Bredbandsbolaget

R1 Uffe skrev:
Jag förstår inte hur det kan ta så länga att ladda hem DVD filmer för er, när jag bodde i lgh och hade BBB 10/10 så laddade jag hem en film på ca 20 till 30 minuter när man laddade i 1.14
Antingen kommer du ihåg fel, skrivit fel eller så räknar du fel ..... :arsele

1.14Mb/s * 20min = 1.14*20*60 = 1368Mb = ca 1,4Gb

1.14Mb/s * 30min = 1.14*30*60 = 2052Mb = ca 2,1Gb

Ekvationen funkar inte ..... Antingen så var det små DVDfilmer eller så är det något annat som är tokigt ..... :banana :banana :banana :banana

kanske förmycket :fyllisar :fyllisar

EDIT:

Om du tankade en film av en kille som bodde i samma hus/gård/område så är det mycket möjligt att ni hade 100Mbit internt.

När du säger mindre filmer så stämmer det säkert, för dom är ju strippade på allt onödgt som turkisk text och sånt där.

Jaja, nu ska jag sluta surra om det där

R1 Uffe skrev:
Jag förstår inte hur det kan ta så länga att ladda hem DVD filmer för er, när jag bodde i lgh och hade BBB 10/10 så laddade jag hem en film på ca 20 till 30 minuter när man laddade i 1.14
Det måste väl varit DivX-filmer, dvs på 700 MB så du drog hem då??

//\//\

jo det där med 20 minuter för en 4,3 gigs dvd på 10/10 lina stämmer absolut inte.

ps. Dom flesta med fiber får 100/100 å inga 100/10. hehehehe

haft 100/100 sen november nu.

Start time: 2006-02-02 18:39:40
Stop time: 2006-02-02 18:40:46
Elapsed: 00:01:04.6

Data Transfer Download Upload
------------------------------------ ---------------- ----------------
Total data transferred 370,24 MB 261,13 MB
Maximum transfer rate 11,06 mB/sec 8,44 mB/sec
Average transfer rate 5,70 mB/sec 4,02 mB/sec

Risken att ni kan tanka i 100mbit är ju ganska liten. Hur många tror ni sitter med 100mbit upp? Det gäller ju isf att hitta minst 10 pers som kan skicka i 10mbit.

eisbaer skrev:
Risken att ni kan tanka i 100mbit är ju ganska liten. Hur många tror ni sitter med 100mbit upp? Det gäller ju isf att hitta minst 10 pers som kan skicka i 10mbit.
Ser du det som en risk att kunna tanka i 100 mbit? Jag upplever det som väldigt positivt. :)

Själv sitter jag med ett surt adsl med kass utfart, men det är inte så bråttom o tanka nu för tiden tycker jag.

Ring och kolla SNR med supporten...Har du tur ligger den lite lågt bara. Ibland missar dom det =P 7 eller uppåt ska du ha om du ej har ip-telefoni.
Och det är alltid upp till 24mbit osv, brukar ligga runt 14-18 egentligen. Beror på hur långt man har till station bla.

Med 100/10 lina blir det lite svårt att tanka ner i 100mB/s om andra änden fortfarande sitter med 10 upp. Därför kommer det inte gå ett dugg snabbare.

Däremot kan man plocka fler filer utan att bandbredden påverkas. 100 uppgraderingen är egentligen bara till för deras telefoni och TV tjänster.

majtii skrev:
Med 100/10 lina blir det lite svårt att tanka ner i 100mB/s om andra änden fortfarande sitter med 10 upp. Därför kommer det inte gå ett dugg snabbare.

Däremot kan man plocka fler filer utan att bandbredden påverkas. 100 uppgraderingen är egentligen bara till för deras telefoni och TV tjänster.
Som sagt var...

eisbaer skrev:
...Det gäller ju isf att hitta minst 10 pers som kan skicka i 10mbit.

Nisse Järnet skrev:
Ring och kolla SNR med supporten...Har du tur ligger den lite lågt bara. Ibland missar dom det =P 7 eller uppåt ska du ha om du ej har ip-telefoni.
Och det är alltid upp till 24mbit osv, brukar ligga runt 14-18 egentligen. Beror på hur långt man har till station bla.

Har hastighetsgränserna på jobbet (jobbar som BBB support) Men för att ligga runt 14mbit ska du bo 3km från stationen ungefär ~

SNR värdena ska ligga över 6/6 om ditt modem trainar adsl2+ (0->24mbit) profilen annars ska de ligga över 10/10 om ditt modem trainar den gamla profilen GDMT.(0->8mbit). Men stabilitet och hastighet går hand i hand, sänder BBB ut en högre hastighet är det lättare att få länkflapp än på lägre hastigheter = stabilare. Man kan även öka interleaven = får lite högre ping men felkollen på paketen höjs.

Hastigheten påverkas av väldigt många faktorer.
# Längd till stationen
# kvalitet på kablar
# antal skarvar / förlängningsladd?
# Router / brandvägg? mm...

Xyron skrev:
Har hastighetsgränserna på jobbet (jobbar som BBB support) Men för att ligga runt 14mbit ska du bo 3km från stationen ungefär ~

SNR värdena ska ligga över 6/6 om ditt modem trainar adsl2+ (0->24mbit) profilen annars ska de ligga över 10/10 om ditt modem trainar den gamla profilen GDMT.(0->8mbit). Men stabilitet och hastighet går hand i hand, sänder BBB ut en högre hastighet är det lättare att få länkflapp än på lägre hastigheter = stabilare. Man kan även öka interleaven = får lite högre ping men felkollen på paketen höjs.

Hastigheten påverkas av väldigt många faktorer.
# Längd till stationen
# kvalitet på kablar
# antal skarvar / förlängningsladd?
# Router / brandvägg? mm...

snr värden?

Xyron skrev:
signal to noise ratio.

finns alltid ett visst motstånd i kablar (brus) så signalen måste vara nog stark för att få bra kvalitet.

okej.. s¨å man kan ringa supporten å fråga efter SNRvärdet?
varför vill man det? kan dålig hastighet och trassel med stabiliteten bero på set?

Japp dåliga SNR värden ger ofta så kallad länkflapp eller ostabil länk.
SNR värdena är oftast ett mått på ostabilitet men visst dåliga värden där ger dig lite lägre hastighet, dock inte märkvärdiga förändringar

Xyron skrev:
Japp dåliga SNR värden ger ofta så kallad länkflapp eller ostabil länk.
SNR värdena är oftast ett mått på ostabilitet men visst dåliga värden där ger dig lite lägre hastighet, dock inte märkvärdiga förändringar

Du vet inte vad felkorrigering är och hur man kan stänga av det?
http://www.fz.se/forum/viewtopic.php?t=42444

Har även väntat på mitt 24Mbit i 3 veckor... :(

Swedish_Phoenix skrev:
Du vet inte vad felkorrigering är och hur man kan stänga av det?
http://www.fz.se/forum/viewtopic.php?t=42444

Har även väntat på mitt 24Mbit i 3 veckor... :(

Felkorrigering även kallat ping filter.
Vad ska man säga, den dubbelkollar att trafiken kommer fram som den ska.
Har du felkorrigering får du en stabilare länk men högre ping. Har du felkorrigeringen (interlace) inställd på 16 så är 16 den teoretiskt lägsta pingen du kan få, dvs i en perfekt värld.

Xyron skrev:
Felkorrigering även kallat ping filter.
Vad ska man säga, den dubbelkollar att trafiken kommer fram som den ska.
Har du felkorrigering får du en stabilare länk men högre ping. Har du felkorrigeringen (interlace) inställd på 16 så är 16 den teoretiskt lägsta pingen du kan få, dvs i en perfekt värld.

Den världen vill jag leva i :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...