan man göra då avgassertifiering sker på rätt låg last. (för att kunna framföra en personbil i lagstadgad motorvägsfart krävs en medeleffekt på ca10kw). Samma sak gäller för övrigt även Saabs nya och gamla bilar.
 
Markus Thorén skrev:
Vid hög last har inte nya volvobilar lambda 1 utan snarare lambda 0.8-0.9. Detta kan man göra då avgassertifiering sker på rätt låg last. (för att kunna framföra en personbil i lagstadgad motorvägsfart krävs en medeleffekt på ca10kw). Samma sak gäller för övrigt även Saabs nya och gamla bilar.

Amen, ingen turbobil jag någonsin hört talas om kör lambda 1 vid fullast. Fetar på grund av spik.

Vi kör ju med ETAS lambda scanner, typ den här: http://en.etasgroup.com/products/measuring_devices/in_detail.shtml#la4

En låda med display och serieport för koppling mot loggsystem på dator.

Används inte i cellerna givetvis, men för mätning i bil mm.

/J
 
Jo, verkar vettig o m vettigt pris.
Men det är för 'vanlig' lambda, dvs. icke-bredband.
/u
 
En tanke som jag och min studiekamrat haft är att väldigt vassa bilar och motorcyklar borde ha felande lambdamätning även med en riktig bredbandslambda. Med tanke på att vassa motorer har väldigt stort overlap så borde dessa visa att de går magrare än vad de gör. Är det någon som haft möjlighet att räknat ut lambda med hjälp att mäta luftflöde och bränslet in och jämfört med uppmätt lambda på riktigt vass motor?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top