Nu ska jag se om jag kan vara till någon hjälp.
Du ska alltså ha en speldator, en speldators viktigaste komponent bör ju därför vara grafikkortet, så varför inte satsa en extra slant på det, kan nog hålla nere priset iaf. Minnen ska du ha minst 1GB RAM, rättare sagt 2x512. Processor räcker det nog gott och väl med en AMD Athlon64 3200+, AMD har nyligen släppt en ny processor med en helt ny kärna kallad winchester som bygger på 0.09nm's teknik, går kallare än den förra och sägs vara mer klockvänlig, vet dock inte hur nödvändigt det sistnämnda är i ditt fall

Nu till den viktigaste frågan enligt mig, hur snart behöver du denna speldator? Runt jul släpps nya moderkort som har stöd för PCI-Express grafikkort istället för den gamla hederliga AGP-porten. PCI-Express går i 16x jämfört med AGP's som i dagsläget går i 8x (Dock sägs det att detta inte används fullt ut så AGP kanske duger mer än väl). Dessa nya moderkort som är baserade på nVidias nforce4 kommer i 3 versioner, nForce4, nForce4 Ultra och nForce4 SLI. nForce4 Ultra är lite bättre än nForce4. nForce4 SLI har en funktion som gör att du kan använda 2st grafikkort som arbetar som ett och ska ge nästan dubbelt så bra prestanda, har sett benchmarks på detta och kan försöka leta upp det om det är intressant. Så frågan är hur seriös gamer du är, och om du behöver dessa nya funktioner, isf får du som sagt vänta någon/några månader, som sagt kommer dessa till jul, är det sagt iaf, frågan är ju om det stämmer. Javisst ja, du ska givetvis satsa på en AMD64, även om inte 64bits-tekniken används i dagsläget så har amd övertag när det gäller spel, finns många tester som visar detta. Intelprocessorerna går dessutom mycket varmt om man nu inte får tag i en med northwood-kärna, men även denna får se sig besegrad av AMD64
Nåväl, om jag hade varit i din sits och köpt dator idag hade jag satsat på följande:
AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3000+ 1800MHz/1.8GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939 1595:-
MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX 1195:-
Samsung 957MB 19" Silver 2395:-
Corsair VS512MB400 Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin Unbuffered CL2.5 1749:-
Western Digital Caviar WD2000JD 200Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA 1105:-
Hightech Excalibur ATI Radeon X800XT ICEQ 256Mb DDR3 TV-out DVI VIVO RETAIL AGP 4895:- (Bra kort med bra kylning, konkurerar med GeForce 6800Ultra som kostar något mer)
Antec Plus1080AMG 430W True Power ATX + cooling 1449:- (Stort och bra chassi som har bra nätagg, tillräcklig kylning med sina 3x80mm fläktar, vill man få ner ljudnivån ska man nog försöka köpa ett chassi med 2x120mm fläktar istället) OBS! Nätagget som följer med här kan ställa till det med moderkortet, men det sägs att Antec har fixat det problemet nu.
ASUS DVD-E616 DVD 16X/48x CD bulk intern IDE 329:-
Summa: 14 712:-
Ljudkortet som sitter i moderkortet räcker nog då det har 8-kanaler d.v.s du kan köra med upp till 7.1 högtalare, vill du ha ett bättre ljudkort får du slänga upp 8-900 kronor extra för att köpa ett creative audigy2 zs.
Sakerna här har jag tagit från
www.datorbutiken.com. Processorn finns tyvärr inte hemma där än, då det är en sprillans ny processor från AMD, har för mig att "MyCom" har dom hemma, kan inte adressen utantill, till deras sida, sök på google.
EDIT: Vill du spara ner på grafikkortskostnaden så rekommenderar jag nVidia GeForce 6800GT före ATI X800PRO, då GeForce kortet presterar bäst i den prisklassen. Har man dåliga erfarenheter av ATI eller av någon annan anledning inte vill ha ett ATI kort får du lägga till lite extra pengar och köpa ett 6800Ultra som presterar ungefär som X800XT