Bra vätska i smådels/verkstadstvättar?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Varför behöver du 40+ liter? Räcker det inte bra som fan med ca 15 liter?

Jag har en sådan och vanlig lågaromatisk avfettning duger inte. Hade det i först och då föll oljan ut efter ett tag och hamnade som en tjock gegga på botten. Bytte till någon märkt "smådelstvättmedel" från typ Swedol för 1000kr/25L och det fungerar betydligt bättre.

Diesel är fint att tvätta med!
Förutom doften då, och att det uttryckligen står att det ska vara en icke brandfarlig vätska :7peta

Varför behöver du 40+ liter? Räcker det inte bra som fan med ca 15 liter?
Nja, tvätten är ca 70*48cm, och det bör vara åtminstone 7cm i botten, gärna 10. Max rymmer den 76l :gnissla

Jag har en sådan och vanlig lågaromatisk avfettning duger inte. Hade det i först och då föll oljan ut efter ett tag och hamnade som en tjock gegga på botten. Bytte till någon märkt "smådelstvättmedel" från typ Swedol för 1000kr/25L och det fungerar betydligt bättre.
Sedär, tackar! Räcker 25l? Hur ofta behöver du byta tvättmedlet?

Nja, tvätten är ca 70*48cm, och det bör vara åtminstone 7cm i botten, gärna 10. Max rymmer den 76l :gnissla

Det blir ju 23 liter. Tur jag inte visste det för jag körde en sån med tre 5l dunkar avfettning och det funkade utmärkt.

Marisol HD om det fortfarande går att få tag på, gjort för avfettning av maskinrum i fartyg etc.

Jag köpte Startas smådelsrengöring från Verktygsboden: http://verktygsboden.se/universalrengoering/smadelstvaettrengoering-n-25-l Dom var billigast vad jag kunde se. Det funkar klockrent, jag har tex tvättat bakväxlarna till både min och tjejens pendlartrampcyklar, och dom var täckta av ett tjockt och klibbigt oljekletlager, och efter en omgång i tvätten var dom som nya :tummenupp Även kedjorna blev som nya efter en omgång med den där rengöringen :tummenupp

Eftersom ni verkar ha läst 20p smådelstvätt så kommer naturligtvis följdfrågan om vilken mackapär som duger? Fungerar Julas tillfredsställande, sett att fler säljer samma lika, de brukar inte ha dom uppställda så man kan provsparka o pruta på transportskadat demoex. o.s.v... Läste något om att Biltemas är vinglig.

Eftersom ni verkar ha läst 20p smådelstvätt så kommer naturligtvis följdfrågan om vilken mackapär som duger? Fungerar Julas tillfredsställande, sett att fler säljer samma lika, de brukar inte ha dom uppställda så man kan provsparka o pruta på transportskadat demoex. o.s.v... Läste något om att Biltemas är vinglig.
Jag är väldigt nöjd med Julas, den är robust, står stadigt och det är gott om plats att jobba i den. Det kan skvätta ut lite ibland, men det handlar ju mer om hur strålen träffar det man tvättar. Det som störde mig var att armen med munstycket sitter i pumphuset, och det är bara dithängt, dvs det lossnar. Men det var ju lätt löst, 2 skruvar, lite brickor och några o-ringar så sitter den som berget :tummenupp

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...