Bredare däck på liten ninja 250r

Länkar tack?
Mina egna "studier" av hjulen på tävlingscyklar stödjer inte din tes.

Varsågod http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/rollwiderstand/?gesamt=47&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=143&tn_mainPoint=Technik
Visserligen ingen studie, men en länk. Kan du inte redovisa hur du gjort dina "studier"? Skulle vara väldigt intressant att veta hur du kommit fram till ditt resultat.

Jag tycker du kan peta med pinnen på dig själv. Det är väl inte mitt fel att du hade otur när du tänkte.

Enkel fysik angående rullmotstånd.
Det är inte så enkelt som du tror. Delar av det du säger håller jag med om, men du pratar acceleration, det har inget med rullmotstånd att göra. Jag säger som Leif GW, det gäller att veta vad man vet och vad man tror.
Vid höga hastigheter är luftmotståndet mycket större än rullmotståndet och smala däck har mindre luftmotstånd. Därför har man smala däck när man ska köra väldigt fort.

De parametrar jag redogjorde för i mitt inlägg, har oftast däcksbredden emot sig.

Du får gärna förklara hur du tänker.

Jag har inte sagt att det bara är däckbredden som påverkar, men det var just det jag tog upp. Jag förstår inte varför ni blandar in andra parametrar. Jag vet att breda trampcykeldäck rullar lättare än smala. Jag kan inte förstå varför den parametern skulle få omvänd påverkan bara för att man sätter en motor i ramen, däcken vet ju inte om det finns en motor eller inte.

Om det kommer något intressant svar kanske jag startar en tråd i ämnet. F'låt TS för att jag förstörde din tråd, men jag gillar faktoider. :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Faktoid
 
Om jag inte minns helt fel (är väl bäst att säga, så man inte får på skallen) Så fanns det ett gammalt test i Tyska Motorrad där de testade olika dimension på däck på en Gsx-r 750. Original var 180/55 och det testades både bredare och smalare dimensioner. Snabbaste varvtid sattes med ett 170 däck...
Halle7; Välj ett däck i originaldimension så får du ut precis de egenskaper din mc är konstruered för. Personligen tycker jag inte att en mc blir häftigare bara för att man monterar ett bredare bakhjul. Den har bara en större chans att bli konstigare att köra när det svänger.
 
Paxel har en poäng när det kommer till trampcyklar. På racercyklar så är trenden att gå från 19mm breda däck till 23 eller 25mm. Trenden är också att gå ner i tryck från 10-12bar till 8bar. Teorin är att vid smala och hårt pumpade däck så går det åt mycket energi eftersom man "studsar" fram. Med bredare och mjukare pumpade däck så går det alltså snabbare! Men det är trampcyklar det.
 
Jag har alltid haft en storlek bredare bakdäck på min hoj. Jag har alltså inget vettigt att jämföra med men andra hojar jag kört har varit mer kvickstyrda. Man ser tydligt att mitt bakdäck är plattare på mitten, men brant(are?) på sidorna jämfört med ett däck har rätt storlek för sin fälgbredd. Funkar kanske bra för rakt-fram-race för effektstarka hojar då man har större yta mot marken, men annars skulle jag rekommendera standarddimension. Får det plats i svingen så är ju bredare fälg ett alternativ ;)
 
Anledningen att gå upp till 150 är att det är svårt och dyrt att få tag i däck med klibbigt gummi i 130-140 klassen. Nästan alla roliga däck börjar vid 150. Nackdelen med breda däck är att det blir tyngre och segare att svänga men du får mycket stabilare hoj när du åker rakt fram. Tänk cykel och en cruiser, vilken svänger snabbast.

Att smalare däck skulle ha mindre grepp är bara trams, kolla på moto3 räjs, ser ju ut som cyklar med motorer. Skulle behålla originaldimensionerna för att behålla cykelkänslan i hojen och skaffat Pirelli sport demons som är väldigt populära bland 250s.

Bra guide om vilka däck som passar och inte gör det. :smasha
http://www.ninjette.org/wiki/New_gen_tire_options
 
Last edited:
Kan du inte redovisa hur du gjort dina "studier"?

Bara kolla i valfri butik hur cyklar för olika syften är konstruerade, vardagscykel "normalbreda" däck, racercykel smala däck osv.

Men nu påstår du alltså att jag ska flytta över mina MTB-hjul till min racercykel för att få bättre tid på vätternrundan.
 

Bifogat

  • 1276.jpg
    1276.jpg
    39.2 KB · Visningar: 110
  • racer.jpg
    racer.jpg
    38.2 KB · Visningar: 139
Nu har det ju upprepats några gånger i tråden att det är dumt med bredare fälg ur väghållninssynpunkt - men har inte tanken slagit er att han kanske inte bryr sig så mycket om det?

Det hade jag heller inte gjort på en Ninja 250 :)
 
Bara kolla i valfri butik hur cyklar för olika syften är konstruerade, vardagscykel "normalbreda" däck, racercykel smala däck osv.

Men nu påstår du alltså att jag ska flytta över mina MTB-hjul till min racercykel för att få bättre tid på vätternrundan.

Rullmotståndet är lägre men luftmotståndet är högre. Över 20km/h så är luftmotståndet såpass stort att rullmotståndet knappt märks av.

Byt däck till MTB så kan du ta genvägar i skogen om du tröttnar på att cykla 30mil asfalt. :tummenupp

Comparing-aerodynamic-drag-and-rolling-resistance.jpg
 
Rullmotståndet är lägre men luftmotståndet är högre. Över 20km/h så är luftmotståndet såpass stort att rullmotståndet knappt märks av.

Byt däck till MTB så kan du ta genvägar i skogen om du tröttnar på att cykla 30mil asfalt. :tummenupp

View attachment 379853

Den där grafen visar inte olika breda däck så vad försöker du visa med den? Att rullmotståndet brukar betraktas som en konstant? Samt att luftmotståndet växer i kvadrat med hastigheten?

Inget av det är ens till 100 % sant utan bara vanligt vedertagna approximationer.
 
Sen måstr jag påpeka att mitt i alla spekulationer och trampcykel motstånd så verka det inte finnas en ända här som faktiskt kör 250r med org och gått upp till 150. Alla bara spekulera.

Haha skullr varit rätt intressant att haft samma diskution om ditt avgassystem.

5min googlande på utlänska forum så verka alla vara nöjda och speciellt med att de kan välja ett betydligt bättre däck
 
Jag har sett många studier gjorda på trampcyklar kring detta och jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad med MC-däck.

Skillnaden är att MC-däck, utöver däcktrycket, bärs upp av en stomme. Det borde innebära att deformation inte har ett lika enkelt samband med däcktrycket och -bredden.
 
HaHa, Kan inte låta bli.
Om vi tittar på 130 vs 150 med samma luft tryck så skulle jag säga att på en bil med platta däck så får du mindre kompression med det bredare alternativet och med detta mindre rullmotstånd. Tar vi MC istället så tror jag att detta typ blir samma mellan däcken om nu radien "profilen" är samma på dom. så i detta fall är det väll bara ev fegis rand som bråkar.
Att jämföra cykel och mc säger jag nja till då du inte normalt har denna kompression på ett mc däck så detta fenomen "som tidigare länk syftar på" så detta kan skrotas som argument i detta fall då avtrycket blir samma mellan 130 & 150.
Skall man titta på bränsle ekonomi så tror jag på smalare men det beror på att det är mindre luftmotstånd och massa på dom, där av smalare hjul på denna typen av fordon.

Kom igen och såga...:fyllisar
 
Den där grafen visar inte olika breda däck så vad försöker du visa med den? Att rullmotståndet brukar betraktas som en konstant? Samt att luftmotståndet växer i kvadrat med hastigheten?

Inget av det är ens till 100 % sant utan bara vanligt vedertagna approximationer.

http://velonews.competitor.com/2012...esistance-than-their-narrower-brethren_209268

Bara att läsa igenom, det är ganska logiskt när man tänker efter, detta gäller bara runda däck. Bildäck har förbestämd yta som ska ligga på marken och därför ökar rullmotståndet på bildäck när de blir bredare.

Runda däck kommer bli som en ballong när de pumpas upp. Smala tunna räserdäck har inte yta inuti däcket för att förhindra deformation därför krävs det att man har 70-120psi i däcken och har man för lågt tryck blir de platta som bildäck. Större runda däck har mycket mer yta i däcket för luften att trycka ut och därför deformeras mindre än räserdäck vid samma tryck, detta kompenseras med högre tryck när däckstorleken krymper.

edit:
Graferna som de visar att de har lägre rullmotstånd är vid lika lufttryck men det är ganska missvisande då anledningen varför man köper bredare däck är att kunna ha lägre lufttryck i däcken och bli av med vibrationer och stötar även för att sänka risken att slå igenom och punktera tuben. Att vi har smala hjul är pga vikt och aerodynamik.
 
Last edited:
http://velonews.competitor.com/2012...esistance-than-their-narrower-brethren_209268

Bara att läsa igenom, det är ganska logiskt när man tänker efter, detta gäller bara runda däck. Bildäck har förbestämd yta som ska ligga på marken och därför ökar rullmotståndet på bildäck när de blir bredare.

Runda däck kommer bli som en ballong när de pumpas upp. Smala tunna räserdäck har inte yta inuti däcket för att förhindra deformation därför krävs det att man har 70-120psi i däcken och har man för lågt tryck blir de platta som bildäck. Större runda däck har mycket mer yta i däcket för luften att trycka ut och därför deformeras mindre än räserdäck vid samma tryck, detta kompenseras med högre tryck när däckstorleken krymper.

edit:
Graferna som de visar att de har lägre rullmotstånd är vid lika lufttryck men det är ganska missvisande då anledningen varför man köper bredare däck är att kunna ha lägre lufttryck i däcken och bli av med vibrationer och stötar även för att sänka risken att slå igenom och punktera tuben. Att vi har smala hjul är pga vikt och aerodynamik.

Det där är ju bara en bunt tyckare. Så här skriver dom också i din länk angående att sänka lufttrycket vid regn.
In the rain, you want an increased contact patch. The greater surface area of contact will increase grip.

Dom vet uppenbarligen inte vad som är hönan och vad som är ägget respektive fjädern.
 
Hej. Har läst en del trådar om att man kan lägga på bredare däck på originalfälg och funderar på att göra det av utseendeskäl, det är just bakdäcket som förstör hela lillninjans utseende.

Tror ni det kan bli några problem? Tänkte att det säkert påverkar en mindre hoj mer än en som har 100+ hk men borde väl inte vara några större problem. Det bör väl inte påverka hur lätt den svänger särskilt mycket så länge man inte kör bana?

Hej.

De däcken som sitter på just nu är diagonaldäck och de är inte lika känsliga på fälgbredden som de andra däcken du länkade till, som är radialdäck.
Radialdäcken är mera avhängiga av fälgbredden för att kunna bete sig som de är konstruerade för.
För breda däck gör att de trycks ihop mot fälgen för att få plats.
Detta kan i sin tur påverka köregenskaperna negativt.

Enligt Kawasaki.se är fälgbredden 17xMT2.75 (fram) och 17xMT3.50 (bak).
Det betyder att 110/70-17 är optimalt fram. 120 blir för brett (minst 3,00 eller 3,50tum)
Bak kan det funka med 150/60-17.

Annars kanske några som kör Ninja-cupen/Junior challenge kan svara på vilka bredder de använder vid tävlingar?
De vet ju vad som funkar att svänga med också :)

EDIT! Juniorerna som kör Ninja 250, åker Continental Sport Attack 150/60-17 resp. 110/70-17
 
Sen måstr jag påpeka att mitt i alla spekulationer och trampcykel motstånd så verka det inte finnas en ända här som faktiskt kör 250r med org och gått upp till 150. Alla bara spekulera.

Haha skullr varit rätt intressant att haft samma diskution om ditt avgassystem.

5min googlande på utlänska forum så verka alla vara nöjda och speciellt med att de kan välja ett betydligt bättre däck

Får återkomma när vi testat däcken :hihi

Problemet är att jag inte kommer kunna jämföra då de nuvarande har gått 2000 mil och är platta vilket innebär att de nya kommer vara såååå mycket bättre oavsett.
 
Men nu påstår du alltså att jag ska flytta över mina MTB-hjul till min racercykel för att få bättre tid på vätternrundan.

Noop, det har jag aldrig påstått. På racern vill man ha lätta däck också. Gå in på länken jag länkade till i förra inlägget så står det varför en racern inte har MTB-däck.

Skillnaden är att MC-däck, utöver däcktrycket, bärs upp av en stomme. Det borde innebära att deformation inte har ett lika enkelt samband med däcktrycket och -bredden.

Japp, jag håller med dig. Jag tror fortfarande dock att bredare däck rullar lättare även på en MC, men att skillnaden är mycket mindre.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top