Bra tält för under 1500 kr?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Finns det några bra tält för 2-3 personer som kostar under 1500 kr? Har kikat lite på ett Everest Travel Bike 2 men vill gärna hitta alternativ. Just detta tält föll mig i smaken pga bättre vattentäthet och hyfsade recensioner.

Jula/Rusta och liknande går bort pga att jag lever efter deviset "lär dig inte av dina misstag, lär dig av andras". :)

Det som skiljer ett bra tält från ett dåligt är dels vikten, och dels övergripande kvalitet.

Att sätta upp/ta ner ett tält sliter på tältet. Ett bra tält har mycket längre livslängd än ett dåligt, men om du bara skall tälta "lite", dvs några nätter/år och dessutom i "sommarväder" så klarar du dig med ett billigare.

Everesttältet funkar säkert bra.

Jag köpte ett tält på Intersport (McKinley) sommarn -05, på väg ner till Motala för att cykla vättern. Jag gav 1000kr för det, prissänkt från 1600 iofs, men det funkar fortfarande alldeles ypperligt! Det har nog använts ca en vecka om året sen dess, minst. Ibland inkastat i bakluckan på bilen, ibland fastspännt tvärs över packväskorna på hojen. Visst syns det att det är använt, och jordspiken av rostfri tråd har lite småkrokig, men annars har det hållit riktigt bra! Enda nackdelen är att det blåser igenom lite väl mycket, men det hänger ju säkert ihop med dels pris och att det är ett sommartält. Det är dock väldigt vattentätt, både ovanifrån och underifrån :tummenupp

Jag tror har ett sånt Everest Bike, kanske inte 2?....

Jo men den får inte plats i ryggsäcken. :)

Nöjd med det?
Har haft ut det några ggr på fjället, funkar helt ok. Pinnarna är lite långa så det passar inte xakt ner i packväskorna, som jag råkar ha väldigt många av hemma ;)

Men det är ett tält, lågt, litet. 2 pers är nog max, om man inte ska kramas hela natten.

Det blev ett Everest! Å en uppblåsbar madrass bara för att lyxa till det, den vägde nog mer än tältet...

Uppblåsbar madrass är fan ett måste om man inte sover platt på rygg. Tältande tar verkligen död på mig, jag kan inte sova på rygg:D

Uppblåsbar madrass är fan ett måste om man inte sover platt på rygg. Tältande tar verkligen död på mig, jag kan inte sova på rygg:D

Stod och klämde på ett sånt där självuppblåsande (7 cm tjockt) på Naturkompaniet, 1800 kr. Nja. Blåsa kan jag, tack. Nu har jag iofs en batteridriven luftpump dessutom.

Stod och klämde på ett sånt där självuppblåsande (7 cm tjockt) på Naturkompaniet, 1800 kr. Nja. Blåsa kan jag, tack. Nu har jag iofs en batteridriven luftpump dessutom.

Jag gillar inte de självuppblåsande, de är för stora och otympliga och är allmänt jobbiga att vika ihop. Bättre med en ordentlig madrass som man kan blåsa upp då. Såna där stora tjocka saker där gummit påminner om tyg, de där som är lite luddiga liksom... Såna gillar jag.

Jag gillar inte de självuppblåsande, de är för stora och otympliga och är allmänt jobbiga att vika ihop. Bättre med en ordentlig madrass som man kan blåsa upp då. Såna där stora tjocka saker där gummit påminner om tyg, de där som är lite luddiga liksom... Såna gillar jag.
En sån köpte jag som säng i racebussen, funkar klockrent, i racebussen. När jag har den i tältet så håller jag på att frysa ihjäl underifrån, det räcker nästan med en filt på den så blir det ok. Ett liggunderlag som är 1cm tjockt är ju hur mycket varmare som helst :va

En sån köpte jag som säng i racebussen, funkar klockrent, i racebussen. När jag har den i tältet så håller jag på att frysa ihjäl underifrån, det räcker nästan med en filt på den så blir det ok. Ett liggunderlag som är 1cm tjockt är ju hur mycket varmare som helst :va

Hur de är med kyla och sådär vet jag egentligen inte, men jag tältar å andra sidan bara på sommaren och har tyckt att det funkat bra... Och så tänkte jag ju inte direkt på temperatur när jag sa att jag gillar dem, gillar dem för att liggunderlag tar kål på min rygg och nacke samt den axel och höft jag ligger på. De där blåa uppblåsbara sakerna är ju mer som en riktig säng vad gäller komfort, därför föredrar jag dem:)

Du kan ju lägga ett liggunderlag under madrassen, vad vet jag;)

Att packa dom blir rutin efter ett tag. Två händer och ett knä och det går på nolltid.

Kolla serien ProLite om dy tycker de vanliga är otympliga.

När man fått RIKTIG rutin lämnar man sovsäck och liggunderlag i tältet när man fäller det. Efter lite trixande får man ned hela rubbet i en packrulle av mellanstorlek. Sen när man slår läger har man på nolltid tältet uppe - bäddat och klart (och TORRT om det regnar):tummenupp

Hur de är med kyla och sådär vet jag egentligen inte, men jag tältar å andra sidan bara på sommaren och har tyckt att det funkat bra... Och så tänkte jag ju inte direkt på temperatur när jag sa att jag gillar dem, gillar dem för att liggunderlag tar kål på min rygg och nacke samt den axel och höft jag ligger på. De där blåa uppblåsbara sakerna är ju mer som en riktig säng vad gäller komfort, därför föredrar jag dem:)

Du kan ju lägga ett liggunderlag under madrassen, vad vet jag;)
Jo, jag tycker också den är otroligt skön att ligga på, och det gillar verkligen min rygg efter allt jag har slagit sönder i den :tummenupp Men ja, det måste till isolering, trots att den normalt sett bara används sommartid :)

Clas Ohlson har också.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148529370

Inte provat deras tält än (även om jag har deras enmanstält liggande), men lite andra grejer av samma märke har visat sig vara av förvånansvärt god kvalité med tanke på priserna. Man skall inte lura sig och tro att man kan betala halva priset och få samma sak, så för den seriösa fjällturen lär jag även fortsättningsvis ta med det avsevärt dyrare tältet. Är det däremot sommarcamping så tja, ibland har jag hellre något jag kan leva med att det tar stryk och spar de bra grejerna till seriösare användning. Lyckas man riva sönder en söm vid uppslagning under hojsemestern så kan det bli vandrarhem tills man hittar ett Clas Ohlson igen. :)

Tältet från Clas Ohlson ser ju bra ut. Och billigt. Någon som testat det?
Såg att Stadium hade 20% rabatt.
Så det kanske är mer värt att köpa Everesttältet för 960:-?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park