bra trim till 2-takt

Aprilia_rs_125 skrev:
finns det bra trim till 2-takt?
:va

Jodå visst finns det bra trim till 2-takt. Du kan genom att byta pipa&ljuddämp vinna lite effekt, beroende på hur den är utformad kan du få bättre effekt på låg/mellan register eller få en motor som blir starkare på topp. Detta tillsammans med en ombestyckning av förgasaren är nog den enklaste vägen.
Sen kan man byta reedventiler, packningar mm. köpa större cyl. kolv. Slutligen kan du givetvis spåra ur fullständigt och börja bearbeta cylinder, topp osv. finns nog böcker på bibblan om det..

:tummenupp lycka till
 
Det billigaste trimmet till en tvåtaktare är just trimpipa/or. Det dumma med trimpipor är att dom flyttar effektkurvan uppåt. Du får alltså en hoj som blir svagare i botten och mellanregister men starkare på topp. Vill man bara ha så många hästar som möjligt så är det ju kanon men inte så praktiskt.

Visst finns det pipor som ger bra effekt även i botten men oftast är det dom som sitter på original. Men det kan vara stor skillnad mellan olika trimpipor. Bland de jag själv varit i kontakt med så verkar Jollymotos pipor vara bäst, men dyra. Arrow anses annars vara ett bra märke men även dom väldigt dyra. Nikon är billiga men inte lika bra som Jolly. Micron är ungefär som Nikonpiporna men lite bättre kvalitetsarbete. Gianelli och Allspeed är skräp.
Figaroli är fina pipor, bra effekt men dålig passform. Väldigt sällsynta med. Swarbrick har jag hört ska vara ok men hur kul är det att behöva svetsa dom själv?

Till just RS125 finns det nog bara Jollymoto och Arrow vad jag vet. Räkna med 3.500-4500:- för max 5 hästar extra vid 12.500 varv.
 
Killawife skrev:
Det billigaste trimmet till en tvåtaktare är just trimpipa/or. Det dumma med trimpipor är att dom flyttar effektkurvan uppåt. Du får alltså en hoj som blir svagare i botten och mellanregister men starkare på topp. Vill man bara ha så många hästar som möjligt så är det ju kanon men inte så praktiskt.

Visst finns det pipor som ger bra effekt även i botten men oftast är det dom som sitter på original. Men det kan vara stor skillnad mellan olika trimpipor. Bland de jag själv varit i kontakt med så verkar Jollymotos pipor vara bäst, men dyra. Arrow anses annars vara ett bra märke men även dom väldigt dyra. Nikon är billiga men inte lika bra som Jolly. Micron är ungefär som Nikonpiporna men lite bättre kvalitetsarbete. Gianelli och Allspeed är skräp.
Figaroli är fina pipor, bra effekt men dålig passform. Väldigt sällsynta med. Swarbrick har jag hört ska vara ok men hur kul är det att behöva svetsa dom själv?

Till just RS125 finns det nog bara Jollymoto och Arrow vad jag vet. Räkna med 3.500-4500:- för max 5 hästar extra vid 12.500 varv.

Du glömde TYGA - www.tyga-performance.com. Ingen svensk importör men redan låga priser parat med trevlig dollarkurs gör att de ligger bra i pris.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top