Bra vägar i angränsande län till Sthlm?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Tänkte höra om ni har några tips på fina vägar i angränsande län till Sthlm, om vi tänker oss max miltal på en halvdag ~ 35-45 mil.. Tips?

Ikväll åkte vi ett gang Nykvarn-Gnesta-Nyköping-Jönåker-Arkösund-Nyköping-E4 North-Sthlm, ca 28 mil.. Mkt trevlig runda... Finns det ngt liknande innåt landet? E18 east, och sen?.. Minns att jag åkte med några uppåt, och sen innåt landet, för att komma ner mot Arboga, iofs mer mil, men riktigt trevliga vägar.

Mer förslag på halvdagars eller heldagarsutflykter sökes!? :)

Dalsland har mkt fina landsvägar I know, men det är på gränsen alltså, då är det nästan på tal o övernattning även fast man sticker tidigt...

Ös på med förslag?

Bifogat

• popcorn.gif
    popcorn.gif
    2.9 KB · Visningar: 573
Kryllar av bra vägar i Norrtälje trakten, du kan åka runt här dygnet runt hela sommaren och endå inte kört alla roliga vägar..

SMC och Ducati ger ut varsina kartor i pappersform. Bilden nedan är från en av dem. Bra vägar i lila.

Bifogat

• map.jpg
    map.jpg
    205.9 KB · Visningar: 235
Mer mer mer :)

..utgår man från sthlm så finns det ju mkt norr eller söder, men västerort? O mman tänker sig vägar norr om Bålsta eller Enköping exempelvis, finns det? Eller om man åker E20 mot Nykvarn, men fortsätter en bit till... Där borta i dom trakterna..

:va

http://www.videoklipp.se/videos/Blandat/sveriges_roligaste_vag

Där har vi en av Sveriges roligaste vägar, har åkt där :yoparty :yoparty :yoparty men det borde finnas mer som kan nås under en dagsutflykt från sthlm...

(kola vid 4,57 in i klippet hur vägen ser ut... så är den hela tiden, bra belägg också, halelulja moment!! tänk om man hade såna vägar i sthlm..)

Last edited:
Se till att vara vid Slussen i Södertälje vid 10-11 på lördagarna. Då åker gubbarna oftast en långsväng genom Södermanland.
Du kommer att få köra vägar du inte trodde fanns! :yoparty
Brukar vara grymmt fina och kurviga vägar som bjuds på de turerna!:tummenupp

SMC och Ducati ger ut varsina kartor i pappersform. Bilden nedan är från en av dem. Bra vägar i lila.

Är SMC lika bra på att hitta "roliga" vägar i Stockholm som dom är i Skåne så kan ni snudd på lika gärna köra E4/E18 som någon föreslog.

Ducatiklubben har lyckats betydligt bättre nere hos oss.

Bike har ju lite vägar, dessa har jag kört och de är riktigt bra.

Vägbeskrivning:
Slingriga och trevlga 70 vägar.
Mellan Brottby och Riala så är det bitvis ganska skarpa kurvor.
Mellan Riala och Roslags-Kulla år det lite mer raksträckor.
Bästa biten tycker jag att "Svensbodavägen" är, den börjar ca 200 m efter Roslags-Kulla.
I bergshamra finns pizzeria och fik vid ica affären.
http://www.bike.se/roadtrips/roadtrip.php?id=35

Vägbeskrivning: Hallstavik-Hargshamn
Asfalt, krokig och kuperad, måste vara en landets krokigaste MC-vägar väl värd ett besök, perfekt underlag och stort underhållningsvärde.
http://www.bike.se/roadtrips/roadtrip.php?id=120

Malsta till Husby eller omvänt.
Riktigt kurvig väg med mycket fin natur, härlig attt köra i ett lite lungnare tempo då den är smal.
http://www.bike.se/roadtrips/roadtrip.php?id=255

Last edited:
Skall finnas en väg väster om Gävle. Har inte åkt den själv, men tror det är dit Gävleiterna åker och bombar.

Däremot har jag åkt sträckan Sandviken - Ockelbo - Sibo och den är riktigt trevlig bitvis. Kanske lite väl långt dit bara.

Också gillar jag väg 255 Märsta - Uppsala

Last edited:
Finns massa fina vägar i området mellan Eskilstuna och Norrköping (Katrineholm, Flen osv). Finns hur mycket som helst. Massa fina grusvägar också för den som gillar det!

Sveriges enda väg med dubbla heldragna mittstreck i 3 mil? :va Å då måste ju alla medelsvenssons köra 30 kmh under skyltad, just för att det är såååå farligt där :mad:

Dubbla mittstreck gäller bara bilar, ej mc...det har jag sett många ggr på den vägen. Praxis blir snabbt en regel, tror jag .:D

Fan.. Du som far runt överallt skulle ju haft en GPS och loggat fina rundor så vi andra mindre beresta kunde få ta del av finvägarna runt Stockholm.
Jag har massor kartor sparade i en map där jag markerat bra sträckor i Stockholms, Södermanlands & Upplands län. Nu börjar dock de vita delarna av kartan att upphöra, finns inte så mkt mer att utforska.

Sen kan man räkna på olika sätt, en del vill brassa Södertörn, div vägar, det tar en stund - och föreslår jag en Kolmården-repa så säger folk "men nej det är för långt" mm, fast Kolmården-rundan går fortare iom E4 ner till Jönåker...

Gruppkörningar brukar ju läggas efter arbetstid mm, men man kan ju även sticka en helgdag, samling 08.00, och åka hela dagen. Jag tror det flesta som deltog i en heldagstripp till Dalsland, skulle skratta sig till sömns 16 timmar efter wake up call.

:)

Fan.. Du som far runt överallt skulle ju haft en GPS och loggat fina rundor så vi andra mindre beresta kunde få ta del av finvägarna runt Stockholm.

En snabbis kan du få:

(sen har jag 30 kartor till över angränsande län mm...om du vill ha?)

Bifogat

• Runda.JPG
    Runda.JPG
    141 KB · Visningar: 99
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden