Bra service eller låg kostnad?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

HUr resonerar ni

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

MC Doktorn

Guest
Noterat att flera etablerade större Mc Företag har kursat senaste tiden.
Som Dirt Bike, Mc Poolen, Oves Motor och Superbike.Helt klart har konkurransen ökat och lönsamheten för vissa minskat.

Beror detta på ökande internet handel ?eller helt enkelt att billigare priser och sämre service som Lelles MC lr FC moto i Tyskland säljer via weben.

Hur gör ni som konsumenter går ni in och provar hos den seriösa handlaren och beställer via den billagare affären?

Är detta moraliskt rätt mot de service inriktade handlarna?

Just nu är det plånboken som bestämmer och således handlar jag där det är billigast. Dessutom försöker jag fixa det mesta själv när probs dyker upp.

Jag är lite mitt i mellan.. ställ, hjälm mm stora saker köper jag gärna hos handlare. Men som när jag behövde nya goggles här om nyligen var det ju riktigt smidigt att handla på nätet! Måste dock erkänna att det ENBART var pga lathet titta bara i en nät affär och jämförde inga priser men orka inte ta mig till en handlare..

Men dom mc butiker vi har är generelt riktigt usla när det gäller internet handel! hade gärna gått in på den lokala handlarens fina webshop, och beställa grejer jag inte orkar ta mig till plats för att handla. Men så ser det inte ut idag tyvär..

köpte nyligen ett nytt ställ på hos handlaren i muppsala....annars har jag nog shoppat mycket på andra sidan bäcken...men det är mest för att utbudet här är kasst.

Jag vill ha både och. Vaför betala ibland dubbla priset för en identisk vara? Det är iaf inte svensk moms som gör skillnaden utan snarare lite väl höga marginaler i lite för många led kanske.
Att en handlare som Oves går omkull beror nog inte till största delen på att att tillbehörskunderna försvinner.

jag tycker att det är skit av dem som går in till handlaren i stan och provar ut prylarna dom ska ha, för att sedan köpa dem över nätet!!! Riktigt fult gjort faktiskt:mad:

Fast jag lägger ner tiotusentals kronor varje vinter på hojen så är det väldigt sällan ngt av det jag ska ha finns i en MC-butik typ Lelles eller Mc-varuhuset .Och det spelar ingen roll om det är ett ISR-belägg, ett visir till simpson-hjälmen, ett 18" 140 diagonal metzeler sportbakdäck, reservglas till mitt lucas-bakljus, slangmonterad mocal termostat, lockhart oljekylare, flatrackinspirerat skinnställ från Sinisalo, Pingel dödmansgrepp och bränslefilter, Bandit-koppling, Storz tillbakaflyttande fotpinnar, Burn's tunnväggiga rostfria rörkrökar, PFI-sprut, Revtech programmerbar kombinerad varv- och hastighetsmätare, 1.4 kW Torque Master-startmotor osv osv. Så även denna vinter har jag beställt delar för nånstans runt 40 000:- från USA, England och Tyskland mm.
Sist jag köpte ngt i en hojbutik tror jag var ett par silver diodblinkers från MC-varuhuset, men de skakade omedelbart sönder. Så då beställde jag två par tyska Kellerman på nätet istället.

/J

Last edited:
det är bara till att erkänna att du fastnat framför ebay jörgen....:D

Självklart handlar jag helst i en bra butik men det är ju inte jätte många mc butiker med speciellt bra service och när det börjar handla om att man kan spara tusen lappar genom att beställa på nätet är det ju klart att man gör det för för dem lapparna gör man ju hellre något roligare än köpa hjälm å handskar mm.. men om handlarna gav liiite bättre service och hade liite jämnare priser med nätet så självklart skulle iaf jag bara handla i butiken då...

det är bara till att erkänna att du fastnat framför ebay jörgen....:D

Har faktiskt aldrig beställt ngt från Ebay, ännu.... Bara beställlt direkt från företag. Jag är lite feg med att handla osedda saker av privatpersoner jag inte känner. Det finns så många muppar som tycker att deras begagnade saker är i toppskick, och när jag åkt dit och tittat så har jag kommit att undra jag om jag kört fel.
:3freak

Grejen är mer att det mesta av det jag vill ha finns inte över disk i Sverige.

Fast jag lägger ner tiotusentals kronor varje vinter på hojen ...............jag två par tyska Kellerman på nätet istället.

/J

Känner igen detta, jag köper inte mycket hemma i Sverige just på grund av att det inte finns i lager och oftast vet inte handlarn vad man snackar om.....:näsblod

/J

Dum fråga kankse, men hur kan handlarna i Tyskland vara så mycket billigare än de svenska handlarna?

Jag tror att många MC-butiker faller på sitt dåliga kundbemötande.

Här i stan blir jag bra bemött på alla, men andra hävdar att man blir bemött som en påse skit hos alla firmor.

Jag kan ju ha haft tur och lyckats connecta på ett bra sätt, men faktum kvarstår, missnöjda kunder vänder sig någon annanstans, och internet har alla nära till.

Verkstadsbesök gör jag hos en som bara har verkstad, han är bäst!

Jag tycker att det är rätt självklart att folk väljer det billigare alternativet. Vem skulle inte känna sig blåst om man t.ex köper ett skinställ i sverige för 10.000 spänn som man kan hitta för halva priset i tyskland? Det finns en del pengar att spara på det viset. Och vem vill inte spara dom slantarna???

Kollar man på mc-handlarna runt och i jönköpingstrakten så har dessa väldigt litet urval/storlekar av utrustning i modell större och oftast inte speciellt sugna på att ta hem så det blir till att prova storlekar på den årliga mässan och sedan beställa på nätet.
Sedan hade det inte skadat om dom lärde sig lite vettigt kundbemötande.

hade de skilljt någon några hundralappar så hade jag givetvis köpt mina grejer i lokala handeln då de flesta butiker i borås är mycket trevliga. men nu senast köpte jag ett par oxtar rx evo skor. kostar 3400 i butiken och med frakt moms å tull från usa gick på dom på 2k. d tog 5 min å beställa å 2 veckor att få hem. Kan jag tjäna 1400 kr så lätt så är jag ju inte dum. även om de var omoraliskt gjort att inte köpa dom av lokala handlarn där jag provat dem.

hade skorna kostat mig 2500 i sverige hade jag givetvis köpt dom där. men nån stanns måste man dra gränsen.

Alla är prismedvetna och man vill ju inte betala i onödan.
Tex. Svensksåld hoj mot en sidoimport.
Varför betala 15-20000 kr mer för en R1 och 3 års garanti.:va
Varför betala mer för samma material.:D

För att spä på lite om prissättning i Sverige så ska jag ge ett exempel:

Kraschade lätt för två år sedan med min Aprilia och skulle byta ut svingen. Det skulle kosta 19000+moms(kostnad för sving bara, inte arbete för montering) hos en auktoriserad handlare i Sverige, jag undrade då om detta var rimligt för mitt försäkringsbolag då jag kan hitta en likadan sving i USA för 600USD. "Vi brukar göra så" säger dom tillbaka......Så ni tror inte jag begriper att jag som konsument får betala detta????!!!!! Idioter.....

Sedan kan man undra hur en sving som tillverkats i Italien/EU kan bli billigare i USA trots frakt,tull och moms hemma i Svedala.........för helvete....nån tjänar stora pengar på försäkringsskador och det syns i våra premier.

/J

Last edited:
Sedan kan man undra hur en sving som tillverkats i Italien/EU kan bli billigare i USA trots frakt,tull och moms hemma i Svedala.........för helvete....nån tjänar stora pengar på försäkringsskador och det syns i våra premier.

/J

Det där kan jag skriva under på! Det har t.o.m. hänt att en stor verkstad (i Halmstad) la till skador på hojen för att kunna "sälja" fler delar till försäkringsbolaget. Lite "extra" repor på kuts m.m. och vips måste dessa dyra orginaldelar också bytas och installeras. :rolleyes: Hojen var alltså inlämnad på verkstad för skadebesiktning och verkstaden trodde väl inte jag skulle dyka upp o kolla på hojen innan försäkringsbolaget. Jag kommer aldrig någonsin ha att göra med den verkstaden igen.

Märkesverkstäderna krämar ur f-bolagen som krämar ur premierna från oss.

Man blir förbannad. :mad:

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...