Bra sport-hoj för nybörjare

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
Ducati 748 -00
Är 24 år och hyffsat normalt byggt (~185cm, 72kg), blivit biten av hoj-flugan och jobbar för fullt för att få min lapp innan hela säsongen är över :gnissla

Att jag vill köra sport är det ingen tvekan om men är lite osäker på vad för typ av sporthoj passar någon som inte kört mycket på vanlig väg (visst moppen men ~50km/h är ju knappast något att hänga i granen) förut (kört 2-hjuling förut, moped + cross) ?

Budget ligger ~55.000 och årsmodell var tanken -03 och uppåt

Jag har kikat lite på följande modeller: Kawasaki ER-6F, Honda CBR 600, Ducati Monster 620, Suzuki GSXR 750. Antar att hojar som ZX-12:an, CBR 1000, Hayabusa (och andra på runt 1000cc) inte direkt något som rekommenderas som första hoj.

Jag förmodar att det finns fler sådana här frågor men antingen så är jag i fel forum eller vet inte vad jag ska söka på. Tacksam för all hjälp som ges.

Tack på förhand,
Fredrik

Kan bli svårt att få en Hypersport för ca 55k...

Zx6r, gsxr 600 och cbr 600 är väl ganska bra nybörjar-sportisar. (Eller varför inte en Vfr?)
Er6:an tycker jag inte riktigt tillhör samma kategori men är nog en jättebra nybörjar hoj! :tummenupp

Last edited:
Allt hänger på vad du har för budget.
En sporthoj är dyr att försäkra,en Ducati är lite dyrare att serva än en japs.
Börja med att bestämma dig för om du vill luta framåt eller sitta upprätt.
En Kawasaki ER6 är en ypperlig förstahoj.

ZX6:an (07:a) var nog den mest lättkörda båge jag provat hittills (av sportisarna). :)
Sexhundrorna har effekt så det räcker och blir över, utan att de skrämmer livet ur dig.

/J

Prova dig fram är mitt råd, du har med både, twinar och radfyror, vilken karaktär du gillar, jag började med 48 hk, jag tyckte det var ruggigt drag i den 1:a månaden iaf, jag bytte från 48-145 hk och det gick bra för mig iaf..om du gillar sport, så självklart kan du börja med en 1000 cc, även om den har 200 hk, det avgör inte hojen om man kan börja med en sådan, det är bara frågan om hur förnuftig den som kör är:) MEN börjar du med en sådan så är mitt råd att ta det väldigt varligt fram första tiden och skynda långsamt.

Men som även sgm säger effekten även i 600 är bra och FULLT tillräckligt för gatbruk. Själv har jag gått från 152 hk till 600 cc och 98hk idag, jag är nöjd med det, men har en hoj med skitbra chassi, stötdämpare och bromsar som ger en hoj som man kan köra aktivt på kurvig väg och bana, det duger fint åt mig:)

Börja med att bestämma dig för om du vill luta framåt eller sitta upprätt.
De tvåhjulingar jag kört är alla sådana man suttit relativt upprätt på, hur stor skillnad är det att sitta framåtlutad? (självklart kommer jag prova köra flera olika modeller innan jag bestämmer mig, men bra att veta på förhand iaf)

hej, jag har en r6-03 till salu om du är intresserad. annonsen finns här på sporthoj

Du måste först bestämma dig för en kategori!

R6, cbr600, zx6r och gsxr ÄR sporthojar!

Monster, er6, hornet osv är INTE sporthojar!

Välj en av kategorierna först och sen märke!

Innan du gör detta så budgetera för de olika klasserna dvs sporthoj=hög försäkring
inte sporthoj =lägre försäkring

Detta för jag ska slippa läsa en ny tråd om hur dyra försäkringarna är för killar <25år med klass 7 hojar...

• Gilla
Reaktioner: B89
Som nybörjare tror jag du skulle ha roligast på ER6 eller Monster. Kawan har jag inte kört men i duccen är det grymt mycket körglädje. Som nybörjare utan erfarenhet är det omöjligt att veta vilken sorts åkning, och därmed cykel, man föredrar. Därför tycker inte jag det spelar så stor roll vad man väljer som förstahoj. Kanske viktigast att välja något som inte är helt omöjligt att sälja när du väl vet hur och vad du vill köra!

Er6:an tycker jag inte riktigt tillhör samma kategori men är nog en jättebra nybörjar hoj! :tummenupp

Inte bara som nybörjarhoj, skulle jag vilja påstå. Jag har haft ett antal hojar under mina 25år på hoj, men nu sitter jag på en ER-6n och trivs alldeles utmärkt.
Den duger alldeles utmärkt till dom flesta ändamål.
Vad gäller att sitta upprätt eller framåtlutad, så passar framåtlutad inte alls för mig i alla fall. Det är bara obekvämt 99.99% av den tid jag sitter på hoj. Men det kan ju vara olika, dom som flänger runt i hög fart på motorväg eller bana så är det nog utmärkt att luta sig framåt. Men jag vågar nog påstå att dom som gör det verkligen är i minoritet. Det är nog mest imagen att ha en riktig sporthoj, den utnyttjas nog inte till det den är tänkt för egentligen.

Efter att ha haft både sporthojar och nu Hornet 900 kan jag säga att jag trivs betydligt bättre med horneten. Smidigare i stan, prestigelös att köra på landsväg. Nackdelen är att man inte seglar iväg som en sporthoj över 200. Men det kanske inte är en nackdel för en nybörjare.

En sak är säker. Väljer man en sporthoj som första hoj är chansen stor att man kör över sin förmåga. Inget fel i det. Gränser är till för att testas så länge man har marginalerna på sin sida.

Man ska också tänka på att en sporthoj förtar mycket av glädjen med motorcykel genom att den kostar så förtvivlat mycket varje månad. Det är inte roligt att äta blodpudding varje dag.

Last edited:
Kanske viktigast att välja något som inte är helt omöjligt att sälja när du väl vet hur och vad du vill köra!
Det där var ett grymt tipps faktiskt, och ja det är enormt svårt att veta vad för hoj jag vill ha som nybörjare, så många val och de flesta är ju så jävla fina :krama

Det lutar åt en 600-750cc någonstans nu iaf, dem är lite billigare än motsvarande 1000cc och eftersom jag inte har någon aning om vad jag kommer vilja köra till slut så.

Såg denna (http://sporthoj.com/annonser/?id=30042) Triumph Daytona 650cc här på Köp&Sälj vilken kändes rätt intressant, dock undrar jag hur Triumph är som märke (kan relatera till Honda, Kawa, Yamahaa och KTM då jag kört deras crossar, vet att det självklart är stor skillnad på cross och sport men vet i princip inget om Triumph som märke, därför jag undrar)

De tipse min en polare gav mig när ja köpte första hojen var att man ska köpa en kraftig hoj från början (gärna en 150hk) för annars tröttnar man så snabbt.

För som någon sa tidigare, man behöver int pressa skiten ur dom de första man gör, men hur roligt e de o ha en hoj någon månad o sen sälja den för man tycker den är för slö??

Jag har haft mitt körkort i 4 år nu och har under den tiden provat 3 olika cyklar. Den första MC'n blev en triumph TT 600 som jag strypte till 25kw. Den gick helt okej hastighetsmässigt men jag kände då (som jag minns det) att den var en aning otymplig att styra och rygg och handleder tog lite stryk, däremot var vindskyddet väldigt skönt. Jag bytte sedan märke och hamnade på en ducati moster 620 sie. Det var en helt annan upplevelse. Man satt som en gud, men fick en jäkla massa vind på sig konstant vilket var en aning jobbigt i längden. Motorn tyckte jag var sådär, bra bottendrag och ett häftigt ljud men jag tröttnade iaf på effekten och vinden. Sedan var jag hojlös i ett år och till denna säsong har jag skaffat en R1-01. Som förväntat är draget i denna bra mycket bättre än i båda tidigare hojar. Körställningen är extrem och blir tröttande när man tuffar fram i 50 km/h i stan. Däremot så tycker jag att man kan köra väldigt länge utan att bli trött om vägen svänger lite. Draget uppskattar jag som sjutton just nu och det är härligt att den drar fint redan från 3.000 rpm. Det finns för och nackdelar med allt. Effekten kommer jag nog sakna när jag väl byter till nått mindre igen, men körställningen är som sagt extrem och passar inte att toura på. Vind skydd är jävligt härligt på ett sätt men det finns en charm att hålla i sig för kung och fosterland i 160km/h också, man taggar ju ner lite på gasen utan kåpor. Jag går och funderar på om en superduke blir nästa hoj redan och som du förstår så kan jag inte säga varken bu eller bä trots att jag provat både och. Jag tror du ska satsa på nått kåplöst med hyffsad effekt till en början med lite mer upprätt position. Sedan provkör några fullblodssportare. Det är mer svårstyrt och jobbigare för kroppen. Men accet :yoparty

Inte bara som nybörjarhoj, skulle jag vilja påstå. Jag har haft ett antal hojar under mina 25år på hoj, men nu sitter jag på en ER-6n och trivs alldeles utmärkt.
Den duger alldeles utmärkt till dom flesta ändamål.
Vad gäller att sitta upprätt eller framåtlutad, så passar framåtlutad inte alls för mig i alla fall. Det är bara obekvämt 99.99% av den tid jag sitter på hoj. Men det kan ju vara olika, dom som flänger runt i hög fart på motorväg eller bana så är det nog utmärkt att luta sig framåt. Men jag vågar nog påstå att dom som gör det verkligen är i minoritet. Det är nog mest imagen att ha en riktig sporthoj, den utnyttjas nog inte till det den är tänkt för egentligen.

Kul att höra att en såpass erfaren åkare trivs så bra på en Er6:a! Som jag har förstått det hela så har väl Er6:an fått väldigt bra kritik överlag?
Det finns nog en del av oss som faktiskt föredrar framåtlutat körställning, första gången jag provade så fastnade jag för det direkt. Samt att med krutet som finns i motorn så finns det ju en anledning till varför man ligger över tanken/framhjulet också. Men får man ont i handleder, armar eller bara helt enkelt inte vill dö med ansiktet/händerna först så finns det ju massa alternativ där ute!
Mvh Canidae

Som nybörjare kommer du med största sannolikhet ha jävligt kul oavsett vilken hoj du väljer, förutsatt att du väljer en som inte bara kommer ligga i delar i garaget. Även en mindre motorstark hoj (t.ex. ER6:an) kommer upplevas som motorstark om du inte har kört så mycket, och motsvarande kommer en med 150 hk+ kännas, om inte slö, "vardaglig" efter ett tag (man vänjer sig vid kraften).

Jag brukar dock alltid ge rekommendationen att köpa en sporthoj om det är det du verkligen vill ha, eftersom du ändå alltid kommer att gå och titta på sporthojar och s.a.s. längta. Med detta inte sagt att du kommer ha roligare, men det kommer nog kännas mer "rätt". Tänk bara på att försäkringen så gott som alltid är betydligt högre.

Av de du föreslagit borde en 600 vara passande, men låt dig inte luras av att det inte är en literhoj. Även en 600 har, iaf över 10000 varv, ett sjujävla drag, och du kör ifrån det mesta på väg. Så använd hjärnan och kör försiktigt i början, oavsett vad du väljer. Gör du det kommer du ha roligt under lång tid, vilket alltid måste vara att föredra framför fem dagars roligheter och ett trasigt slut i ett vägdike. De flesta moderna sporthojar gör precis vad du säger till den att göra, precis när du säger att den ska göra det. Problemet för en nybörjare är att risken att säga fel är större, och då kommer inte en sporthoj förlåta dig på samma sätt som t.ex. en ER6:a.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra