Brandsläckare.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Sitter och funderar på att en brandsläckare skulle nog inte vara så jävla fel att ha här i hemmet.
Har en Kolsyresläckare som skulle göra jobbet utmärkt då pulver kan få jobbiga sideffekter vid ett ev brukande.
Fråga som jag då ställer mig är vart bör denna pjäs uppehålla sig i ett hem?
Ska man ställa den vid ytterdörren,köket,sovrummet, förråd eller varför inte på muggen?
Vad tycker pöbeln?:va

Placeras lämpligen vid den "normala" in&utgången. Sen din teori angående pulver- gentemot kolsyresläckare, vill du släcka eller låta det brinna? Om du skulle ha samma kapacitet/effektivitet på en kolsyresläckare som en 6kg pulver skulle du inte orka släpa runt på den.

Jag rekommenderar ändå en pulversläckare. Kolla med ditt försäkringsbolag där du har hemförsäkringen, de täcker oftast saneringskostnaden om pulversläckaren har använts för att släcka brand. Det hjälper iofs inte om dina polare får lust att dra av den på en fest iofs.. ;)

Annars så försök skaffa en skumsläckare, det finns skumsläckare som även går att använda på elektriska apparater med hög spänning.

Kolsyra(koldioxid) har både sämre släckegenskaper och är svårare att använda korrekt än ovanstående släckartyper.

/B. Randman

Är det så jävla svårt att sanera pulver då?

Granndottern hade fest och någon brände av pulversläckaren , vad jag vet så var det bara att dammsuga/skura och lämmna in släckaren för omfyllning.

Nästa gång hon hade fest hemma låstes brandsläckaren in.

Visst, om det skulle ha tagit eld under festen skulle dom inte ha haft någon släckare, men det hade dom inte innan dom köpte pulversläckaren heller.

Jag har ingen, ingen av dom andra grannarna hade det då heller, fast någon skaffade nog faktisk efter det.

Hursomhelst tror jag man ser saneringen efter pulvret som ett mindre besvär om det verkligen har behövts släckas en eldsvåda.

Hursomhelst tror jag man ser saneringen efter pulvret som ett mindre besvär om det verkligen har behövts släckas en eldsvåda.

Nä det känns som att skäckförmågan hos ett släckdon bör prioriteras.

Pulver ABC släckare is da shit. Ta ingen liten flaska....
Komplettera med en brandfilt för de "enkla" sakerna.

Och ja, pulverhelvetet kommer överallt, men värre är alternativet....

Pulver inget annat.

Kolsyresläckare kräver en del vana då man måste angripa elden på lite annat sätt.
Och precis som det redan är sagt, mitt i hallen där du når den lättast från alla punkter. Var inte snål, köp en ordentligt stor en.

Pulver inget annat.

Kolsyresläckare kräver en del vana då man måste angripa elden på lite annat sätt.
Och precis som det redan är sagt, mitt i hallen där du når den lättast från alla punkter. Var inte snål, köp en ordentligt stor en.

Undertecknar det med. Men tillägger: Köp två. Samt en tredje till bilen och placera den så du når den fastklämd i förarsätet.

Hellre en släckare för mycket än en för lite när det börjar fräsa i ens sidfläsk. Bara mina tankar.

Pulversläckare på 6 kg rekommenderas av Länsförsäkringar iaf. De har bra priser också, om du har gått en liten kurs och har släckare, brandfilt mm hemma så får du sänkt premie på hemsöfräkringen.

Tackar för eran Input. Då förpassar jag Kolsyresläckaren till garaget där den får sommarjobba som Lagerkrympare/Läskkylare/Brandbekämpare.
Har även lyckats få fatt på en Brandyxa av Pikmodell som blir kanon. Kommer ju ha en redig arsenal med grejer snart. Kanske skulle hänga upp Maglite D6an ochså.:tummenupp

Undertecknar det med. Men tillägger: Köp två. Samt en tredje till bilen och placera den så du når den fastklämd i förarsätet.

Hellre en släckare för mycket än en för lite när det börjar fräsa i ens sidfläsk. Bara mina tankar.
Men vad händer om man har en släckare över så att säga, och den hamnar i elden? :brinnerup Gastuber som blir överhettade har ju en tendens att omforma sin omgivning :näsblod

Man får ju hoppas :) Fast det kan nog blir lite dramatiskt ändå när den väl smälter!

Inte för att jag vet, men jag hoppas verkligen att någon har tänkt på detdär. Så att inte släckare drivs av något som kan sprängas! :näsblod

På jobb säljer vi brandsläckare. Dom har såntdär grönt tubklistermärke om "non flamable gas" eller vad det nu står. :)

Inte för att jag vet, men jag hoppas verkligen att någon har tänkt på detdär. Så att inte släckare drivs av något som kan sprängas! :näsblod

På jobb säljer vi brandsläckare. Dom har såntdär grönt tubklistermärke om "non flamable gas" eller vad det nu står. :)
Ja, man får ju hoppas att dom inte drivs med propan eller så :D Men även om det så skulle vara halon i dom så blir det ju en jävla kraft när från början trycksatta gasbehållare hamnar i en brasa och spricker! :(

Även jag har pulver i hallen, 6kg!
Mitt försäkringsbolag "kräver" det, och står dessutom för saneringskostnaden.
Better safe than sorry! :)

Även jag har pulver i hallen, 6kg!
Mitt försäkringsbolag "kräver" det, och står dessutom för saneringskostnaden.
Better safe than sorry! :)

Så om någon drar iväg den på fyllan så eldar du lite på väggen och ringer försäkringsbolaget? :hihi

Angående placeringen så rekomenderar räddningsverket att man har släckeriet i sovrummet. Detta eftersom det troligen bara är i sovande tillstånd man låter en brand gå så långt att det blir svårt att hinna hämta släckaren...Man har inte så mycket nytta av den om man vaknar och hallen utanför sovrummet (som man måste igenom för att komma åt släckaren) står i ljusan låga...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT