Bredare däck?

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Ska byta bakdäck på vfr:n, har 150/70 17 på nu.
Kan jag gå upp till 160/60 17 då, eller vad ska jag ha, kan det bli problem? Vilka isåfall?

Bifogat

• bakliten.jpg
    bakliten.jpg
    40.9 KB · Visningar: 468
Last edited:
Jo, det e sant. På min R1 är det 190 original, men jag har 180 (dels för att det e billigare med race däck och dels för att det svänger fortare)
Men om du tycker att det ser för töntigt ut med 150, fråga din däckhandlare, för om man stoppar på för brett så kanske det inte passar så bra på fälgen...

En dimension åt endera hållet kan man testa utan problem. Inga problem med fälgen då.
Köregenskaperna ändras något men inte så farligt, går snabbt att vänja sig. Om du inte ofta kör i snabba chikaner så kan du lugnt prova 160. (kommer se lite ballare ut också :tummenupp )

Vad har du för bredd på bakfälgen? Har för mig att det inte sitter mer än ett 130/140 däck original på 88:ans VFR.

Banco skrev:
Vad har du för bredd på bakfälgen? Har för mig att det inte sitter mer än ett 130/140 däck original på 88:ans VFR.
Jag kollade i papprena till hojen och där står det 130/140 som du säger, men det ser ju ännu töntigare ut. :rodnar
Mätte fälgen med skjutmått, yttermåttet blev 110 mm ca 4,3 tum

Viffer skrev:
Jag kollade i papprena till hojen och där står det 130/140 som du säger, men det ser ju ännu töntigare ut.
Bara en fråga om du vill riskera sämre köregenskaper för (i dina ögon) bättre utseende...... :D
(Kan tyvärr inte rek f fälgbredd kontra däckbredd)
/u

Som jag ser det så har du två val, det ena är att behålla dina fina köregenskaper och använda originalbredd på däcket, eller att få en hoj som beter sig illa när det svänger men impar på fjårtisarna vid korvkiosken. Var ingen poser utan kör med rätt bredd.

Åtminstone till Motarder så rek 150 till 4,25 fälg du kan köra med 150 upp till 4,5 tums fälg

Jag har 160 på nu på min 4,25 fälg, ser svullstig ut..... däcket får inte rätt profil, ser mera ut som en swamp...... dessutom får du mindre gummi i backen vid lite extremare nedlägg

Kör vidare på 150.... ingen ser skillnaden förutom du..... :fakta

Tack för alla råd och svar!
Det lutar åt att burna upp det gamla däcket å köpa ett nytt 150 :D för jag vill ju inte vara en poser :p ,är ju inte det lättaste i vilket fall som helst på en gammal VFR... vad tänkte jag på... :rodnar , har ju iaf bredare än org :D

Vi synes på Swedish bikemeet! :rock

Viffer skrev:
Tack för alla råd och svar!
Det lutar åt att burna upp det gamla däcket å köpa ett nytt 150 :D för jag vill ju inte vara en poser :p ,är ju inte det lättaste i vilket fall som helst på en gammal VFR... vad tänkte jag på... :rodnar , har ju iaf bredare än org :D

Vi synes på Swedish bikemeet! :rock

Glöm INTE film och bilder!!!!!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka