Bratsungar är individualismens frankenstein

....Senare samma kväll, en kompis är på muggen och står vid pissoaren... Ingen av oss är särskillt angelägna om att lägga allt vi tjänar på kläder men ingen av oss är heller sunkigt klädda... Kotletten som ställer sig bredvid honom och säger med näsan i vädret:
- "Ahhhh, en "?!?!?"-skjorta(minns inte uttrycket)... Så du har klätt ned dig till arbetarklass, respekt!"
I ett sånt läge hade det varit lite frestande att rikta om strålen lite och sedan bara fyrat av någon kommentar som att "nu kan du också slumma lite på dansgolvet".

Såna här artiklar är tacken för att arbetarklassen fått lära sig läsa och skriva.:mad:

Det som beskrivs har säkert hänt och vad det handlar om är ju bara en av nutidens mest populära grenar bland många unga, nämligen att förnedra andra. Nu råkar det vara bättre bemedlade ungar som står för förnedringen och då ser det ut så här. Nästa gång är det pengaplockarna som doppar de vattenkammade i toaletten. Samma fenomen, olika uttryck.

Att små brats på högstadiet skulle kasta mynt omkring sig för att titta på när mindre bemedlade ungar i samma ålder plockar upp mynten. Hör du hur falskt det klingar?
Vet inte om just det måste vara falskt.
Har själv gjort så i gamla Östeuropa under det goda och lyckliga 80-talet.
Inte stolt över det!:rodnar

Att ens bara engagera sig i dessa personer förstår jag inte. Merparten kan nästan ingenting eller vet något om nånting som råkar passera dem i livet.
De flesta har blivit tilldelade i princip allting och tänkasjälvfunktionen upphörde när de var 10 år gamla.

Utan sin familj hade de blivit vilken sopa som helst i livet.

Ett fåtal bra och ödmjuka personer från överklassen har jag också stött på, mestadels äldre då, 40+, som säkert har blivit nerplockad till jorden av sin omgivning.
Fördomar kanske, men oftast stämmer det.

Några atleter blir de också sällan. Den riktiga braten är oftast lönnfet men har ingen kunskap om hur denne ska ändra på det eller ens en vilja.
De har en fritid som de flesta personer drömmer om men hur spenderar de den? Glida runt på stan och shoppa med en ChaiLatte i handen..... (fördomar fördummar ja)

Hur kommer det sig att du är så engagerad i dessa personer Harmon? Känner du samhörighet och avsky samtidigt?
Inte första gången du postar artiklar kring just bratsen.

Hur kommer det sig att du är så engagerad i dessa personer Harmon? Känner du samhörighet och avsky samtidigt?
Inte första gången du postar artiklar kring just bratsen.

Vill knappast påstå att jag är engagerad i olika sociala grupper som brats, white trash eller under vilka benämningar folk kategoriskt delats upp bara för att de har växt upp i en viss miljö. Visst kan jag känna en viss samhörighet men även avsky med en del brats, precis som jag kan känna samhörighet och avsky med andra människor. I min uppväxt har jag alltid kunnat umgås med människor från alla sociala skikt i samhället.

Något jag aldrig gillat är hur stereotypiskt man ser på människor som är annorlunda än en själv i de olika grupperna.

Ankan har nog rätt i sin beskrivning även om jag fortfarande tror att debattartikeln är uppdiktad. Det har säkert hänt någon gång, men inte där debattförfattaren påstår att det skett. Därmed inte sagt att det var fel att lära arbetarna att läsa och skriva.

Bonny, det var starkt av dig att erkänna hur illa du betett dig i din ungdom. Du får se det som ett socialt experiment och som del i din utbildning.

Det är nog många svenskar oavsett social bakgrund som har uppfört sig illa utomlands för att de inte respekterat landet och folket de kommit till.

Som om grisighet skulle vara en klassfråga.
Skillnaden är att rödluvorna blir ännu argare för att de blåas svin har fler saker än deras egna.

Att en dålig inställning skulle ha något som helst med ekonomiska tillgångar att göra är det dummaste jag hört på länge och att man bara kan komma på tanken att dela upp högfärdighet i grupper bevisar bara sin egen oförmåga att se saker objektivt.

Så sant. :tummenupp

Jag vet vart du vill komma. Kan dock säga att det är ytterst få ungar från överklassen som inte betraktas som en bratsunge i allmänhetens ögon. För att lyckas måste familjen och ungen hålla en extremt låg profil för att inte sticka ut. I vissa familjer är det en hederskodex.

Bullshit, jag är uppväxt i ett relativt "överklass" område i Stockholm och måste säga att dom flesta inte var brats. Alla hade nog en "brat" period, således även jag, men det där växer man ur. Så nej, bara för att man kommer från "överklassen" blir man inte klassad som brat.

En annan intressant sak som alla "arbetare" kanske inte vet om, är att dom med mest pengar går runt i HM kläder, bara så ni vet. Har du så mycket pengar att du inte behöver bry dig, varför flasha med det.

Bullshit, jag är uppväxt i ett relativt "överklass" område i Stockholm och måste säga att dom flesta inte var brats. .

Brat är inte en summa på banken, WT är inte frånvaron av pengar på banken och "fjortis" är inte en ålder...

För mig är samtliga en etikett på de som spelar och lever sin roll fullt ut. Etiketten WT/brat/fjortis är inget man får utan något man förtjänar..

Jag har sett min beskärda del av brats genom åren. De allra flesta är väldigt väluppfostrade och vet hur man för sig. Sedan finns det undantagen som skulle behöva plockas ner på jorden. Att små brats på högstadiet skulle kasta mynt omkring sig för att titta på när mindre bemedlade ungar i samma ålder plockar upp mynten. Hör du hur falskt det klingar?

Jag tror artikeln är författad enbart för att röra upp känslor. Man använder sig av stereotyper och förklarar tydligt vilken bakgrund och miljöer de olika ungdomarna kommer från. Jag vet att det är rivalitet mellan olika områden och skolor i Stockholm, precis som andra städer i Sverige. Genom att nämna Rågsved och Östermalm i samma artikel har man förstärkt vi mot dem mentaliteten.

Just mynt vetefan, men en polares polare (som var en riktigt 100%-ig brat) fick för sig att kasta ut 500-lappar från sin pappas Ferrari, när de färdades upp och ner på avenyn. Han tyckte också det var jävligt ballt att se "pöbeln" kasta sig efter sedlarna. Detta har jag alltså själv sett, så det kan bevisligen hända, även om det väl lär vara ett ganska extremt undantag.

Bullshit, jag är uppväxt i ett relativt "överklass" område i Stockholm och måste säga att dom flesta inte var brats. Alla hade nog en "brat" period, således även jag, men det där växer man ur. Så nej, bara för att man kommer från "överklassen" blir man inte klassad som brat.

Nästa fråga är vem som klassar vem. Frågar du dina vänner uppväxt i samma område, utgår från dig själv eller frågat människor utifrån?

Jag säger inte emot dig att alla inte är brats eller att vissa växer ifrån stämpeln när de får lite mer livserfarenhet och möter människor utan sin skyddade verkstad under ungdomsåren.

Just mynt vetefan, men en polares polare (som var en riktigt 100%-ig brat) fick för sig att kasta ut 500-lappar från sin pappas Ferrari, när de färdades upp och ner på avenyn. Han tyckte också det var jävligt ballt att se "pöbeln" kasta sig efter sedlarna. Detta har jag alltså själv sett, så det kan bevisligen hända, även om det väl lär vara ett ganska extremt undantag.

Säkert en fyllegrej och något som var tänkt att höja statusen i kompisgänget. Jag kan lova att personen i fråga sedan satt där i sin ensamhet och insåg att han kunde gjort vettigare saker för pengarna. Att se pöbeln kasta sig efter sedlarna gav bara en högst tillfällig tillfredsställelse. Brats är väldigt ofta rätt snåla utom med andras pengar (läs pappas kreditkort). De vill dock vara på rätt ställen och sola sig i stjärnglansen. Där får det svida lite extra i plånboken. Notera hur gärna de låter sig bjudas. Egentligen lika billiga som drinkhororna som omger dem och andra lyckosökare som vill få en gratiskväll på krogen. Aj aj, det där brände säkert.

Nästa fråga är vem som klassar vem. Frågar du dina vänner uppväxt i samma område, utgår från dig själv eller frågat människor utifrån?

Jag säger inte emot dig att alla inte är brats eller att vissa växer ifrån stämpeln när de får lite mer livserfarenhet och möter människor utan sin skyddade verkstad under ungdomsåren.

I största allmänhet brukar folk fråga mig vartifrån norrland jag kommer. :D
Det tror jag är ett stort tecken på att jag inte uppfattas som brat haha.

Dom flesta "brats" är brats därför att dom vill passa in i gruppen dom umgås i. Andra blir brats därför att dom är nyrika och vill bli nått.

Back