Bra sport-hoj för nybörjare

Man kan köra ihjäl sig på alla hojar, och de flesta är raska nog att ställa till det fort, även en er6:a om man gör helt fel, eller saknar respekt totalt.

Vill han åka sporthoj, och funderar på det....så lär ju inte en er6:a vara värst...het? Även om det är en fullgod båge (och att de flesta skulle förmodligen åka fortare när det svänger med en sådan, yadda-yadda), så är det lite skillnad mellan en 600 sporthoj och en praktisk mellanmjölksmoppe..

Hojåkat handlar väl inte bara om förnuft hoppas jag?

/J
 
En 900/1000cc är inte svårare än man gör det. När jag skaffade MC-kort funderade jag precis likadant - kikade på bl.a cbr600 från 96-00, och en del andra 600cc, men efter övertygelse från en hojkörande kollega bestämde jag mig ändå för att gå upp ett snäpp, till 900cc. Och jag kan helt sanningsenligt säga att de var inte ett dugg svårare att köra, trots betydligt starkare motor. Jag trivdes kanonbra med den (och gör fortfarande även om jag bytt nån gång).

Antar att du haft B-kort ett tag och därmed insett att man inte är odödlig i trafiken, utan har fått en del rutin och vett med dig från bilkörningen. Så länge man inser att man är nybörjare på MC några säsonger så är det lugnt. Men visst - om man direkt maxar rullen på 70-väg så ligger man risigt på det....men det gör man även om man maxar ut en sport-600cc utan att tänka på konsekvenserna.

Kort och gott - skaffa hojen du drömmer om utan att titta på kubikantalet.
 
Kolla lite efter vad du tycker i snyggt å va du gillar:tummenupp
Luras inte av cc,n En 600 sticker så in i H...... om man vrider på Rullen.
Jag hadde kollat in Hondan 900,929,954 cbr riktigt bra hojar i rätt prisklass låter det som:tummenupp
Kolla försäkringen oxå så du har råd att försäkra, sen kostar ju lås å lite oljor oxå pengar så du tänker på det.
Lätt att Tussingarns flyger iväg när man handlar å inte tänker på att man behöver lite tillbehör oxå...

Lycka till Neio:yoparty
 
som inlägget ovan säger 600 1000 elr 10 000cc så är det sunt förnuft som gäller men med tanke på försäkringar osv och att du redan har en budget på 55 k smat håller på med kortet skulle en 600 ev en z750 vara att rekomendera tahts it for me lycka till bara höra av sig när allt är i ordning så blir de en sväng.
 
Själv tänkte jag så här när jag köpte min tt 600 som förstahoj:
Jag satt bra på den
Lätthanterlig
Billig i inköp - risken att krascha verkar hög första säsongen så la min budget på max 40k.
Billig försäkring
Gick fort efter 10 000 varv när jag provkörde :)

Provkör ett par så fastnar du säkert för nån..
 
Har hittat några hojar som jag tycker verkar väldigt intressant, om någon / några orkar ta sig tid och ge lite feedback så vore det mycket uppskattat! Har även kikat på vilka årsmodeller som det gjorts stora ändringar I och tror de flesta här hamnar på rätt sida om vissa större uppdateringar (förutom dem gjorda 2006-2008, för dyrt för mig just nu)

Som någon skrev här, lika bra att köpa cykeln man vill ha från början (så det blir en sport) och ta det lungt och visa den respekt första säsongerna än att köpa något annat för att "ta det lungt" och sedan gå o tråna efter det man egentligen ville ha.

GSX-R750 -04, 56.000kr: http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_gsx_r_750_21426431.htm?ca=15&w=3

GSX-R1000 -01, 55.000kr: http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_GSXR_1000__A_FULLSERVAD__FIN_21468315.htm?ca=15&w=2 (tydligen så ska -03 modellen vara mycket uppgradera över -01:an, korrekt?)

YZF-R1 -01, 52.000kr: http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_R1_22161853.htm?ca=15&w=2 (hittade ingen information om årsmodeller som har viktiga ändringar för R1orna, hittade inte mkt. information om dem alls)

CBR 1100XX -00, 47.000kr: http://www.blocket.se/goteborg/Sv__sald_cbr1100xx_super_blackbird_00_22170270.htm?ca=15&w=2

CBR 954RR -03, 55.000kr: http://www.blocket.se/goteborg/Honda_cbr_954_rr_fireblade_22078040.htm?ca=15&w=2

CBR 1000RR -04, 60.000kr: http://www.blocket.se/goteborg/Honda_cbr_1000_rr_22034000.htm?ca=15&w=2

ZX-9R -03, 50.000kr: http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ZX9R_03___Perfekt_skick_21970048.htm?ca=15&w=2

Nu förstår jag att ingen kommer orka kolla igenom alla mina länkar, men om ni ser något som verkar intressant/bra så kan ni väll säga till, mycket uppskattat!

Tack på förhand,
Fredrik
 
cbr:en verkar mkt bra om allt står rätt till kolla om de e import känns så
 
1000rr är riktigt snygg för att vara japs, den hadea jag köpt om jag fick välja, varför? för att jag gillar den mest helt enkelt
 
CBR1100XX är mer touringlok än sporthoj... den är tyngre och inte lika lättsvängd som en renodlad sporthoj.
 
1000 RR om allt stämmer med import osv, men jag blir alltid lite misstänksam när inte orginalkåporna sitter på och bilden är en "officiell" bild, inte en egen.

ZX9:an verkar mest för pengarna av de du kollat på.
 
Isch. Den i annonsen ser, i mina ögon, helt fel ut.
 
Gixxer 750 såklart, du får en hyfsat ny hoj, med bra bromsar, bra motor med manöverbarhet som en 600:a men med lite mer pulver i än en sådan. Dessutom otroligt lättkörd och du kan köra upp på den då den uppfyller tung hoj.
Annars skulle jag välja zx9:an i andra hand!

Inga importhojar! Kan bli strul även om priset är jävligt bra!
 
Som du märker får du lika många svar som det är användare som läser din tråd. Ut o provkör och köp en hoj efter din budget. Själv skulle jag aldrig sätta mig på en er6a lr monster. Men det är för smaken e som baken. Så köp hoj efter budget!
 
halv-offtopic,

Jag tog nyss lappen, dagen efter köpte jag en TT600... grymt nöjd trots 1400 kr/månad för halvförsäkring.. det är värt varenda krona, även att jag bara får pengar från csn - men det är min och bara min åsikt..
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top