Bredare däck på liten ninja 250r

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej. Har läst en del trådar om att man kan lägga på bredare däck på originalfälg och funderar på att göra det av utseendeskäl, det är just bakdäcket som förstör hela lillninjans utseende.

Idag har jag följande, de har dock gått 2000 mil så dags att byta...:
130/70 17" Michelin Pilot Activ Rear
110/70 17" Michelin Pilot Activ Front

men funderar på att byta till följande som enbart blir 200 kr dyrare

150/70 17" Michelin Pilot Road Rear
120/70 17" Michelin Pilot Road Front

Tror ni det kan bli några problem? Tänkte att det säkert påverkar en mindre hoj mer än en som har 100+ hk men borde väl inte vara några större problem. Det bör väl inte påverka hur lätt den svänger särskilt mycket så länge man inte kör bana?
 
Är det bara utseendet du bryr dig i kan du väl lika gärna sätta dit 180-däck?

Ska du använda hojen ska du behålla originaldimensionerna, däcken matchar hojen i övrigt, och allt är byggt för att passa tillsammans. Att då slänga på 15% bredare bakdäck och 9% bredare framdäck, med andra profiler, gör att du får förändrade vägegenskaper. Visst, kör du bara rakt fram ToR korvmojjen så är det kanske sak samma, men det var väl inte därför du köpte hoj?

Effekten har ingen betydelse i sammanhanget, varför skulle väghållningen som sådan påverkas av motoreffekten? Däremot rullar bredare däck tyngre, så du kommer få en tröttare hoj. Den ofjädrade och roterande massan blir större dessutom, dvs långsammare acceleration och fjädringen kommer också att påverkas.
 
Däremot rullar bredare däck tyngre

Hur tänkte du här? Bredare däck har ju större anliggningsyta och därmed blir däckdeformationen mindre vid samma lufttryck och alltså rullar det lättare.
Ett 180-däck lär ju vara för brett både för fälgen och svingen.

Det kommer att gå jättebra att svänga med bredare däck, men det kommer ju att märkas lite. Jag säger gör't om du tycker att det ser häftigare ut.
 
Hur tänkte du här? Bredare däck har ju större anliggningsyta och därmed blir däckdeformationen mindre vid samma lufttryck och alltså rullar det lättare.
Ett 180-däck lär ju vara för brett både för fälgen och svingen.

Det kommer att gå jättebra att svänga med bredare däck, men det kommer ju att märkas lite. Jag säger gör't om du tycker att det ser häftigare ut.

Borde inte tyngre massa behöva mer kraft för att rulla fortare?, Bredare däck = tyngre :)
 
Hur breda är fälgarna? Om fälgen är för smal till däcket så tappar man sidostabilitet. Det kan kännas som en punktering trots hårdpumpade däck och det är inte roligt.
 
Bredare däck rullar tyngre. Det är bla adhesion och mekanisk deformation på en större kontaktyta, ,mer luft som ska ut ur spalten, större däckskropp vilken ger större förluster från hysteresen när däcket arbetar osv. Härav kan man fundera på hur seriös en "miljölbil" med 225:or är, när Amazon hade 165-175 ....

Till TS. Börja med att mäta på hojen hur brett du får in, oftast är det kedjan som sätter gränsen. Men redan att gå upp från 130 till säg 140 eller 150 kan ju bli stor skillnad i utseende. Som sagt är det bra att göra en procentuellt liknande ökning fram, för att inte förändra egenskaperna.
Fälgbredden sätter också gränser, det finns ofta rekommenderade bredder hos många däckstillverkare. Men att gå upp från 130 till säg 140 alt 150 brukar vara inom marginalen.
 
Last edited:
Om du ska gå upp ibredd så bör du väl ha lite lägre profil för att få samma omkrets på däcket
 
Herre Jesus, du mätar hur långt du har mellan kedjan och däcket. Har du mer är 1,5 cm? Om du har det så mäter du mellan däcket och svingarmen där det är minst plads. Har du mer än 1,5 cm? Om du har stickar du net till en däckmontör och frågar honnom om hvilket däck i 150 bredd han tyckar att du ska ha till bakfälgen. Bag skulla ta 150/60 17" om jag var dig, då har du nästan samma diameter på däcket som för. Tror inte du kommer att känna att din kawa kör annorlunda. Men den kommar att bli lite mer cool.
 
Tusen tack för svaren. Ska kolla om det finns bra däck med lägre profil o fundera på hur jag ska göra.
 
Borde inte tyngre massa behöva mer kraft för att rulla fortare?, Bredare däck = tyngre :)

Du pratar kraft här, det är skillnad. Smalare/lättare däck kan accelerera snabbare, men de rullar inte lättare för det.

:tummenupp Smalare däck ger naturligtvis lägre rullmotstånd.

Bredare däck rullar tyngre. Det är bla adhesion och mekanisk deformation på en större kontaktyta, ,mer luft som ska ut ur spalten, större däckskropp vilken ger större förluster från hysteresen när däcket arbetar osv. Härav kan man fundera på hur seriös en "miljölbil" med 225:or är, när Amazon hade 165-175 ....

Nu handlar visserligen tråden inte om rullmotstånd, men ämnet kom ju upp och jag tycker att det behöver redas ut.
Det är en vanlig missuppfattning att smala däck rullar lättast, men så är det inte. Jag har sett många studier gjorda på trampcyklar kring detta och jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad med MC-däck.
Har Jörgen någon källa till sitt påstående? Jag googlade rullmotstånd och då fick jag upp flera träffar som stödjer mitt påstående.
 
Du pratar kraft här, det är skillnad. Smalare/lättare däck kan accelerera snabbare, men de rullar inte lättare för det.





Nu handlar visserligen tråden inte om rullmotstånd, men ämnet kom ju upp och jag tycker att det behöver redas ut.
Det är en vanlig missuppfattning att smala däck rullar lättast, men så är det inte. Jag har sett många studier gjorda på trampcyklar kring detta och jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad med MC-däck.
Har Jörgen någon källa till sitt påstående? Jag googlade rullmotstånd och då fick jag upp flera träffar som stödjer mitt påstående.
De parametrar jag redogjorde för i mitt inlägg, har oftast däcksbredden emot sig. Det är mekanik. Men det finns andra parametrar också, tex stommens konstruktion, gummiblandningar, profil, lufttryck i däcket, typ av underlag osv. Därför kan man inte generellt säga att ett bredare däck rullar tyngre än ett smalt. Ett urartart exempel är ju tex körning i fin sand. Här kan i ibland ett bredare däck flyta bättre och mer lättdrivet på underlaget. Den ökade hysteresen i det bredare däcket kompenseras av den lägre deformationen av underlaget.

Starta gärna en tråd om detta, så kan du redogöra för dina skäl till uppfattningen att smala däck rullar tyngre. Jag tror det blir förvirrande för TS att ha den diskussionen i hans tråd.
 
Last edited:
Du pratar kraft här, det är skillnad. Smalare/lättare däck kan accelerera snabbare, men de rullar inte lättare för det.





Nu handlar visserligen tråden inte om rullmotstånd, men ämnet kom ju upp och jag tycker att det behöver redas ut.
Det är en vanlig missuppfattning att smala däck rullar lättast, men så är det inte. Jag har sett många studier gjorda på trampcyklar kring detta och jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad med MC-däck.
Har Jörgen någon källa till sitt påstående? Jag googlade rullmotstånd och då fick jag upp flera träffar som stödjer mitt påstående.

:7peta

En sak är ivarjefall säker....ett bredare däck är tyngre och behöver mera kraft för att acc snabbare.
Mer luft i ett däck gör också att däcket lättare rullar.
 
Tycker tråden kommit lite OT

Vill berätta att jag för en del år sedan satt "fel" bakdäck på en R-hoj. jag kommer tyvärr inte ihåg exakt hur mycket bredare däcket var jämfört med "Rätt" (enligt instruktionsboken alltså) bakdäck. Men jag kommer ihåg TVÅ saker....

1 - Hojen såg bättre ut "Den gjorde minst 50 stillastående".

2 - Hojen blev skit att köra (var på Anderstorp och hade inuti mitt huvud konstaterat att den nu kunde läggas ner hårdare och bromsas senare - Så var det inte................)

Nu är det ju en lill-ninja som du har, men jag tycker ändå att du ska tänka en extra gång innan du gör en beställning av fetare däck.
 
Enkel fysik angående rullmotstånd.Ju mer massa ju mer motstånd som i sin tur kräver mer rörelseenergi.Dvs att ett bredare däck är mer energislukande än ett motsvarande smalare däck.Som ett exempel kan vi ta de årliga solenergitävlingarna i Kalifornien där man med mycket strömlinjeformade fordon byggda av rena solenergipaneler har extremt smala däck på dessa fordon för att inte för mycket energi ska försvinna i rullmotståndet.

Vill man sedan tuffa till hojens utseende bakifrån så klämmer man på ett bredare däck men försämrar samtidigt lite av ovanstående plus kurvtagning mm.Finns en anledning till att tillverkaren valt just det däck som sitter på som original.Ha en bra dag. :crash
 
Last edited:
Du pratar kraft här, det är skillnad. Smalare/lättare däck kan accelerera snabbare, men de rullar inte lättare för det.
Nu handlar visserligen tråden inte om rullmotstånd, men ämnet kom ju upp och jag tycker att det behöver redas ut.
Det är en vanlig missuppfattning att smala däck rullar lättast, men så är det inte. Jag har sett många studier gjorda på trampcyklar kring detta och jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad med MC-däck.
Har Jörgen någon källa till sitt påstående? Jag googlade rullmotstånd och då fick jag upp flera träffar som stödjer mitt påstående.

Du får gärna förklara hur du tänker. Jag är med på att rullmotståndet skall delas upp i friktion däck vs väg och däckets interna deformation. I ett cykeldäck är majoriteten av rullmotståndet intern deformation då man sätter 100kg gubbe på 23mm bakdäck. Att gå ner eller upp några mm i bredd spelar ingen roll jämfört med att byta till ett däck som är konstruerat för högre tryck och mindre deformation. Det är dock inte nödvändigtvis överförbart på mc med 180mm bakdäck och 250kg totalvikt samt en stomme konstruerad med helt andra saker i åtanke.
 
120/65-17 Pilot power
150/60-17 Pilot power
Närmare än så hittade jag inte. Kan även ordna det om du är intresserad? PM för mer info.

Jag skulle dock rekomendera dig att köra originaldimensionerna :)
 
Det ända jag tror kommer kännas är att de lite större däcken kommer generera lite mer gyrokraft och ge en lite annan känsla. Detta är ju inte någon värsting så de där riktigt påtagliga effekterna lär inte märkas nämnvärt. Hur som helst kommer det bli en helt ny hoj både till utseende och kännsla när du går ifrån de där hockypuckarna. Var ute o kollade på den innan i verkstaden och man kan ställa en vinkelhake efter så platta de är på mitten :)
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top