Bra sida att hitta bästa priser på hyrbilar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Söker en sida att hitta bra priser på hyrbilar utomlands. Där lokala firmor finns med. Avis och Hertz tog riktigt bra betalt på Sicilien i år de två veckorna jag åker dit. Vill jämföra med fler firmor innan jag bokar.

Tack för tipsen, jag vågar inte chansa. Förra året bokade vi en bil i god tid och det var några saker som vi inte var nöjda med på bilen och försökte få en annan, men det var helt omöjligt att få tag i något annat. Det är ingen bra idé att åka till Sicilien i Augusti när italienarna har semester utan att ha en bokad hyrbil.

Körde bokning/betalning via http://www.ebilhyra.se/ när jag var i Kroatien förra året. Funkade grymt, bra pris, blev uppgraderad till en sprojlans Passat Variant när vi väl var på plats, utan problem.

Tack för tipset, jag fick näst bäst pris på den siten. Den andra var autoeuropa.it. Någon som hyrt genom den? Skiljer bara några hundalappar, så jag går hellre på ett säkert kort.

Körde bokning/betalning via http://www.ebilhyra.se/ när jag var i Kroatien förra året. Funkade grymt, bra pris, blev uppgraderad till en sprojlans Passat Variant när vi väl var på plats, utan problem.

:tummenupp
Har gått via dem de senaste 5-6åren.
Bokar oftast lite sportiga bilar, gärna v8 & cabb.

I USA är det Dollar carrental man får billigast pris av via e-bilhyra, ungefär halva priset mot om man hyr på plats.

:tummenupp
Har gått via dem de senaste 5-6åren.
Bokar oftast lite sportiga bilar, gärna v8 & cabb.

I USA är det Dollar carrental man får billigast pris av via e-bilhyra, ungefär halva priset mot om man hyr på plats.

Jag hyrde via dem precis, men det fick bli en liten Fiat 500 eller motsvarande med tanke på Siciliens trånga gränder. Det var inte bästa priset jag hittade, men kändes bra och det skiljde bara ca 400 kr. Det visade sig att jag hyrt via dem tidigare i Sydafrika, men då var det en vän till mig som styrt bokningen så jag hade inte koll på det.

Båda de två gångerna jag har hyrt bil i Italien har jag fått nyckeln i handen och sedan har de pekat ut parkeringsplatsen utan någon genomgång av eventuella skador. När jag väl kom till bilen var det rätt mycket repor och småbucklor. Så då får man knalla tillbaka och sedan rita dit alla skador på formuläret. Så kolla bilen och se till att få skadorna dokumenterade innan ni drar iväg.

Båda de två gångerna jag har hyrt bil i Italien har jag fått nyckeln i handen och sedan har de pekat ut parkeringsplatsen utan någon genomgång av eventuella skador. När jag väl kom till bilen var det rätt mycket repor och småbucklor. Så då får man knalla tillbaka och sedan rita dit alla skador på formuläret. Så kolla bilen och se till att få skadorna dokumenterade innan ni drar iväg.

Jag vet hur bilarna ser ut i Italien och de ser ännu värre ut på Sicilien. Inte en chans att det finns en nyare bil utan skador i lack, plåt och plastdetaljer på ön. Vi fick en Alfa 147 förra året och den hade sina skavanker. Mekaniskt var den dock i utmärkt skick. Jag gick igenom pappret med skadorna innan jag åkte iväg för att försäkra mig om att de inte skulle försöka lura på mig något när bilen lämnades tillbaka. Det tog bara några dagar på avskild parkering via den vi hyrde bostad av innan jag fann en repa i höger stötfångare längst hela hörnan som gick djupare än lacken. Lämnade tillbaka bilen efter två veckor och tänkte att de säkert kommer att påpeka skadan, men till min förvåning gjordes ingen anmärkning om det. Med tanke på bilparken förstår jag att de inte orkar bry sig om alla skavanker som uppstår. Nu ingår alla självriskreduceringar i mitt kreditkort så det enda jag hyr är bilen med fria mil utan några som helst tillval. Känns bra i just Italien där tillvalsförsäkringarna är rätt så dyra.

Men jag kommer så klart att vara på min vakt även detta året när jag hyr bil och gå igenom skadorna innan jag lämnar parkeringen på hyrfirman. Har haft lite dålig erfarenhet av scooter uthyrare i Grekland en gång i tiden som försökte få en att stå för skador som man inte gjort, som fanns sedan tidigare. Senare år har man ju läst hur det går till i Thailand. Den typen av mentalitet har jag ännu inte stött på under mina resor i Italien. Men det betyder inte att det inte existerar.

Hejhej Harmon Rabb!

Skall du tillbax och fila varvtiderna på Targa Florio sträckningen igen eller är det helt enkelt bara så att ön är stor nog för att man inte skall hinna med att turista klart den på ett par korta veckor ? =)

Längtar faktiskt dit igen själv - men blir nog inte i år heller.

F´låt - offtopic

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...