Bra speldator!

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Har tänkt köpa ny dator som främst ska användas till att spela. Vill då ha bra grafikkort och hyfsat ram.
Nån som kan hjälpa mig i djungeln? Ska jag använda p4 eller amd?
Vad ska man ha för storlek på nätagg och tips om bra moderkort och liknande. Även vilken typ av kylning, vilken hårddisk o liknande.
Priset hade jag tänkt mig runt 15 inkl skärm!
Har tänkt mig sätta ihop allt själv, är kanske ingen mästare, men har polare som har alldeles för mycket fritid :tomten

Mycket tacksam för svar. :Bugar

Har du nå data saker hemma som du tänker använda, som DVD brännare/CD-R, diskettstation & dyl.

Processor & graffakort, måste du följa vad din hjärna säger, annars kommer du att få många inlägg om vilket märke som är bäst osv.

Men en sak är säkert, vad du än väljer för märke på dessa saker så kommer du inte att bli BESVIKEN på prestandan

Last edited:
R1 Uffe skrev:
Har du nå data saker hemma som du tänker använda, som DVD brännare/CD-R, diskettstation & dyl.

Processor & graffakort, måste du följa vad din hjärna säger, annars kommer du att få många inlägg om vilket märke som är bäst osv.

Men en sak är säkert, vad du än väljer för märke på dessa saker så kommer du inte att bli BESVIKEN på prestandan
Nåt sånt har man väl liggande. Är väl i förstahand grafikkort och alla basgrejer som man är sugen på att veta för och nackdelar med och vilka som ni rekommenderar för att få en bra speldator!

Jag kan väl mest om Intel saker, så därför får du en sån konfiguration av mig

Prolle: Intel Pentium 4E Prescott 3.0GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Socket478 1775:-

Prollekylning: Thermalright SP-94 (med 92mm fläkt måste köpas till) detta är den manligaste kylaren på marknaden för tillfället runt 500:- ex fläkt.

RAM: A-DATA 1024Mb DDR-DIMM DDR400 184pin 400MHz 1895:-

ATI eller Nvidia kort. Om man ska ha bland dom värre sakerna så kostar dom från 4700:- och uppåt

Chassi: ANTEC SONATA (2x120mm fläkt platser finns i detta chassi= Tyst och bra kylning)

VAd vill du ha för skärm, en TFT eller en CRT, Spelar du CS som alla fjortisar gör och jagar FPS på det där gamla skit spelet så ska du ha en CRT skärm :hihi :hihi annars tycker jag att du ska sattsa på en 19" TFT skärm, en Samsung Syncmaster 19" ligger runt 6000:-

Det är svårt att välja åt andra, men vet ej vad man kan "dra ner" på.

sportarn skrev:
Har tänkt köpa ny dator som främst ska användas till att spela. Vill då ha bra grafikkort och hyfsat ram.
Nån som kan hjälpa mig i djungeln? Ska jag använda p4 eller amd?
Vad ska man ha för storlek på nätagg och tips om bra moderkort och liknande. Även vilken typ av kylning, vilken hårddisk o liknande.
Priset hade jag tänkt mig runt 15 inkl skärm!
Har tänkt mig sätta ihop allt själv, är kanske ingen mästare, men har polare som har alldeles för mycket fritid :tomten

Mycket tacksam för svar. :Bugar

Följande system rekommenderar jag:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs, eventuellt PC4000 minnen om du vill kräma på ännu mer.
Moderkort: MSI K8N NEO2 Platinum-54G Moderkort S939 nForce3 256GB,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DDR
Graffe: Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 256MB AGP, ATI,"Ultimate Edition"
Låda: En låda med 400-450 W agg.
Skärm: Helst CRT om du skall lira mycket. Vill du ha TFT se till att responstiden ligger under 15 ms.
Sen kan du ju slänga in två diskar på 250 gig. dom är billiga idag =:)

/Mackan

R1 Uffe skrev:

Prolle: Intel Pentium 4E Prescott 3.0GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Socket478 1775:-

Prollekylning: Thermalright SP-94 (med 92mm fläkt måste köpas till) detta är den manligaste kylaren på marknaden för tillfället runt 500:- ex fläkt.

ATI eller Nvidia kort. Om man ska ha bland dom värre sakerna så kostar dom från 4700:- och uppåt

Chassi: ANTEC SONATA (2x120mm fläkt platser finns i detta chassi= Tyst och bra kylning)

VAd vill du ha för skärm, en TFT eller en CRT, Spelar du CS som alla fjortisar gör och jagar FPS på det där gamla skit spelet så ska du ha en CRT skärm :hihi :hihi annars tycker jag att du ska sattsa på en 19" TFT skärm, en Samsung Syncmaster 19" ligger runt 6000:-

4700 för ett grafikkort verkar rätt mycket. Om man kan tänka sig lägga runt 3000 för ett grafikkort vad är lämpligt då?

sportarn skrev:
4700 för ett grafikkort verkar rätt mycket. Om man kan tänka sig lägga runt 3000 för ett grafikkort vad är lämpligt då?

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 256MB AGP, ATI,"Ultimate Edition"

Det är lätt hetast.

R1 Uffe skrev:

Du glömde visst moderkort :) Sen hade jag rekommenderat ett bra ljudkort, typ SB Audigy2 för ca 8-900, samt ett hyggligt högtalarpaket. Det lär göra rätt mycket för spelkänslan.
Ang. Grafikkort...ska du gejma mycket av de senaste så tycker jag nog att ett Radeon 9800 är i äldsta laget, den har ju trots allt ett år på nacken, har själv ett sådant. Ett X800Pro ger ca 70-100% prestandaökning jämfört med ett 9800Pro. Ett X800XTPE (ATIs värsta) ger ytterligare 20-30%.

Edit: Sapphire Radeon X800Pro 256Mb DDR3 TV-out DVI bulk AGP för 3995:- ser prisvärt ut. Det är i denna prisklassen man minst hamnar om man vill ha ett modernt, bra grafikkort. Eftersom du sa att spel var det huvudsakliga användningsområdet tycker jag du bör överväga ett kort i 4000-kronorsklassen.

Last edited:
Skalman skrev:
Du glömde visst moderkort :) Sen hade jag rekommenderat ett bra ljudkort, typ SB Audigy2 för ca 8-900, samt ett hyggligt högtalarpaket. Det lär göra rätt mycket för spelkänslan.
Ang. Grafikkort...ska du gejma mycket av de senaste så tycker jag nog att ett Radeon 9800 är i äldsta laget, den har ju trots allt ett år på nacken, har själv ett sådant. Ett X800Pro ger ca 70-100% prestandaökning jämfört med ett 9800Pro. Ett X800XTPE (ATIs värsta) ger ytterligare 20-30%.
Jag har läst mycket om X800pro och det verkar som det är jäkligt schysst, men ärligt talat behöver man verkligen det. Är de värsta spelen så avancerade?

sportarn skrev:
Jag har läst mycket om X800pro och det verkar som det är jäkligt schysst, men ärligt talat behöver man verkligen det. Är de värsta spelen så avancerade?

Ja. Jag lirade Doom3 för 1-2 månader sen. Var tvungen att dra ner på detaljer som tusan, samt köra utan FSAA. Detta på ett Radeon9800Pro och P4 2,2MHz. Visserligen bara 128MB på grafikkortet, men 128/256 gör inte jättestor skillnad i prestanda.

Läsvärt: http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html

som sagt - x800xtpe är ATIs värsta och Geforce 6800Ultra är Nvidias. Dessa ligger på ca >5000:- Där tycker jag det är för mycket pengar i förhållande till prestandan, när man kan få ett x800Pro för 4000.

Skalman skrev:
Ja. Jag lirade Doom3 för 1-2 månader sen. Var tvungen att dra ner på detaljer som tusan, samt köra utan FSAA. Detta på ett Radeon9800Pro och P4 2,2MHz. Visserligen bara 128MB på grafikkortet, men 128/256 gör inte jättestor skillnad i prestanda.

Läsvärt: http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html

som sagt - x800xtpe är ATIs värsta och Geforce 6800Ultra är Nvidias. Dessa ligger på ca >5000:- Där tycker jag det är för mycket pengar i förhållande till prestandan, när man kan få ett x800Pro för 4000.
Va inne o kolla på pricerunner och där finns det kanske 20 olika x800pro. Vad är skillnaden mellan dessa?

sportarn skrev:
Va inne o kolla på pricerunner och där finns det kanske 20 olika x800pro. Vad är skillnaden mellan dessa?

Priset...Det varierar också hur mycket programvara (spel t.ex.) de skickar med. Mer programvara/spel brukar innebära högre pris. Om själva kortet är detsamma så lär det inte skilja nåhgot nämnvärt dem emellan. Se bara upp så det inte är några "SE" eller "LE", det brukar innebära strypta lågbudgetversioner typ "Light Edition" eller dylikt.

Ska ut och fira SM-guldet nu :yoparty, så jag överlåter åt R1-uffe och snaijk att svara på dina frågor.

Som sagt, ska du lira dagens spel så hoppa över ATI 9XXX serie kort och framförallt Nivdias FX9XXX serie.

Du måste upp i ATI X800/Nvidia 6800 korten, du kanske klarar dig med ATI X700 eller Nvidias näst högsta serie (tror den heter 6700), dessa två är nyligen släppt släppt, men satsa på X800 eller 6800.

Ett 6800 GT kostar nu 3700:- ATI X800 Pro kostar samma.

På min första konfiguration så ska du ha ett moderkort som heter ABIT IC-7 MAX3, kostar detta för mkt. så satsa på ett ABIT AI-7 då, 500 pix billigare, nästan samma prestanda

EDIT: Mellan klass korten heter X600 & 6600

Last edited:
sportarn skrev:
Jag har ändrat mig angående priserna på graffakorten, dessa priser va för nån vecka sedan

R1 Uffe skrev:
VAd vill du ha för skärm, en TFT eller en CRT, Spelar du CS som alla fjortisar gör och jagar FPS på det där gamla skit spelet så ska du ha en CRT skärm :hihi

Rexen och jag kallas för gubbdj*vlar av alla osnutna småglin på SH:s egen CS-server. Om det beror på vår ålder eller att vi är långsamma och värdelösa förtäljer icke historien. Själv vill jag tro det är för att vi är admins som måste upprätthålla någon form av ordning över huvudtaget. Fjortisar är vi inte iaf... :7peta :fatta! (Oklädsamt barnsliga kan jag hålla med om...) :rolleyes:

Nu ska jag se om jag kan vara till någon hjälp.

Du ska alltså ha en speldator, en speldators viktigaste komponent bör ju därför vara grafikkortet, så varför inte satsa en extra slant på det, kan nog hålla nere priset iaf. Minnen ska du ha minst 1GB RAM, rättare sagt 2x512. Processor räcker det nog gott och väl med en AMD Athlon64 3200+, AMD har nyligen släppt en ny processor med en helt ny kärna kallad winchester som bygger på 0.09nm's teknik, går kallare än den förra och sägs vara mer klockvänlig, vet dock inte hur nödvändigt det sistnämnda är i ditt fall :) Nu till den viktigaste frågan enligt mig, hur snart behöver du denna speldator? Runt jul släpps nya moderkort som har stöd för PCI-Express grafikkort istället för den gamla hederliga AGP-porten. PCI-Express går i 16x jämfört med AGP's som i dagsläget går i 8x (Dock sägs det att detta inte används fullt ut så AGP kanske duger mer än väl). Dessa nya moderkort som är baserade på nVidias nforce4 kommer i 3 versioner, nForce4, nForce4 Ultra och nForce4 SLI. nForce4 Ultra är lite bättre än nForce4. nForce4 SLI har en funktion som gör att du kan använda 2st grafikkort som arbetar som ett och ska ge nästan dubbelt så bra prestanda, har sett benchmarks på detta och kan försöka leta upp det om det är intressant. Så frågan är hur seriös gamer du är, och om du behöver dessa nya funktioner, isf får du som sagt vänta någon/några månader, som sagt kommer dessa till jul, är det sagt iaf, frågan är ju om det stämmer. Javisst ja, du ska givetvis satsa på en AMD64, även om inte 64bits-tekniken används i dagsläget så har amd övertag när det gäller spel, finns många tester som visar detta. Intelprocessorerna går dessutom mycket varmt om man nu inte får tag i en med northwood-kärna, men även denna får se sig besegrad av AMD64

Nåväl, om jag hade varit i din sits och köpt dator idag hade jag satsat på följande:

AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3000+ 1800MHz/1.8GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939 1595:-

MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX 1195:-

Samsung 957MB 19" Silver 2395:-

Corsair VS512MB400 Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin Unbuffered CL2.5 1749:-

Western Digital Caviar WD2000JD 200Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA 1105:-

Hightech Excalibur ATI Radeon X800XT ICEQ 256Mb DDR3 TV-out DVI VIVO RETAIL AGP 4895:- (Bra kort med bra kylning, konkurerar med GeForce 6800Ultra som kostar något mer)

Antec Plus1080AMG 430W True Power ATX + cooling 1449:- (Stort och bra chassi som har bra nätagg, tillräcklig kylning med sina 3x80mm fläktar, vill man få ner ljudnivån ska man nog försöka köpa ett chassi med 2x120mm fläktar istället) OBS! Nätagget som följer med här kan ställa till det med moderkortet, men det sägs att Antec har fixat det problemet nu.

ASUS DVD-E616 DVD 16X/48x CD bulk intern IDE 329:-

Summa: 14 712:-

Ljudkortet som sitter i moderkortet räcker nog då det har 8-kanaler d.v.s du kan köra med upp till 7.1 högtalare, vill du ha ett bättre ljudkort får du slänga upp 8-900 kronor extra för att köpa ett creative audigy2 zs.

Sakerna här har jag tagit från www.datorbutiken.com. Processorn finns tyvärr inte hemma där än, då det är en sprillans ny processor från AMD, har för mig att "MyCom" har dom hemma, kan inte adressen utantill, till deras sida, sök på google.

EDIT: Vill du spara ner på grafikkortskostnaden så rekommenderar jag nVidia GeForce 6800GT före ATI X800PRO, då GeForce kortet presterar bäst i den prisklassen. Har man dåliga erfarenheter av ATI eller av någon annan anledning inte vill ha ett ATI kort får du lägga till lite extra pengar och köpa ett 6800Ultra som presterar ungefär som X800XT

Last edited:
R1 Uffe: Intel P4 socket478 Prescott.. nej! nej! nej! socket478 är gammalt, ska man köra socket478 som jag absolut inte hade tagit i dagsläget så får man iaf köra en cpu med northwood-kärna då denna är mycket svalare än prescotten. Ska man satsa på Intel i dagsläget ska man köra på socket775 som har stöd för ddr2 (vilket ska vara sämre än ddr i dagsläget p.g.a sämre timings än vanliga DDR), det har dessutom PCI-Express-stöd. Men som sagt Prescotten är alldeles för varm och AMD64 är överlägsen Intel i spel!

EDIT: en sak till.. x600, x700 (något bättre än x600) och GeForce 6600 är PCI-express grafikkort medan socket478 moderkort endast har AGP-portar (nåväl, har sett ett moderkort med socket478 och PCI-Express, vet dock inte om det var någon felskrivning). Vill man köra på de grafikkorten (x700 och 6600) så får man köra med en socket775 cpu och moderkort, om man inte kan vänta på nforce4, vilket jag hade gjort om jag tvunget skulle ha ett PCI-Express kort.

Och du ska absolut inte köpa ett 1024MB minne, eftersom du då inte kan utnyttja dual channel som ger en liten prestandavinst, du ska alltså ha 2st 512 minnen. Står i manualen till moderkortet hur man ska sätta in minnes-modulerna för att kunna utnyttja dual channel.

snaijk: AMD64 är känsliga med minnen och TwinMOS är kända för att inte fungera något vidare med AMD64. Inte PC4000 minnen om han inte har tänkt att klocka datorn, för du får ändå inte ut full prestanda ur PC4000 minnen om du inte höjer FSB (HTT om du kör AMD64) till 250MHz, original går processorerna i 200MHz FSB/HTT vilket gör att PC4000 minnena ändå kommer gå lika snabbt som ett PC3200 minne, t.om. lite sämre då PC4000 ofta har sämre timings än PC3200 minnen. Inte Radeon 9800. Det är gammalt, vill man köpa grafikkort i den prisklassen så är nVidia GeForce 6800LE ett bättre alternativ, nyare och bättre och ungefär lika dyrt.

Skalman: Inte stor skillnad på 128/256MB minne, men se till så att grafikkortet är av typen 256-bit och inte 128-bit, där är skillnaden större, det kan man bli lurad av. Skillnaden mellan de olika grafikkorten kan vara hur mycket som följer med osv, men den största och mest relevanta skillnaden är vilken typ av kylning korten har. Ska man ha GeForce-kort ska man ha Leadtek eller Galaxy, Galaxy har en kylare som man även kan köpa separat, en Arctic cooling silencer, bästa på marknaden? Leadtek har en egen kylning som är mycket effektiv. Ska man ha ett X800 kort så är HIS att rekommendera, denna har samma kylning som Galaxy-kortet, d.v.s en Arctic-cooling kylare. De olika tillverkarna har även lite olika bra minnen, de flesta har samma minnen förutom PNY tror jag som har minnen med lite snabbare responstid.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back