Bra vegetarisk kokbok?

Vegatarian sen 17 år och detta är min favvokokbok som jag provat många recept i och har många favvorecept i också. http://www.smakprov.se/bok/snabblagat-vegetariskt/eva-strand/isbn/9789153417279
Passar bra när man är lite ny på vegetariskt då den tar lite grundkurs i början i näringslära.

Veggo? då blir det ingen körv på IKEA för dig. :arsele

F.ö. var det ett bra tips för oss ickeveggosar att faktiskt våga prova lite annat än skinka och köttbullar till jul.

Hos oss brukar faktist jansons i veggoutförande vara mer populär än den vanliga med ansjovis, även hos oss kött/fiskätare.

Veggo? då blir det ingen körv på IKEA för dig. :arsele

F.ö. var det ett bra tips för oss ickeveggosar att faktiskt våga prova lite annat än skinka och köttbullar till jul.

Hos oss brukar faktist jansons i veggoutförande vara mer populär än den vanliga med ansjovis, även hos oss kött/fiskätare.

Jag sa ju nästan det ... GLASS? :D

Jo jag gör vegetariskt julbord med vegetarisk julskinka: Skala och koka en kålrot med kryddpepparkorn, lagerblad, ev pepparkorn och sen salt. Genomkokt ska den bli och det tar tid. Sen griljera som vanlig skinka, senap, ströbröd osv...
Sen gör vi också veggo janson, veggobullar, veggo coctailkorvar, det handlar mest om hur man kryddar maten, men annars har jag lurat inbitna köttätare som är jägare tom med vegetarisk mat som de verkligen trott varit kött .. he he... lite skojigt faktiskt då de alltid försöker få mig att konvertera...

men jag erkänner, en kokt korv efter krogen - DET kan jag längta efter smakmässigt!

Jo jag gör vegetariskt julbord med vegetarisk julskinka: Skala och koka en kålrot med kryddpepparkorn, lagerblad, ev pepparkorn och sen salt. Genomkokt ska den bli och det tar tid. Sen griljera som vanlig skinka, senap, ströbröd osv...
Sen gör vi också veggo janson, veggobullar, veggo coctailkorvar, det handlar mest om hur man kryddar maten, men annars har jag lurat inbitna köttätare som är jägare tom med vegetarisk mat som de verkligen trott varit kött .. he he... lite skojigt faktiskt då de alltid försöker få mig att konvertera...

men jag erkänner, en kokt korv efter krogen - DET kan jag längta efter smakmässigt!

:felämne
Kommer du förbi Linköping någon gång så hör av dig. IKEA har lite av varje att bjuda på, från glass till dagens rätt för typ 19 spänn. :snåljåp :D

Har en syster + hennes döttrar som är veggosar så jag har fått smaka på lite sojakorvar o sånt, en del går att äta faktiskt medan andra saker avstår jag gärna ifrån... Men helt klart är det något som många köttätare borde testa mera av.

:backontop

Så fler boktips till TS&vi andra?

Skär du upp en liten "mun" i kålroten och stoppar i en köttbulle också?
(jmfr Grishuvud med äpple i munnen)

Är det stark religiös övertygelse bakom ditt besut att bli veggo eller är det för att du gillar och mår bra av maten?

Jag har jobbat med ett par veggosar genom tiderna, den första fuskade lite så där efter eget huvud, ett tag var kyckling godkänt med motiveringen "dom är ändå dumma som en grönsak", fisk åt han och på sommaren när det var grilltider så fläskade han på en flintastek ibland.

Konstigt nog hade han aldrig några problem att äta kött mitt i en annars totalveggoperiod.

Den andra snubben han är ganska stikt veg (straight edge), hans kompisar eldar scanbilar och släpper ut minkar ungefär, men även han har provat att gå tillbaka till kött, men han blir tvärsjuk i en vecka om han försöker smyga över till blandkost, och då har provat med en köttbulle om dagen för att sedan öka på.

Ingen av dom har på något sätt försökt påverka ommgivningen att sluta äta kött, vilket vi uppskattar, ÅAS brukar vi köpa mat från något ställe med bra veg-kost när vi ska köpa skräpmat, eller så äter vi också vegetariskt.

Hmmm... visst är det märkligt hur man som vegetarian alltid tycks behöva svara på frågan varför man valt det... Om du visste hur många middagar jag suttit på och fått den frågan eller vänner som försökt omvända mig till köttätare igen.. precis som det spelar någon roll. Men jag svarar ändå så gott jag kan.

Jag äter inte nått som levt av tre skäl. 1 jag tycker inte det är gott (utom att jag kan längta efter den där kokta korven efter krogen förstås) och 2 jag vill inte att andra ska behöva lida för mitt agerande och 3. jag mår väldigt bra av mitt sätt att äta och har rent ut sagt skitbra värden trots övervikt vilket läkare är förvånade över när de ser mina resultat och min kroppshydda.

Detta svar brukar ge följdfrågan: "så vadå, du har ju skinnjacka och bälte, hur tänkte du nu? och hur gör du på sommaren om en mygga sätter sig på din arm?" Och jag brukar svara att ja, jag gör ett val varje dag om jag ska äta kött idag eller inte och väljer då nej, sen om jag hittar något klädesplagg jag verkligen gillar så kan jag tänka mig att göra ett val att köpa det trots att det är gjort på djur. Och ja, om en mygga sätter sig så slår jag bort den, och då kan det ju hända att den dör. Right, men inget jag ligger vaken för om natten.

Jag har ingen religös åskådning alls utan är ateist. Jag tror livsfilosofiskt inte på att total avhållsamhet eller att du är misslyckad om man råkar falla dit ibland, utan tror på att alla val vi medvetet gör och som vi är stolta över efteråt är bra val och ibland väljer vi det lite sämre alternativet men vi kan vara okej som människor för det. Allt är inte svart eller vitt utan oftast grått. Det viktiga är att kunna se sig själv i spegeln efter de val man gjort.

Min huvudfilosofiska inställning till livet är att det blir vad vi själva gör det till. Jag mår bra av mitt val att leva och jag gör så gott jag kan med mina val. Sen låter jag andra göra som de vill i sitt liv men kan välja att inte vilja delta i deras liv om de gör saker jag inte står för (tex är våldsamma el dyl). Att ändra på andra människor går inte, men visst om en vän håller på med sånt som de kan skada sig själva på så försöker jag hjälpa dom ur (tex missbruk). Men det är skillnad på att försöka ändra på någon och att hjälpa. Mina barn äter allt och jag står ibland och rullar köttbullar åt dom då de vill ha det, men oftast vill de ha vegetarisk mat o de älskar bönor tex.

Nu har jag varit vegetarian så länge att jag blir sjuk av kött. Åt en soppa gjord på kycklingbuljong visa det sig halvvägs in i måltiden på en lunchrestaurang (kocken var inte där när jag frågade då jag tog den), men det visade sig genom att jag fick magknip och sprang på toan resten av den dagen. Inte speciellt roligt så nu är jag försiktigare. Utomlands på semestern lever jag på bärs o pizza :D för då vet jag vad jag får.

Hoppas det gav svar på dina frågor.... jo visst ja, jag stoppar inte en köttbulle i kålrotens "mun"...

Skär du upp en liten "mun" i kålroten och stoppar i en köttbulle också?
(jmfr Grishuvud med äpple i munnen)

Är det stark religiös övertygelse bakom ditt besut att bli veggo eller är det för att du gillar och mår bra av maten?

Jag har jobbat med ett par veggosar genom tiderna, den första fuskade lite så där efter eget huvud, ett tag var kyckling godkänt med motiveringen "dom är ändå dumma som en grönsak", fisk åt han och på sommaren när det var grilltider så fläskade han på en flintastek ibland.

Konstigt nog hade han aldrig några problem att äta kött mitt i en annars totalveggoperiod.

Den andra snubben han är ganska stikt veg (straight edge), hans kompisar eldar scanbilar och släpper ut minkar ungefär, men även han har provat att gå tillbaka till kött, men han blir tvärsjuk i en vecka om han försöker smyga över till blandkost, och då har provat med en köttbulle om dagen för att sedan öka på.

Ingen av dom har på något sätt försökt påverka ommgivningen att sluta äta kött, vilket vi uppskattar, ÅAS brukar vi köpa mat från något ställe med bra veg-kost när vi ska köpa skräpmat, eller så äter vi också vegetariskt.

Gör också veggo jansson varje jul. Ersätter ansjovisen med kapris och hackade oliver, ansjovisspadet ersätts med kaprisspad. Får en bra sälta... Sedan är grönkålspaj ett måste på vårat vegetariska julbord, med rödlök, grönkål, västerbottensost och cashewnötter.

God Jul :tomten

Hmmm... visst är det märkligt hur man som vegetarian alltid tycks behöva svara på frågan varför man valt det... Om du visste hur många middagar jag suttit på och fått den frågan eller vänner som försökt omvända mig till köttätare igen.. precis som det spelar någon roll. Men jag svarar ändå så gott jag kan.

Jag ber om ursäkt för att jag frågade då, men eftersom du tydligen får frågan ofta inser du kanske att folk är nyfikna på vilka grunder man har för att göra ett sådant val.

Jag respekterar allas skäl om dom respekterar att jag fortsätter att göra mitt val att äta kött.
Militanta veganer har jag inte mycket till övers för, men det kanske faller sig naturligt om man bor och har vuxit upp i Umeå...

Jag ber om ursäkt för att jag frågade då, men eftersom du tydligen får frågan ofta inser du kanske att folk är nyfikna på vilka grunder man har för att göra ett sådant val.

Jag respekterar allas skäl om dom respekterar att jag fortsätter att göra mitt val att äta kött.
Militanta veganer har jag inte mycket till övers för, men det kanske faller sig naturligt om man bor och har vuxit upp i Umeå...

Det är lugnt, jag tog det inte alls så utan svarar gärna :) Jag har haft en sjukt jobbig dag och det kanske lyste igenom, flåt. Men ibland kan jag fascineras över varför jag får frågan då jag aldrig ställt frågan till en köttätare "varför äter du kött". I 17 år har jag fått frågan hundratals gånger.

De som frågar om varför jag äter vegetariskt är vanligtvis av sorten att de har något inre behov av att få mig att börja äta kött igen eller så är de intresserade av det för att de själva vill sluta äta kött. De flesta som frågar är av kategori nr 1 och nej, jag kommer inte ändra på mig helt enkelt.

Men ibland kan jag fascineras över varför jag får frågan då jag aldrig ställt frågan till en köttätare "varför äter du kött".

Det är ju faktiskt ganska enkelt, att äta blandkost är normativt, att äta veg är ickenormativt.

Du får säkert frågan varför du kör hoj ibland också, det får jag...

Det är ju faktiskt ganska enkelt, att äta blandkost är normativt, att äta veg är ickenormativt.

Du får säkert frågan varför du kör hoj ibland också, det får jag...

Fast jag tror det är ca 10 procent idag som är vegetarianer och inte äter kött, fast kanske inte på ett forum som sporthoj då kanske... men ensam är jag ju inte direkt.
Jo jag får frågan om hojen men det brukar låta så här istället "Fattar du inte att det är farligt att köra mc? Tänker du inte på dina barn (man är tydligen väldigt dålig mamma om man kör hoj)?" o jag brukar svara med att "jag kör hoj för att det gör mig lycklig och levande, så jag kör för att vara en bra mamma och mina barn har märkt hur bra jag mår av hojen. Hur lycklig och levande känner du dig?" och då brukar det bli tyst.

Hmmm... visst är det märkligt hur man som vegetarian alltid tycks behöva svara på frågan varför man valt det... Om du visste hur många middagar jag suttit på och fått den frågan eller vänner som försökt omvända mig till köttätare igen..

Haha, nästa gång ska jag fråga hur kom du på att bli köttätare då?

roliga är att många köttätare jag springer på talar om hur bedrövlig den ena köttindustrin efter den andra är för mijlön osv,, sist var det nån som pratade om Tigerräkor? eller nåt liknande de hade sett något på TVn om det, berättar jag att jag varit i australien på en trålare till australiensare så får jag nästan stryk haha

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT