Brainstorming till websida

Sanna-Lkpg

Uppdaterad
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
CBR600FS
Har fått ett litet uppdrag som jag behöver hjälp med. Var vänder man sig om inte till källan till all vishet; sporthoj.com

Jobbar på en konferensanläggning där det sommartid inte är lika hög beläggning som under resten av året. Detta då såklart beroende på att folk har semester istället för att konferera...
Fortfarande kostar anläggningen pengar och man får hela tiden hitta på nya vägar för att sälja in hotellnätter till privatister.
Förra sommaren började vi prata lite löst om att vända oss till mc-folk men det rann ut i sanden. Nu har den här idéen legat och gnagt i huvudet länge och jag tänkte att jag skulle ta tag i den.
Har tänkt att detta ska ta formen av en websida som ska sälja in stället hos oss hojåkare.
Frågan är vilken information man är ute efter på en sådan sida... Vilken information vill man ha?

Ska plocka med mig kameran och ge mig ut på favoritvägarna för att kunna ge roliga tips på vägar och turer.
Men vad vill man veta mer?

Bra förslag på var man marknadsför det här vore heller inte så dumt. Har en hel del idéer själv men jag behöver fler!

Ska skriva ihop ett antal punkter kring detta och presentera för chiiifen och då måste jag ha nått bra att komma med så han går igång på idén.
Kan man inte vara ute och köra hoj själv hela dagarna, utan är förpassad till jobbet kan man ju i alla fall få lite besök av er så man har vettigt sällskap!

Så, hur gör man det till ett attraktivt erbjudande för hoj-folket?
Nått säger mig att det väl främst blir kromslädarna man kommer få se men då har jag ju åtminstonne lyckats få dit nått på två hjul.

Vi sammarbetar även med några andra anläggningar i landet så man kan även knyta ihop det med dem.

Shoot!

Till och börja med varför vill "vi" boka din anläggning i stället för någon annans ?

Du är inne på ett bra spår där med att dokumentera hur bra vägarna dit är, absolut. O kanske vägarna vidare till nästa anläggning ? ;)

Jag är mycket inne på mervärde, visst, priset är en faktor, men om man kan få hojen avtorkad och kedjan smord tills nästa dag då man ska vidare så hade jag kunnat tänka mig att prioritera det boendet i stället för ett likvärdigt med något lägre pris.

Om vi går in o nichar, mc folk, vad är det egentligen, vad gör dem speciella ?

Gillar mc, absolut, och då kanske inte bara sin egen. Kolla på alla mc träffar / onsdagsträffar på mickey D o dyl, folk drar folk som sedan pratar vidare med andra människor och ökar på än mer. Så se till att göra det värt "resan". En mc träff med kanske lite livemusik fredag o lördag, eller kanske bara lördag första året för o starta smått. O för o få upp ögonen för hur mc vänliga era anläggningar är. Gärna tidigt på säsonen, men inte för tidigt så man får frostskador av o köra dit. Men om det blir lite publicitet i mc pressen om stället kan jag lova att det drar folk.

Freebies, svenskar är över lag riktigt snåla med detta, jänkarna har fattat att för o få måste man först ge. Gratis kaffe, kostar itne många kronor, och åtminstoned jag kan lätt köra 10 mil en skön sommardag med "ursäkten" att jag ska ta en kopp kaffe. Blir det sen för sent så kan det ju lätt slinka med en övernattning, om det hela går att sköta smidigt.

Detta är bara det första som dök upp, med lite vidare info kan jag nog hjälpa till o paketera det så det säljer för chefen ;)

Hör av dig om du vill diskutera vidare, läser själv destinationsutveckling och event management samt har kört ett par liknande projekt tidigare.

...men om man kan få hojen avtorkad och kedjan smord tills nästa dag då man ska vidare så hade jag kunnat tänka mig att prioritera det boendet i stället för ett likvärdigt med något lägre pris.

:skrämd

Jag betalar gärna extra om personalen kan garantera att de bara håller sig till att bre ostmackor eller handduksvikning och sånt. Om de ska börja kladda på annat så ringer jag till polisen.

Jo, det finns ju den inställningen också. Om någon börjar skruva på mina prylar utan att jag vet vad de håller på med kunde jag bli upprörd. Ändrad formulering, det finns "möjlighet" att få en miniservice över natten så cyklen är redo på morgonen. Så klart ska det inte vara ett krav.
Men om jag ser ur min egen synvinkel så hade jag inte haft något problem att få bettan handtvättad av någon annan så länge jag själv slipper skita ner mig.

För websidan, gps koordinater, bra korvstånd på vägen, ställen man kan köpa reservdelar på osv.
T-Shirts, ska aldrig underskattas !!! Särskilt om man skapar en speciell upplevelse för kunden så vill många gärna visa "att de var där". Se bungejump tshirts, "I hjärta NY", festivaler, bikemeets osv..... Bra o billig marknadsföring. Se bara till att de ser så vettiga ut att folk kommer att använda dem efteråt också.

Liten tävling på hemsidan, skicka in en bild med dig i din hem miljö iförd en av era tshirts, o du kan vinna ett kul pris, free weekend eller något. Ökar mervärdet för dem som köper en tröja, online eller på plats, och så klart så i o med att de skickar in bilderna så får ni tillstånd att använa bilderna i senare marknadsföring ;)

Last edited:
Det finns väl några saker som kan tänkas dra mig som privatperson och kanske i egenskap av hojåkare.

Prisvärt boende är ju en ganska viktig sak. Det behöver inte vara billigast av alla men får inte vara ohyggligt dyrt. Standard efter pris.
finns förslag på trevliga hojvägar som man kan ta sig dit så skulle jag definitivt se det som en fördel. Det innebär ju att jag faktiskt får ett förslag på en väg att ta mig dit som inte innebär "Följ E4 rakt fram i 20 mil och sväng sedan höger" Vägbeskrivning efter lite mindre landsvägar från lite olika håll dom närmaste kanske 10 milen eller så.

Bara den grejen att man marknadsför sig mot hojåkare skulle ju få mig som hojåkare att överväga det lite mer. Det innebär ju en lite större chans att man stöter på likasinnade.

Keep up the brainstorming!

Tanken är att sälja in loginätter snarare än att göra om anläggningen till en mc-klubb.
När det kommer till att få sin hoj tankad, servad och tvättad får man nog vända sig till annan ort. Men säg till om ni hittar nått hotell som erbjuder även den servicen, kunde ju vara intressant att besöka!

Vart ligger konferensanläggningen?

Man hittar den 30 minuter söder om Sviesta motorbana!

Vackert beläget intill sjön Rengen som är en del av Kinda Kanal. Naturskön omgivning lämplig för avkoppling. En öl i bastun eller en omgång biljard. På morgonen vaknar ni av fågelkvittret för att sedan göra ett besök i vår trevliga matsal där frukosten står uppdukad.
...jaddajaddajadda....

Men den ligger alltså 3 mil söder om Linköping.

Vackert beläget intill sjön Rengen som är en del av Kinda Kanal. Naturskön omgivning lämplig för avkoppling. En öl i bastun eller en omgång biljard. På morgonen vaknar ni av fågelkvittret för att sedan göra ett besök i vår trevliga matsal där frukosten står uppdukad.
...jaddajaddajadda....
Glöm inte utedäcket med utsikt över sjön där man kan sitta och dricka pilsner i kvällssolen. Om jag gissar rätt... ;)

Mycket fina vägar däromkring!

Som nämnts tidigare så finns det inte i nuläget så många naturliga alternativ då det gäller boende för mc folk. Så kör ut ett gäng lagom stora annonser i lämplig mc press där ni promotar hemsidan, med någon form av tävling eller dyl, så ska du nog se att folk börjar droppa in ;)

Ang hotel som kör gratis mc tvättar : http://www.desertinnresort.com/specials.cfm

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...