Brandrisk vid parkering på innergård?

stiernströmer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2022
Hoj
kawasaki vulcan 2021
Hej,
Jag är ny i forumet och söker lite information om huruvida det stämmer att motorcykeln kan ses som en brandfara (även om man inte blockerar för branduttryckning eller sophantering) vid parkering på innergården? Jag har skrivit till brandkåren för att fråga men tänkte även försöka här. Letar garageplats i centrala Malmö men det är svårt att få kontakt med ansvarig... Tacksam om någon har något tips!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej,
Jag är ny i forumet och söker lite information om huruvida det stämmer att motorcykeln kan ses som en brandfara (även om man inte blockerar för branduttryckning eller sophantering) vid parkering på innergården? Jag har skrivit till brandkåren för att fråga men tänkte även försöka här. Letar garageplats i centrala Malmö men det är svårt att få kontakt med ansvarig... Tacksam om någon har något tips!
Kan ses som brandfara? Ja, självklart då det är helt subjektivt.

Personligen ser jag det som en mikroskopisk risk att starta en brand men som en stor risk att den förvärrar en befintlig brand.

Jag parkerar själv på innergården. Skulle det vara en brandrisk bör man genast ta ut alla fordon som är parkerade i garage då de är tickande bomber. Utomhus torde vara säkrare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där har nog mest med försäkringar och regler för bostäder och brandskydd. Hojen *kan* börja brinna, och innergården är antagligen inte omgiven av brandväggar.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Hej,
Jag är ny i forumet och söker lite information om huruvida det stämmer att motorcykeln kan ses som en brandfara...
Nej, just brandrisken är knappast heller skälet om man nekar att låta dig parkera hojen på innergården. Vanligast är utrymmesbrist, att man helt enkelt konkurrerar om utrymmet med trampjonnarna, ungarnas lekytor, utegrillar, whatever... Här får hojägaren använda lite kreativitet och smidighet för att hålla folk på gott humör och vända ev neggomuppar till att bli positiva hoj-wannabes. Enkelt uttryckt: Stäng av motorn. Håll rent och snyggt kring hojen. Ta fram snöskoveln och skotta bort lappmögel på gården om så behövs, o s v. Kort sagt: Visa att du är en klippa man har förtroende för...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nej, just brandrisken är knappast heller skälet om man nekar att låta dig parkera hojen på innergården. Vanligast är utrymmesbrist, att man helt enkelt konkurrerar om utrymmet med trampjonnarna, ungarnas lekytor, utegrillar, whatever... Här får hojägaren använda lite kreativitet och smidighet för att hålla folk på gott humör och vända ev neggomuppar till att bli positiva hoj-wannabes. Enkelt uttryckt: Stäng av motorn. Håll rent och snyggt kring hojen. Ta fram snöskoveln och skotta bort lappmögel på gården om så behövs, o s v. Kort sagt: Visa att du är en klippa man har förtroende för...

Kan även vara så att tillåter dom 1 att parkera så kanske det inte tar lång tid så står det 10 till som tycker "får den andra stå här så kan jag också parkera här"
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
I Malmö och andra getton borde det ses som en brandfara. I princip alla fordonsbränder är anlagda.

Har du en konflikt med dina grannar eller hyresvärd angående det här? Om inte så parkera där tills hyresvärden säger ifrån. Ha aldrig igång motorn på innergården. Har du inte originalljuddämpare är det lämpligt att inte stara den ute på gatan heller. Använd mc-kapell. Ställ den i cykelstället eller där den inte kan störa någon. Om grannarna ändå klagar får du ta upp frågan med hyresvärden. Prata först med grannarna som stör sig så ni kan komma fram till en lösning på problemet.

Försäkringen gäller inte brukar man dra till med när man inte vet och alla vettiga argument är slut.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag har stått på innergård där jag bor i 15 år. Hyreslägenhet hos allmännyttan. För några veckor sedan dök det upp ett nytt övervaknings-p-bolag, och vips 1100 i böter ggr 2 (två hojar). Surt som fan, men formellt helt korrekt utifrån skyltning.

Brandfara kan iaf inte vara ett skäl, då oreggade mopeder får stå i cykelställ.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hej,
Jag är ny i forumet och söker lite information om huruvida det stämmer att motorcykeln kan ses som en brandfara (även om man inte blockerar för branduttryckning eller sophantering) vid parkering på innergården? Jag har skrivit till brandkåren för att fråga men tänkte även försöka här. Letar garageplats i centrala Malmö men det är svårt att få kontakt med ansvarig... Tacksam om någon har något tips!
Rent generellt så visst är det en brandfara med fordon som innehåller brandfarliga vätskor omedelbart intill husfasaden. Det gör iofs ingen skillnad på innergård eller på utsidan av innergården då det troligen är likadan fasad där.
Dvs om motorcykeln börjar brinna (förmodligen då för att någon tänt på den) så innebär den en brandrisk för fastigheten.
Dock är det nog inget som försäkringsbolagen bryr sig om. Är det utanför huset så är det. Om det däremot är i huset så krävs att det finns brandceller som uppfyller en viss brandklass för att det skall vara OK.
Dvs ur det hänseendet så är det inget problem att ställa en motorcykel på innergården.

Dock kan en hyresvärd eller brf fortfarande anse att det innebär en brandfara (vilket det ju faktiskt gör) och förbjuda på den grunden.
Men det vanligaste är att man förbjuder det på grunden att det innebär att man parkerar fordon på innergården och det konkurrerar om plats med cyklar, lekplatser, grillar och annat. Eller att dom helt enkelt tycker att det inte är snyggt med en massa motorfordon parkerade på innergården.
Dom har med andra ord ganska fria tyglar att bestämma som dom vill.

Med andra ord. Om dom inte har några uttryckliga regler kring det så borde det vara grönt att ställa hojen på innergården. Men se till att du stör så lite som möjligt för att minimera risken att folk gnäller. Har du originalsystem och hojen är relativt tyst så lär det inte vara några problem om du inte kommer hem mitt i natten och väljer att tokvarva ur motorn det sista du gör. Har du slipon så bör du nog rulla den för hand in på gården.
Om det sedan visar sig att folk stör sig på det och klagar hos föreningen så kan dom i så fall fatta beslut att göra något åt det och då förbjuda motorfordon från innergården. Då är det inte så mycket att göra.
Men jag skulle säga att om det inte finns några uttryckliga regler mot det så kör in din hoj diskret och parkera den om du kan göra det utan att den är ivägen för folk.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej,
Jag är ny i forumet och söker lite information om huruvida det stämmer att motorcykeln kan ses som en brandfara (även om man inte blockerar för branduttryckning eller sophantering) vid parkering på innergården? Jag har skrivit till brandkåren för att fråga men tänkte även försöka här. Letar garageplats i centrala Malmö men det är svårt att få kontakt med ansvarig... Tacksam om någon har något tips!
Har hört samma här i Göteborg, fick uppmaningen ställa Sprint RS i Mopedkällarförrådet !
Så det gjorde jag.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Kort sagt finns det ingen regel, frågar du brandmyndigheten vill dom helst ha fordon parkerade på en plan minst 6 meter från byggnad. När vi frågade om laddning av elbilar i garage sa de att det kan ju stå elbilar i alla garage utan att laddas. De går överhuvudtaget inte inte in förutom vid misstanke om att personer finns kvar.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Denna fråga dyker upp lite titt som tätt. Du får kolla med din hyresvärd. Att chansa kan bli dyrt och krångligt om de fraktar bort hojen... Tråkig sits men kanske du kan lägga lappar i brevlådor till de som redan äger ett garage i nära anslutning om möjlighet att få klämma in en båge mot en summa pengar?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top