Bredbandslambda och förgasare

LaverdaRogge

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Hoj
Ducati 900ss , Laverda 1200, MuZ Skorpion 660
Lyckan blev stor när jag fick en bredbandslambda i present. Men när jag började fundera på vilka värden som jag skall titta efter samt hur bestyckningen skall ske, blev det plötsligt jobbigt ;)
Finns det någon här som kan beskriva för mig hur jag skall göra för att kunna få en bra bestyckning på mina förgasarhojar med hjälp av bredbandslambda? Förklara gärna enkelt… Vill ha den optimala bestyckningen för kurviga landsvägar med möjlighet för bra gaspådrag :yoparty .

Har förstått att det är lättare att justera in en insprutare än en förgasare på grund av överlappningarna.

DÅ får man gratulera!
Om inte annant, så för en fin present.

Har haft sådana aktiviteter för mig för ett par år sedan.
Man lärde sig väldigt mycket om förgasarna. 90% av arbetet var att få till lågfartdelarna.
Som sagt, det är inga problem att få till varje enskilt fall. MEN att få det gå över till nästa steg. Från tomgång till 1/8 gas och från 1/8 gas till kvartsgas. Baaa:brinnerup
Men med lite lirande med luftmunstycken och nya nålar, så blev det riktigt bra till slut.
På MIN hoj, så var jag tvungen att magra ut ordentligt på låga varv för att den skulle bli körbar. ca 15:1 Blev det fetare så gick den väl hyffsat, men blev väldigt digital på gasen. 13:1 var inte att tänka på. Tack vare accpump så fungerar det bara att köra så magert.

När det väl fungerade så var det bara att få halvgas att ligga på ca 14:1 och fullgas på 13:1

Ibörjan blev jag inte klok på om den gick magert eller fett. Provade både med större och mindre lågfartsmunstycken. Båda blev bättre OCH sämre. När jag äntligen provade med Lambdan såg jag hur tvärt det vände från magert till fett, vid ett väldigt litet gaspådrag. Men Nya nålar med större basdiameter blev det kanon. Men jag hade inte listat ut det utan Lambdan.

Mats

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back