brainstorming i lättkonstruktioner.

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Tja!
Har precis börjat min inriktning på kth, lättkonstruktioner blev det.
Vi startar igång terminen med ett projektarbete på 10p som innebär ungefär följande:

Tänk er framtidens fordon (antagligen menar dom bil), koncentrera er på några av följande saker där ni har en innovativ ide, förbättring eller liknande där lättk kan ha stor betydelse:

Stol och sittplats
Karosseri chassi
Hjul
Hjulupphängning

hjälp mig brainstorma om ni känner för det, alla typer av ideer är välkomna!

viktiga nyckelord i projektet är kostnader, miljö och etiska aspekter m.m.
man kan ha i åtanke att oljan tar slut, att kina är trångt om alla har bil osv.

mvh tomas

Tre punkter:

1) Bygg lätt
2) Spara vikt
3) Ta bort massa

Edit: Seriöst, skjut in dig på inredningen. Där finns det nog mest att spara. Det finns en italiensk firma som har gjort nya flygstolar som vägde bra mycket mindre, du kanske kan googla dig till något där. Tyvärr är alla fordon idag ganska hårt viktsoptimerade, det är svårt att hitta några självklara lätta ställen att kapa som inte medför andra problem. Isoleringsmaterial väger en hel del, men det blir bullrigt utan. Behöver vi t ex verkligen vara helt utan motorljud i moderna bilar?

Men för all del, ta en titt på allt lull-lull i bilarna, hur mycket det väger och vad det innebär. Hur mycket soppa skulle vi spara om vi skar ner lite på fönsterhissar, automatisk socktvätt och vad sjutton det annars är som anses som oumbärligt i bilarna idag. Ponera att man bygger en bil i princip helt utan finesser, men med modern miljö- och säkerhetsstandard.

Alternativt kolla på hur en trehjulig konstruktion står sig mot en fyrhjulig. Det är ett lite intressant jämförande optimeringsproblem.

Mvh,
/Fredrik, viktsingenjör :)

Last edited:
vi har kommit fram till att vi ska inrikta oss på storstad i nåt av länderna som är väg upp i asien om 20 år. Tänkte att det ska bli nya folkvagnen för kineserna.

tänk er att dom har inte råd med två bilar utan behöver använda samma bil att skjutsa runt familjen samt åka fram och tillbaks till marknaden med varor eller dylikt.

Har tänkt oss en bil med nån form av elmotor i varje nav på hjulen, den ska vara lättmanuvrerad och kunna åka rakt i sidled så man tar sig fram enklast i eb stor trång stad.

jag tänker mig nån form av ombyggbar bakdel på bilen som dels ska kunna ta kanske 4 extra passagerare samt kunna byggas om helt till en perfekt bil att köra varor i. kanske ska man kunna höja taket och göra den ännu rymligare.

ft: bra viktoptimering på finesser kommer jag använda mig av, en folkvagn ska inte ha nånting förrutom hjul och motor. Den ska ju vara så billig att vem som helst har råd med den.

fråga till alla:
hur är det i kina? hur ser infrastrukturen ut? vad tjänar medelkines i månaden?

andra förslag?

tackar! /T

Tänkte jag kunde roa dig med ett exempel på när viktoptimering går väldigt, väldigt galet som jag råkade ut för. Jag var inne på att återanvända en barlasthållare till andra syften, för att slippa ta fram en ny detalj. Det sket sig dock, eftersom konstruktören hade gjort barlasthållaren full av lätthål... :rofl

Edit: Fetstil mot effekterna av bakfylla ;)

Last edited:
Jag lade till lite fetstil för att förtydliga. :)

Josafan skrev:
Säger: Citroen CV2

2CV heter den väl?

Eller som fransosen säger "Döh-sevå"

Men du har rätt, enkelt, litet, lätt. -Fast i dagens läge får man stoppa in det i ett snyggt skal. Även kineserna vill åka snygga bilar.

Plocka lite ideer från scootervärlden kanske ? enkla lätt utbytbara plastkåpor som döljer ett löjligt enkelt chassie.
Nåt man kan leta vikt på i bilvärlden är definitivt alla överdimensionerade elektroniklådor som bilarna är nerlusade med (tunga och stora eftersom de byggs med enkel teknik för att hålla ner priset), skippa även elhissar och annat dravel.

Last edited:
fönsterhissar är onödigt, det är varmt och kanske kan man kosta på bilen en ac.

billen blir antagligen billig pga:
-stor del av komponenterna görs eller kan göras i kina.
-bilen tillverkas i kina av kineser.

vi funderade lite på den här iden för att det ska gynna alla:
vi erbjuder jobb på fabriken, för en ganska minimal lön (samma lön kanske som dom får på marknaden), får dom jobba i 12-18månader och sedan gå därifrån med en helt ny bil direkt från bandet.

vad krävs för att man har en bil med 2 våningar.. dvs... tänk om man kan höja upp taket i bakre delen av bilen så att man får plats att sitta4 +4 i höjd?

psykomotard skrev:
vad krävs för att man har en bil med 2 våningar.. dvs... tänk om man kan höja upp taket i bakre delen av bilen så att man får plats att sitta4 +4 i höjd?
Då måste du nog upp i både storlek och vikt ganska ordentligt för att få någon stabilitet över huvud taget.

Thermal skrev:
Då måste du nog upp i både storlek och vikt ganska ordentligt för att få någon stabilitet över huvud taget.

ja antar det...

skulle man kunna lösa stabilitetsproblemet med en gyro modell större?

psykomotard skrev:
ja antar det...

skulle man kunna lösa stabilitetsproblemet med en gyro modell större?

Gyron = svänghjul = massa. I det här fallet massor av vikt. Vore nog inte så kul att köra en sån bil heller. Hepp, det kränger vänster , skitfint, då plockar gyrot vikten av framhjulen. Understyra åt vänster och överstyra åt höger, eller tvärtom? Motroterande gyron är ännu mer massa. :)

Näe, faktum kvarstår att en av de viktigaste åtgärderna när man vill göra ett fordon billigt i drift är att göra det litet. Det kommer du inte runt.

psykomotard skrev:
Tja!
Har precis börjat min inriktning på kth, lättkonstruktioner blev det.
Vi startar igång terminen med ett projektarbete på 10p som innebär ungefär följande:

Tänk er framtidens fordon (antagligen menar dom bil), koncentrera er på några av följande saker där ni har en innovativ ide, förbättring eller liknande där lättk kan ha stor betydelse:

Stol och sittplats
Karosseri chassi
Hjul
Hjulupphängning

hjälp mig brainstorma om ni känner för det, alla typer av ideer är välkomna!

viktiga nyckelord i projektet är kostnader, miljö och etiska aspekter m.m.
man kan ha i åtanke att oljan tar slut, att kina är trångt om alla har bil osv.

mvh tomas

Lättmetallfälgar som nu sitter på varenda åkdon som rullar, ja t o med på rena bruksbilar för hantverkare m m är ena riktiga vikttjyvar. Feta hjul med AU-fälgar är betydligt tyngre än fälgar i plåt (kolfiber?).

Allt glas är också tungt.

Nu har du fått en verklig utmaning! Rita nu för all del ingen bil utan sikt utåt och hjul!

Eller vvarför inte titta bakåt i tiden. Ta reda på varför bilarna på 70 och 80-talet vägde så mycket mindre än dagens.

En Amazon hade tjänstevikt på 1050 om jag inte kommer ihåg fel.

Varför ska dagens bilar väga minst 200 kg mer än motsvarande modell för 20 år sen?

Chrille: den största anledningen är nog krocksäkerheten ? samt ökade kraven på komfort och ljudisolering.
Finns ju billigare småbilar i dagsläget, typ hyundai, kia, som kostar under 70-80k NYA...

Pyskomotard: det finns redan utvecklat ett flertal sådana bilar som du pratar om. Jag minns bla en bil som gjordes till största delen av återvunna PET-flaskor. En liten skitbil med nån 3cylindrig turbodiesel (tror jag det var :va ) eller om det var en elmotor... Var iaf ett antal år sedan jag såg denna på tv. Var riktad mot den indiska marknaden, om jag inte misstar mig.

kul projekt dock.. lycka till :tummenupp

TT-Henke skrev:
Chrille: den största anledningen är nog krocksäkerheten ? samt ökade kraven på komfort och ljudisolering.
Finns ju billigare småbilar i dagsläget, typ hyundai, kia, som kostar under 70-80k NYA...

Pyskomotard: det finns redan utvecklat ett flertal sådana bilar som du pratar om. Jag minns bla en bil som gjordes till största delen av återvunna PET-flaskor. En liten skitbil med nån 3cylindrig turbodiesel (tror jag det var :va ) eller om det var en elmotor... Var iaf ett antal år sedan jag såg denna på tv. Var riktad mot den indiska marknaden, om jag inte misstar mig.

kul projekt dock.. lycka till :tummenupp

intressant, du har händelsevis ingen liten länk till det projektet?

Busafreak skrev:
Lättmetallfälgar som nu sitter på varenda åkdon som rullar, ja t o med på rena bruksbilar för hantverkare m m är ena riktiga vikttjyvar. Feta hjul med AU-fälgar är betydligt tyngre än fälgar i plåt (kolfiber?).

Allt glas är också tungt.

Nu har du fått en verklig utmaning! Rita nu för all del ingen bil utan sikt utåt och hjul!

varför inte? alltså kanske lite optimistiskt.. men det bör väl gå att utsikten från en kamera projicerad på framrutan (som inte finns utan är en duk...) om 20 år kommer det iaf att gå :D sen kan ju kameran vara utrustad med system som scannar av perferin på väldigt bra sätt och varnar för vilt m.m.

hjul tror jag dock man kommer ha om 20år...

Last edited:
Som någon redan sagt. Snöa inte in på lättmetallfälgar och dylikt. Ofta kan man få duktigt styrka/vikt-förhållande med lättviktsprofiler av något sjyst stål. Kolfiber är inte heller så dumt, men dyrt :(
En vikttjyv i moderna bilar är kablage. Massor av funktioner kräver massor av kraft- och signalkablar. Man går mot mer och mer buss-topografier, och även plastfiber för dataöverföring. "Drive-by-wire" kan också reducera vikt när man slipper tunga stag och vajrar och pryttlar (typ rattstång).
Och sätt inte i någon stereo!
Problem med elbilar är batteriernas vikt, så kolla ev. små turbodieslar, eller bränsleceller, eller var kreativ och sätt in en liten fusionsreaktor.
Det funkar ju i en X-wing :tomten

Chrille skrev:
Varför ska dagens bilar väga minst 200 kg mer än motsvarande modell för 20 år sen?
Jepp, och på den tiden var det dessutom tjockare plåt, mer plåt och mindre (lätt) plast. Svårt att fatta vaför de blivit så mycket tyngre.

När vi ändå pratar bilar. Kan någon förklara för mig varför kofångare inte görs i skumplast?

Halogen skrev:
När vi ändå pratar bilar. Kan någon förklara för mig varför kofångare inte görs i skumplast?

För att de inte skulle ta upp nämnvärd energi ändå.

Däremot gjordes de i alla fall av gummi en gång i tiden, så man kunde köra fram mot något (t ex då man parkerar) utan att skiten sprack. Idag verkar hårdplast vara normen. Dunka mot något i 0,004 km/h och köp ny kofångare för 14.000. Slutresultat: Alla står parkerade en meter från räckena och parkeringarna blir skittrånga.

:kocko

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back