Brandman!

Grattis killen!

Tror du kommer att trivas även om jag inte känner dig.
Jag var på väg till det yrket ett tag, men nu blev det inte så.
Däremot så pryade jag hos kåren i Sthlm genom plugget + testade för att bli brandman en gång utan att lyckas riktigt.

Pengar kan man alltid greja som extrajobb om det behövs. Många brandmän fixar egna firmor eller jobbar extra med ngt annat när de kan. Men jag har fått uppfattningen att brandmannayrket kräver att det finns en bra sammanhållning o att det oftast därför blir ett grymt bra kompisgäng som jobbar ihop. Vad jag däremot fick höra av en brandman var att det är ett skilsmässoyrke pga tiderna och att man får se mycket elände som kan ta en del på psyket... Men jag erkänner att jag är avis!! Tror att det är ett kanonjobb!

Lycka till!

Zlide skrev:
Vad jag däremot fick höra av en brandman var att det är ett skilsmässoyrke pga tiderna och att man får se mycket elände som kan ta en del på psyket...

Lycka till!
Nja, heltidarna häromkring jobbar 1 dygn och är ledig 3, (Om du nu inte menar att frugan drar för gubben är hemma för mycket :) )
..och jo, man får ju se en del, men om det påverkar psyket kan jag inte svara på än... Mycket trafikolyckor m.m. som kan bli väldigt blodigt :(

Grattis! Och så får du plugga utomlands också... :D

Ben_Dover skrev:
Nja, heltidarna häromkring jobbar 1 dygn och är ledig 3, (Om du nu inte menar att frugan drar för gubben är hemma för mycket :) )
..och jo, man får ju se en del, men om det påverkar psyket kan jag inte svara på än... Mycket trafikolyckor m.m. som kan bli väldigt blodigt :(

Vet inte varför, men det var ett brandbefäl som nämde det när jag sökte som brandman. Kanske för att den grabbiga stämningen tvingar bort det där lilla-Fridolf beteendet som en del tjejer vill att killarna ska ha... :D

Zlide skrev:

Vet inte varför, men det var ett brandbefäl som nämde det när jag sökte som brandman. Kanske för att den grabbiga stämningen tvingar bort det där lilla-Fridolf beteendet som en del tjejer vill att killarna ska ha... :D

Har nog quotat fel person nu..men men
Läste ovan om det där med att hantera jobbiga lägen psykiskt. Det är något du kommer att ställas inför flera ggr inom din karriär. Jag kan bara tala från egen erfarenhet. Man ser vidriga saker på kirurgen och jag blir upprörd varje gång. Får ofta blickar från annan personal som att säga.."skärp dig" etc och de verkar kunna ta avstånd från det. Men jag måste säga att jag reagerar hellre som jag gör än att jag bara står o glor som om något fullständigt normalt just hänt, när det ofta är groteskt.

Det finns stöd inom alla organisationer att debriefa (tala igenom) händelsen. Och du märker nog snart att de positiva händelserna som sker överväger de negativa fett!! Om de inte gör det då skall man nog inte fortsätta. Men man kommer i sådan nära kontakt med människor i våra (?) jobb, och det kan vara helt underbart att känna att man betytt något när de behövde det. Nu babblar jag förmycket. Hrm. Hoppas något av det made sense
Kram

ft skrev:
Grattis! Och så får du plugga utomlands också... :D
Japp, då har jag bott i hela Sverige i princip, Luleå, Lkpg och Lund. Det blir ganska långt hem iofs, var hamnar jag om jag åker 150mil till söderut från Lund? :)

Jag blir gammal och berest! :banana

Nursey skrev:
Har nog quotat fel person nu..men men
Läste ovan om det där med att hantera jobbiga lägen psykiskt. Det är något du kommer att ställas inför flera ggr inom din karriär. Jag kan bara tala från egen erfarenhet. Man ser vidriga saker på kirurgen och jag blir upprörd varje gång. Får ofta blickar från annan personal som att säga.."skärp dig" etc och de verkar kunna ta avstånd från det. Men jag måste säga att jag reagerar hellre som jag gör än att jag bara står o glor som om något fullständigt normalt just hänt, när det ofta är groteskt.

Det finns stöd inom alla organisationer att debriefa (tala igenom) händelsen. Och du märker nog snart att de positiva händelserna som sker överväger de negativa fett!! Om de inte gör det då skall man nog inte fortsätta. Men man kommer i sådan nära kontakt med människor i våra (?) jobb, och det kan vara helt underbart att känna att man betytt något när de behövde det. Nu babblar jag förmycket. Hrm. Hoppas något av det made sense
Kram
*Kloka ord*

Jag är medveten om att jag kommer att ställas inför saker jag inte vill se, men jag är övertygad om att jag klarar det och hoppas att du har rätt! :)

Zlide skrev:

Det beteendet har jag tappat för länge sen ;)

Jag går i 3:an på gymnasiet nu och är förbannat sugen på att bli brandman! Jobbar som Mc/moppe-mek nu, men det hade jag inte tänkt att hålla på med hela livet...

Alla andra jobb jag tänker på känns lite sådär, men jag tror jag skulle trivas som brandman. Skitsamma att lönen är lite halvlåg, bara jag får hålla på med nåt jag brinner för. (Yes, en ordvits.. :rolleyes: )

Finns tydligen dåligt med lediga tjänster här i Göteborg dock.

Men hur funkar det med utbildningar och sådant? Anar att du, stoffer, har gjort detta för inte så längesen...?

Ha de gôtt!

Ludde skrev:
Jag går i 3:an på gymnasiet nu och är förbannat sugen på att bli brandman! Jobbar som Mc/moppe-mek nu, men det hade jag inte tänkt att hålla på med hela livet...

Alla andra jobb jag tänker på känns lite sådär, men jag tror jag skulle trivas som brandman. Skitsamma att lönen är lite halvlåg, bara jag får hålla på med nåt jag brinner för. (Yes, en ordvits.. :rolleyes: )

Finns tydligen dåligt med lediga tjänster här i Göteborg dock.

Men hur funkar det med utbildningar och sådant? Anar att du, stoffer, har gjort detta för inte så längesen...?

Ha de gôtt!
Jättelätt, men lite mycket att beskriva, så kika in på http://brandman.srv.se så har du allt du vill veta där!

Lycka till! :tummenupp

Nu har jag läst omkring på http://brandman.srv.se endel, och hittat massa info. Men jag vet inte om jag är hemsidehandikappad, eller vad det är, så jag tänkte bara fråga några snabbfrågor... :)

Hur lång är själva grundutbildningen? Den som räcker för att söka jobb som "standardbrandman" om man börjar från noll. (Har självklart gymnasiekompetens)

Sen nämde morsan nåt om att brandmän även var tvungna att ha någon omvårdnadsutbildning, eftersom att man i vissa fall även får köra ambulans..? Någon som vet?
Omvårdnadsutbildning låter ju vettigt iofs, men det där med att köra ambulans... Är det så?

Tackar så hjärtligt :Bugar

Ha de gôtt!

Du kommer nog få, som du nog vet öva på räddningsverket i Revinge där vi krigar SIB som är riktigt stort och har många olika "incidenter" o bjuda er på :)

Jag tycker absolut inte man ska tänka på pengar.

Att rädda en människa och veta att man verkligen behövs är mera värt, och framförallt uppskattningen...
Kör hårt!!

Ludde skrev:
Hur lång är själva grundutbildningen? Den som räcker för att söka jobb som "standardbrandman" om man börjar från noll. (Har självklart gymnasiekompetens)
2 år (80p)

Ludde skrev:
Sen nämde morsan nåt om att brandmän även var tvungna att ha någon omvårdnadsutbildning, eftersom att man i vissa fall även får köra ambulans..? Någon som vet?
Omvårdnadsutbildning låter ju vettigt iofs, men det där med att köra ambulans... Är det så?
I Gbg jobbar/jobbade brandmännen även som ambulanssjukvårdare.
För att bli anställd krävdes det då att man hade läst Ambulanssjukvård på komvux. För att bli antagen till den utbildningen var man tvungen att först ha läst Omvårdnadsprogrammet.

Jag har för mig att detta är på väg bort och brandmännen som nyanställs idag är mer "renodlade" brandmän. Till Ambulanssjukvården anställs väl i stort sett bara sjuksköterskor numera.

Någon som sitter på den exakta informationen kanske kan komplettera mina uppgifter.

Nursey skrev:
Jag kan bara tala från egen erfarenhet. Man ser vidriga saker på kirurgen och jag blir upprörd varje gång. Får ofta blickar från annan personal som att säga.."skärp dig" etc och de verkar kunna ta avstånd från det. Men jag måste säga att jag reagerar hellre som jag gör än att jag bara står o glor som om något fullständigt normalt just hänt, när det ofta är groteskt.

Kram

Varför gör du hellre det?

Om man jobbar med det så måste det ju vara en stor fördel att inte se det hemska. Då måste det bli lättare att jobba och göra kloka beslut, istället för att må illa och/eller stressa upp sig för att det är hemskt, och pga det tex fatta ett dåligt kanske livsavgörande beslut.

Markus skrev:
Känner en som känner en brandman, han tjänar 23 och jobbar må-ons dygnet runt, sen kör han lite bartender på helgen ibland (säkert svart).
Kan man ha det bättre? Rädda katter och spela PS3, men innebandy tror jag är obligatorium - det är ju helt klart en nackdel.

Måste man inte ha lång slang som brandman...? :hihi

Man vill nog inte bli utbränd när man jobbar som brandman :brinnerup

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul