bra tim taxa!!

Är inte 7-800 /timme jävligt dyrt för en mc-verkstad?

På den lokala verkstan här hemma, som sysslar men bilar, traktorer och lantbruksmaskiner tar de 650:- i timmen, och kan tänka mig att det behövs lite mer olika verktyg, maskiner och kompetens för att göra alltfrån att byta kamrem på en bil till att rikta en ramsne skotare som väger 20 ton än att reparera en motorcykel..

Inte ens vår bäste mekaniker (på en annan större och dyrare firma) tar 800 i timmen när han är ute och åker med verkstadsbussen..
 
Grejen är ju att det finns jobb så det stänker om det, trots att dom tar 800kr i arbete för oljebyte - vilken företagare sänker då priset? Många tycker de är saftigt, men precis som du så betalar dom för det

Jag kan lova dig att de är FÅ ägare av mc-butiker som har gott om pengar.. De flesta går precis runt.

Kanske för att de har en fördelningstid på 25%.
De skulle mao kunna öka sin omsättning motsvarande utan att öka personalstyrkan, och därmed putsa sitt resultat.
De har låg effektivitet, dvs låg output på insatt mantimme.
Om de har dåligt resultat trots att de kan debitera 3 timmar på 122 minuters arbete tyder det på för höga kostnader.

Jag tycker inte synd om de som precis går runt. Då ska marknaden sköta detta bättre(vi) och så kommer det någon annan som gör det bättre, med högre effektivitet.
 
Hmm... först ska verkstaden ta emot din "beställning" och eventuellt registrera ett ärende, det kanske ska knappas in i datorn (uppgifter om ditt telefonnummer mm). Någon ska beställa ett filter + olja till din hoj (även om det redan finns i lagret så skapas det så småningom ett minussaldo). Sen ska du lämna in din hoj, någon ska ta emot nycklarna samt kanske kvittera dessa. Någon ska gå ut och hämta din hoj (eller "lagerföra" den om servicen inte ska ske direkt). Sedan ska mekanikern hämta rätt verktyg, skruva bort lite plastkåpor och hämta en dunk att tömma gammal olja i, lossa på oljepluggen och i samma veva kanske grisa ner sina fingrar med din gamla olja. Han/hon ska sedan lossa på filtret som sitter lite lagom jävligt till så att det även rinner ned lite olja på avgasröret som han/hon senare måste rengöra. Dit med nytt filter och plug (efter rengöring + eventuellt en ny kopparbricka). Fylla på ny olja och kontrollera så det blev tätt, kanske starta motorn och kolla så att det finns oljetryck. Dit med kåporna igen och rulla bort hojen för att ge plats åt nästa objekt, kanske torka bort lite oljefläckar?. Ev. ytterligare inmatning i datorn? Nu ska Han/hon slaska lite med din gamla olja och filter också, kanske tvätta händerna innan fikapausen. Någon ska ev. meddela dig om att servicen är klar. Du kommer dit, hämtar nyckel och betalar, kvitto skrivs och en ev ytterligare registrering i datorn.

12-15 minuter?

Håller med, gör jag det själv tar det ca 1 timma med allt from att hämta verktyg till att ta hand om gammal olja mm.
 
Hmm... först ska verkstaden ta emot din "beställning" och eventuellt registrera ett ärende, det kanske ska knappas in i datorn (uppgifter om ditt telefonnummer mm). Någon ska beställa ett filter + olja till din hoj (även om det redan finns i lagret så skapas det så småningom ett minussaldo). Sen ska du lämna in din hoj, någon ska ta emot nycklarna samt kanske kvittera dessa. Någon ska gå ut och hämta din hoj (eller "lagerföra" den om servicen inte ska ske direkt). Sedan ska mekanikern hämta rätt verktyg, skruva bort lite plastkåpor och hämta en dunk att tömma gammal olja i, lossa på oljepluggen och i samma veva kanske grisa ner sina fingrar med din gamla olja. Han/hon ska sedan lossa på filtret som sitter lite lagom jävligt till så att det även rinner ned lite olja på avgasröret som han/hon senare måste rengöra. Dit med nytt filter och plug (efter rengöring + eventuellt en ny kopparbricka). Fylla på ny olja och kontrollera så det blev tätt, kanske starta motorn och kolla så att det finns oljetryck. Dit med kåporna igen och rulla bort hojen för att ge plats åt nästa objekt, kanske torka bort lite oljefläckar?. Ev. ytterligare inmatning i datorn? Nu ska Han/hon slaska lite med din gamla olja och filter också, kanske tvätta händerna innan fikapausen. Någon ska ev. meddela dig om att servicen är klar. Du kommer dit, hämtar nyckel och betalar, kvitto skrivs och en ev ytterligare registrering i datorn.

12-15 minuter?

...kolla nivån först, starta, kolla nivån igen, fylla på lite. Dra på hjälm + skyddskläder, ta ett varv runt kvarteret så den blir varm, toppa upp oljenivån, spola av den om man spillde lite på grenrören...

/Fredde
 
Hmm... först ska verkstaden ta emot din "beställning" och eventuellt registrera ett ärende, det kanske ska knappas in i datorn (uppgifter om ditt telefonnummer mm). Någon ska beställa ett filter + olja till din hoj (även om det redan finns i lagret så skapas det så småningom ett minussaldo). Sen ska du lämna in din hoj, någon ska ta emot nycklarna samt kanske kvittera dessa. Någon ska gå ut och hämta din hoj (eller "lagerföra" den om servicen inte ska ske direkt). Sedan ska mekanikern hämta rätt verktyg, skruva bort lite plastkåpor och hämta en dunk att tömma gammal olja i, lossa på oljepluggen och i samma veva kanske grisa ner sina fingrar med din gamla olja. Han/hon ska sedan lossa på filtret som sitter lite lagom jävligt till så att det även rinner ned lite olja på avgasröret som han/hon senare måste rengöra. Dit med nytt filter och plug (efter rengöring + eventuellt en ny kopparbricka). Fylla på ny olja och kontrollera så det blev tätt, kanske starta motorn och kolla så att det finns oljetryck. Dit med kåporna igen och rulla bort hojen för att ge plats åt nästa objekt, kanske torka bort lite oljefläckar?. Ev. ytterligare inmatning i datorn? Nu ska Han/hon slaska lite med din gamla olja och filter också, kanske tvätta händerna innan fikapausen. Någon ska ev. meddela dig om att servicen är klar. Du kommer dit, hämtar nyckel och betalar, kvitto skrivs och en ev ytterligare registrering i datorn.

12-15 minuter?

Ja så kan det vara, om man driver företag själv så får man en större förståelse för hur mycket tjänster och saker ska kosta... ... ...
 
Dom kanske inte vill utföra oljebyten, och om dom ska göra det ska dom ha bra betalt.

Vissa gånger kanske det är ett jävla strul och tar två timmar men har man fastpris på oljebyte så går vissa jobb back.

märkesbilverkstäder i göteborg ligger mellan 1200-2000 kr / timme beroende på märke och modell.

Sedan är det ju så att dom bokar kanske 8 servicar på en dag med 1 timme åtgång till alla. Det är ju viktigt att allt blir klart på utlovad dag, således kanske mekanikern bara jobbar 6 timmar vissa dagar men dom har full teckning, tror dom flesta tycker det är värt ett par hundralappar för att grejerna ska vara klara i tid.

// Oskar
 
Hmm... först ska verkstaden ta emot din "beställning" och eventuellt registrera ett ärende, det kanske ska knappas in i datorn (uppgifter om ditt telefonnummer mm). Någon ska beställa ett filter + olja till din hoj (även om det redan finns i lagret så skapas det så småningom ett minussaldo). Sen ska du lämna in din hoj, någon ska ta emot nycklarna samt kanske kvittera dessa. Någon ska gå ut och hämta din hoj (eller "lagerföra" den om servicen inte ska ske direkt). Sedan ska mekanikern hämta rätt verktyg, skruva bort lite plastkåpor och hämta en dunk att tömma gammal olja i, lossa på oljepluggen och i samma veva kanske grisa ner sina fingrar med din gamla olja. Han/hon ska sedan lossa på filtret som sitter lite lagom jävligt till så att det även rinner ned lite olja på avgasröret som han/hon senare måste rengöra. Dit med nytt filter och plug (efter rengöring + eventuellt en ny kopparbricka). Fylla på ny olja och kontrollera så det blev tätt, kanske starta motorn och kolla så att det finns oljetryck. Dit med kåporna igen och rulla bort hojen för att ge plats åt nästa objekt, kanske torka bort lite oljefläckar?. Ev. ytterligare inmatning i datorn? Nu ska Han/hon slaska lite med din gamla olja och filter också, kanske tvätta händerna innan fikapausen. Någon ska ev. meddela dig om att servicen är klar. Du kommer dit, hämtar nyckel och betalar, kvitto skrivs och en ev ytterligare registrering i datorn.

12-15 minuter?



låter ju som det finns många munnar på verkstaden, men låter ännu mer som VÄLDIGT ineffektiv upplägg och det låter ännu mer som att jag som knsumet får stå för notan av det upplägget.
Men förstårligt att det finns mycket runt som även jag måste stå för (kostnads mässigt) som jag inte ser MEN lite väl hög kostnad.
 
Helvete olja å filter kostar max 500 kr . sen tar det inte mer än 15 så är det klart. du åkte på en blåsning. Men jag hämta min hoj idag efter en service styrlager byte samt packbox byte 2800 tycker jag är lagom med kostnad .Men det känns fortfarande i plånboken ,Hade jag haft ordentligt garage så hade jag gjort det sj ,
 
Rätt så roligt att läsa på SH när ni prata om servicebok
på begagnade.
Men ni förespråkar alla till att göra service själva på
hojarna.
Då lär ju aldrig en stämpel bli stämplad i bok.
Å ni köper dyra hojar och köper billigt skit och hänger
på dom.
 
Något som jag hatar är att plocka isär framgafflar så jag lämnde in dem (lösa ben) för renovering (GSX-R 1000 -03) 1250:- för allt, arbete, packboxar och olja! Helt ok tycker jag, o tar nog bra mycket längre tid än ett oljebyte...
 
Något som jag hatar är att plocka isär framgafflar så jag lämnde in dem (lösa ben) för renovering (GSX-R 1000 -03) 1250:- för allt, arbete, packboxar och olja! Helt ok tycker jag, o tar nog bra mycket längre tid än ett oljebyte...
Kostade 1500kr för mig. Material + 1h jobb. Det är fortfarande 1h jobb.

De kanske alltid åsidosätter 1h till oljebyte. De skulle ju som sagt aldrig gå runt om de tog betalning/minut iom att det finns många omständigheter runt om som tar tid och kostar pengar. Så är det väl i alla branscher. Sen tar jobbet 1h och 2 min bjuder de säkert på de 2 min om de vill ha tillbaka folk igen.
 
Är inte 7-800 /timme jävligt dyrt för en mc-verkstad?

På den lokala verkstan här hemma, som sysslar men bilar, traktorer och lantbruksmaskiner tar de 650:- i timmen, och kan tänka mig att det behövs lite mer olika verktyg, maskiner och kompetens för att göra alltfrån att byta kamrem på en bil till att rikta en ramsne skotare som väger 20 ton än att reparera en motorcykel..

Inte ens vår bäste mekaniker (på en annan större och dyrare firma) tar 800 i timmen när han är ute och åker med verkstadsbussen..

Man får inte glömma att prisläget är annorlunda i Stockholm etc lokalhyra, löneläge. Sedan att denna firma just specialiserat sig på enbart MC av märket Kawasaki, gör ju att de under högsäsong måste dra in så mkt att det i slutändan täcker upp för delar av lågsäsongen.

Vill man inte eller kan man inte göra det själv är det bra att hitta en verkstad och punga upp och vara glad att det finns någon som vill/kan göra det åt en. Polaren som kör Norton MÅSTE göra allt själv, men han skulle nog gärna betala någon som löste hans problem ibland.
 
Back
Top