Breaka in crossdojor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
När jag tar på mig min Sidi dojor är de jättesköna. Kanske något stora ovantill på foten men behöver nog bara dra åt spännerna lite hårdare kanske?

När jag körde så kände jag knappt fotpinnarna och visste inte om jag stod på tårna eller trampdynan (där man bör). Väldigt bra grepp annars.

Vid flera tillfällen hade jag svårt att känna fotbromsen och växelspaken. Kände ingen finmotorik alls. Kommer den med tiden eller behöver jag bada in dem för att få en bättre känsla?
 
Ja jag körde tom racingstlövlarna istället i början😅. Inte så smart men men. Men känslan kommer och man blir van till slut.
Prova biltemas croosstövlar om du inte vill könna dina fotpinnar, de skulle NASA kunna ha på månen☝️
 
Last edited:
Ja jag körde tom racingstlövlarna istället i början😅. Inte så smart men men. Men känslan kommer och man blir van till slut.
Prova biltemas croosstövlar om du inte vill könna dina fotpinnar, de skulle NASA kunna ha på månen☝️
Tack, jag testade det också och då hade jag iaf en aning om när växeln gick i eller om jag ligger på bromsen. Cross-dojans sula är väldigt säker måste jag väl ändå säga. NASA borde nog gilla den här också.

Jag brukar fulköra i träskor (hemmavid) och det känns fn bättre. Jag håller tummarna och hoppas att det löser sig med tiden… för, Sidi-dojorna är väldigt snygga.. 😉
 
Så, mer gas löser problemet? 🤣

Faktiskt. Alltid.
Jag har funderat på hur nya, stela kängor skall fungera, svurit över att jag måste lyfta foten från pinnen för att komma åt växla, irriterat mig över att det är för glest med splines på axeln för att få det att stämma, stört mig på att...

...och så kommer det upp någon pojkspoling och sticker in ett framhjul i mitt knäveck och vill något!

Stampa ner en växel eller två funkar alltid. Sedan har man annat att tänka på. Adrenalinet spolar bort tvivlen och irritationen. Nu är det bara du, hojen, horisonten och det där illusiva "fästet längst ute i kanten" som gäller.

Inget kunde betyda mindre än passformen på kängan och när du lyckas hålla braten bakom dig så tänker du aldrig mer på skon.

Testify!
 
Faktiskt. Alltid.
Jag har funderat på hur nya, stela kängor skall fungera, svurit över att jag måste lyfta foten från pinnen för att komma åt växla, irriterat mig över att det är för glest med splines på axeln för att få det att stämma, stört mig på att...

...och så kommer det upp någon pojkspoling och sticker in ett framhjul i mitt knäveck och vill något!

Stampa ner en växel eller två funkar alltid. Sedan har man annat att tänka på. Adrenalinet spolar bort tvivlen och irritationen. Nu är det bara du, hojen, horisonten och det där illusiva "fästet längst ute i kanten" som gäller.

Inget kunde betyda mindre än passformen på kängan och när du lyckas hålla braten bakom dig så tänker du aldrig mer på skon.

Testify!
Låter kul och jag förstår hur du menar men som nybörjare på crossbanan och i skogen har jag inte kommit dit ännu.
 
Last edited:
Skulle t ex Gaerne sg12 ha en bättre känsla (för fotpinnar och annat) eller är det lika för alla dojor rakt över?
 
Crosstövlar är styva av en anledning. Det gör ont att ligga under cykeln med mjuka skor, eller ha nån annans fotpinne i fotknölen.
Du vänjer dig.
 
Jag tror, baserat på andra typer av hårda sulor att det är en vanesak.
Du kommer att lära dig var du har hålfoten, främre trampdyna osv och växlarna är ju bra att stampa i eller rycka upp, du får ju inte i 3 åt gången, oftast.
Bromsen märker du förmodligen när du trampar på den, annars får du dra upp en bromslampa på styret.
 
Tycker jag har känsla i mina Alpinestars Tech (3?), men det är inte som gatstövlarna. Å andra sidan tycker jag inte att det behövs samma finkänsla på crossen.
 
Tycker jag har känsla i mina Alpinestars Tech (3?), men det är inte som gatstövlarna. Å andra sidan tycker jag inte att det behövs samma finkänsla på crossen.

Fast man känner ju inte ens när man har foten rätt för att växla… jag har oftast ingen aning om vart spaken är i förhållande till ovansidan fot och ibland flyger en växel i helt oförberett. Helknas.

Tech 7 verkar vara rena gummistöveln i jämförelse. Mjuk och gosig som morgontofflorna. Enligt butikerna är det många som har dessa. Mjuka och go känsla, säger många men tittar man på eliten så har de oftast hårdare grejer (SG12 eller Crossfire).
 
Fast man känner ju inte ens när man har foten rätt för att växla… jag har oftast ingen aning om vart spaken är i förhållande till ovansidan fot och ibland flyger en växel i helt oförberett. Helknas.

Tech 7 verkar vara rena gummistöveln i jämförelse. Mjuk och gosig som morgontofflorna. Enligt butikerna är det många som har dessa. Mjuka och go känsla, säger många men tittar man på eliten så har de oftast hårdare grejer (SG12 eller Crossfire).

Det är en avvägning mellan komfort och skydd. Personligen skulle jag rekommendera något mer komfort när man är ny. Jag har marksynat med mina Tech-dojjor fler gånger än jag vill erkänna och de har skyddat bra.

Köp nu en stövel som känns rätt och sätt igång och kör. När det är dags för nya stövlar kanske du ändrat dig och känslan är mindre viktig - då kan du byta till en stelare stövel.
 
Fast man känner ju inte ens när man har foten rätt för att växla… jag har oftast ingen aning om vart spaken är i förhållande till ovansidan fot och ibland flyger en växel i helt oförberett. Helknas.

Tech 7 verkar vara rena gummistöveln i jämförelse. Mjuk och gosig som morgontofflorna. Enligt butikerna är det många som har dessa. Mjuka och go känsla, säger många men tittar man på eliten så har de oftast hårdare grejer (SG12 eller Crossfire).

Pedalen känns väl inte riktigt på det viset men när du vant dig att köra så känner du motståndet som pedalen ger. Det är alltså mer en känsla i musklerna än i skinnet som gör att man vet att man har pedalen där.
 
Pedalen känns väl inte riktigt på det viset men när du vant dig att köra så känner du motståndet som pedalen ger. Det är alltså mer en känsla i musklerna än i skinnet som gör att man vet att man har pedalen där.
För när jag kör (med en annan hoj) på asfalt har jag såklart andra skor på mig och då känner spaken på millimetern. Det är en väldig skillnad i känsla mot dessa. Dessutom hoppar det mer med en off road cykel så att ligga på med foten är ju egentligen inte ett alternativ. Inte helt rätt fotplacering men ni förstår nog hur jag menar. Jag står på trampdynan när jag kör och flyttar fram foten när det är dags för växling. Men man vill ju ha den där känslan av vart spaken är men det är kanske som du skriver. Det sitter mer i musklerna än i skinnet.
Jag har införskaffat ett par Sidi ceossfire och hoppas de blir bra. Jag kommer att köra med dem ett tag och se vad som händer.
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top