Bratsungar är individualismens frankenstein

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det jag inte förstår är att folk överhuvudtaget bryr sig.

Fast det är ju det som är grejjen:
Dom som bryr sig blir arbetare, dom som inte bryr sig blir rika på dom som bryr sig.

• Gilla
Reaktioner: Teo
Uppenbart fake. Om de var riktiga brats, varför hade de mynt? Vem som helst kan väl vattenkamma, spöka ut sig och lägga sig till med några passande grafva talfel. : schmööör

Frågan är varför du tvivlar på sanningshalten?! :va

Två korta anekdoter från ett relativt nyligt besök på Sandhamn:
1) På grund av kompisar som vägrat lämna båten i tid hamnar vi i kö in till seglarhotellet som hunnit bli fullt. Efter en stunds köande hör vi strax bakom oss en stämma som riktas direkt till vakterna:
- "Kan inte vi med störst båt få gå in först!"
....I kotlettens ögon och ansikte finns ingenting som tyder på att han skämtar eller bara låtsas, där finns bara en förvirring över att han faktiskt står i kö med andra...

....Senare samma kväll, en kompis är på muggen och står vid pissoaren... Ingen av oss är särskillt angelägna om att lägga allt vi tjänar på kläder men ingen av oss är heller sunkigt klädda... Kotletten som ställer sig bredvid honom och säger med näsan i vädret:
- "Ahhhh, en "?!?!?"-skjorta(minns inte uttrycket)... Så du har klätt ned dig till arbetarklass, respekt!"

...jag har inte svårt att se någon av dem skulle kastat mynt åt pöbeln som småkotletter...

Uppenbart fake. Om de var riktiga brats, varför hade de mynt? Vem som helst kan väl vattenkamma, spöka ut sig och lägga sig till med några passande grafva talfel. : schmööör

Precis min tanke. Riktiga brats använder pappas kreditkort och de har aldrig mynt på sig. Möjligtvis sedlar - cash is king trots allt när det väl gäller.

1) På grund av kompisar som vägrat lämna båten i tid hamnar vi i kö in till seglarhotellet som hunnit bli fullt. Efter en stunds köande hör vi strax bakom oss en stämma som riktas direkt till vakterna:
- "Kan inte vi med störst båt få gå in först!"
....I kotlettens ögon och ansikte finns ingenting som tyder på att han skämtar eller bara låtsas, där finns bara en förvirring över att han faktiskt står i kö med andra...

....Senare samma kväll, en kompis är på muggen och står vid pissoaren... Ingen av oss är särskillt angelägna om att lägga allt vi tjänar på kläder men ingen av oss är heller sunkigt klädda... Kotletten som ställer sig bredvid honom och säger med näsan i vädret:
- "Ahhhh, en "?!?!?"-skjorta(minns inte uttrycket)... Så du har klätt ned dig till arbetarklass, respekt!"

...jag har inte svårt att se någon av dem skulle kastat mynt åt pöbeln som småkotletter...

Varför bryr du dig? :D

Som om grisighet skulle vara en klassfråga.
Skillnaden är att rödluvorna blir ännu argare för att de blåas svin har fler saker än deras egna.

Att en dålig inställning skulle ha något som helst med ekonomiska tillgångar att göra är det dummaste jag hört på länge och att man bara kan komma på tanken att dela upp högfärdighet i grupper bevisar bara sin egen oförmåga att se saker objektivt.

Last edited:

Jag har sett min beskärda del av brats genom åren. De allra flesta är väldigt väluppfostrade och vet hur man för sig. Sedan finns det undantagen som skulle behöva plockas ner på jorden. Att små brats på högstadiet skulle kasta mynt omkring sig för att titta på när mindre bemedlade ungar i samma ålder plockar upp mynten. Hör du hur falskt det klingar?

Jag tror artikeln är författad enbart för att röra upp känslor. Man använder sig av stereotyper och förklarar tydligt vilken bakgrund och miljöer de olika ungdomarna kommer från. Jag vet att det är rivalitet mellan olika områden och skolor i Stockholm, precis som andra städer i Sverige. Genom att nämna Rågsved och Östermalm i samma artikel har man förstärkt vi mot dem mentaliteten.

Last edited:
Tycker det är jäkligt brattigt att länka till en mobilsida som inte går att se via datorn. :gnissla

(eller är jag/min dator lite trög?)

Edit: fick byta webbläsare.

Last edited:
Klart det är fake, hade det varit på riktigt hade de upplockade pengarna suttit som finnar i pannan på de kapitalstarka fjunisarna.

Tacka min IPhone för länken. Den vägrar gå in på standardversionen på Aftonbladet. Går direkt till mobilversionen.

Tacka min IPhone för länken. Den vägrar gå in på standardversionen på Aftonbladet. Går direkt till mobilversionen.

I sann arbetarklassanda så vägrar jag befatta mig med dylika tingest.

(är för snål för att surfa med min Androidtelefon.. :tungan )

Angående krönikan: Den kan säkert vara sann, men givetvis så spetsar krönikören till lite för att öka intresset/läsvärdet.

Trots allt så finns det rätt få brats utanför Stockholm, i den verkliga världen alltså.

Last edited:
TS: Försöker du sätta någon sorts rekord i vem som kan skapa flest trådar med länkar till tidningsartiklar?

Inläggen följer samma mönster: 4-5 rader text och sen en länk till någon blaska. Alltid.

Kanske snart dag att starta "Stora tidningslänkstråden" så att du slipper starta en ny tråd så fort du läst tidningen?

En liten reflektion bara :)

Trots allt så finns det rätt få brats utanför Stockholm, i den verkliga världen alltså.

Visste du att det finns en uppdelning bland överklassbrats? Lite överkurs kanske. Men det finns brats i alla våra större städer och så finns det wannabe brats som inte riktigt når ända fram oavsett hur hårt de går fram med pappas kreditkort i baren och skriker sig hesa över hur bra ställt de har det. Överklassen pratar nämligen inte om pengar öppet. Mellan varandra skvallrar de dock som kärringar.

TS: Försöker du sätta någon sorts rekord i vem som kan skapa flest trådar med länkar till tidningsartiklar?

Inläggen följer samma mönster: 4-5 rader text och sen en länk till någon blaska. Alltid.

Kanske snart dag att starta "Stora tidningslänkstråden" så att du slipper starta en ny tråd så fort du läst tidningen?

En liten reflektion bara :)

Det skulle bli rätt så svårt att följa en diskussion runt många artiklar om man samlade allt i en tråd. Tanken var dock god.

Nej, jag försöker inte sätta något rekord. Vissa artiklar man läser är ju rätt så tacksamma att starta en diskussion runt. Ser väl inget större fel i det. Vill man inte delta så hoppar man över den tråden. Finns gott om diskussioner jag aldrig läser eller deltar i.

Visste du att det finns en uppdelning bland överklassbrats? Lite överkurs kanske. Men det finns brats i alla våra större städer och så finns det wannabe brats som inte riktigt når ända fram oavsett hur hårt de går fram med pappas kreditkort i baren och skriker sig hesa över hur bra ställt de har det. Överklassen pratar nämligen inte om pengar öppet. Mellan varandra skvallrar de dock som kärringar.

Eftersom jag bor i småstaden Linköping så brukar jag bara se Wannabe-bratsen på TV. De som bara är rika och lite "finare" men för övrigt beter sig sig som rätt "normala", fast med lite dyrare bilar, bostäder och nöjen, stör mig inte. Skvallra som kärringar är nog inte ett specifikt överklassnöje.

Nej, men det är heller inte de som får stämpeln "brats" på samma sätt som att man inte får stämpeln WT enkom för att man är fattig...

Jag vet vart du vill komma. Kan dock säga att det är ytterst få ungar från överklassen som inte betraktas som en bratsunge i allmänhetens ögon. För att lyckas måste familjen och ungen hålla en extremt låg profil för att inte sticka ut. I vissa familjer är det en hederskodex.

Back