Bra router

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp. Behöver ny router och kan lägga en tusing cirka.
Vilken ger mest valuta för pengarna? Har kollat lite på en Netgear WNR3500.

Kanske skiljer det väldigt lite i prestanda nuförtiden, så man kan ta vilken som?

Kört på D-Link de senaste 9 åren säkert, aldrig varit problem med dem. Kör just nu på DIR615

Nån Linksys eller en D-Link DIR-655. Jag har 655:an, den har varit rock solid sen jag köpte den i januari.

Samma här. En omstart sedan jag köpte den men då vet jag inte ens om det var den som var problemet utan jag startade om varenda pryl jag hade hemma.

Ok. Verkar vara D-Link som gäller alltså. Vadan detta? Suger Netgear så hårt? Gör de budgetroutrar?

Ok. Verkar vara D-Link som gäller alltså. Vadan detta? Suger Netgear så hårt? Gör de budgetroutrar?

Nja... D-Link är väl i samma klass som Netgear egentligen (dvs konsumentgrejer vars kvalitet och prestanda ofta lämnar en del att önska) men just DIR-655 blev en ovanligt lyckad produkt.

DIR-655 är en mkt populär & stabil produkt

Mest prestanda för pengarna och gigabitanslutningar, wrt320n med dd-wrt mjukvara.

Jag förstod nästan allt förutom det sista: dd-wrt programvara. Vad gör den?

Edit: Googlede dd-wrt och det var en firmware med massa mer funktionalitet. Är det något jag som nätverks-noob har nytta av?

Last edited:
dd-wrt gör att den lilla och billiga routern kan tampas med saker som kostar 5 gånger mer och lite till. Vill man ha problem köper man en router som kostar runt 500 på onoff. Börjar man tanka torrent och samtidigt vill göra något annat, framförallt på andra datorer så är skruvbart QoS ett måste.

Med dd-wrt skulle en enkel QoS se ut som
baemdaaci.jpg

där du har två klienter/datorer som delar 30Mbit rakt av till 2 x 15 Mbit, fast normalt så sköter QoS det där automagiskt så att den som behöver mer vid t.ex. torrent-tankning får mer men inte på bekostnad av snabba svar på t.ex. Skype-samtal.

Jag kör x86-versionen av dd-wrt i en vmware-sandlåda (ett av många olika typer av OS, routers etc) bara för att kunna testa lite.

Last edited:
dd-wrt gör att den lilla och billiga routern kan tampas med saker som kostar 5 gånger mer och lite till. Vill man ha problem köper man en router som kostar runt 500 på onoff. Börjar man tanka torrent och samtidigt vill göra något annat, framförallt på andra datorer så är skruvbart QoS ett måste.

där du har två klienter/datorer som delar 30Mbit rakt av till 2 x 15 Mbit, fast normalt så sköter QoS det där automagiskt så att den som behöver mer vid t.ex. torrent-tankning får mer men inte på bekostnad av snabba svar på t.ex. Skype-samtal.

Jag kör x86-versionen av dd-wrt i en vmware-sandlåda (ett av många olika typer av OS, routers etc) bara för att kunna testa lite.

Hmm. Verkar ju bra, men känns kanske lite för avancerat för mig. Jag kommer inte ha massa burkar uppklapplade:

2x bärbara,trådlöst
1x NMP, som popcornhour typ, trådlöst
1x Logitech Squeezebox, trådlös
1x "server", trådad

Räckvidd/stabilitet är det som spontant känns viktigast för mig.
Skulle inte kunna skruva i det där dd-wrt och veta vad jag pysslade med :)

Köpte Netgear WNR3500 förra veckan och den fungerar klockrent.

Har 5 datorer, Squeezebox Boom och en PS3 som brukar stå på och har inte haft något problem ännu.

Enda nackdelen är att den är lite stor och en massa lampor som blinkar neonblått, men det går att stänga av. :banana

Skulle inte kunna skruva i det där dd-wrt och veta vad jag pysslade med :)

Att kunna göra inställningar är inte detsamma som att man måste...
Jag kör D-Link Dir655 och är grymt nöjd trots att jag inte rört en inställning sedan den packades ut lådan. Däremot KAN man gå in och göra inställningar den dagen man känner att det behövs.

Att kunna göra inställningar är inte detsamma som att man måste...
Jag kör D-Link Dir655 och är grymt nöjd trots att jag inte rört en inställning sedan den packades ut lådan. Däremot KAN man gå in och göra inställningar den dagen man känner att det behövs.

Ok.... Den där 655 verkar bra. Lite dyrare än routern Brink föreslår ovan. Kapacitetsmässigt, vilken är bäst om man som jag bara vill plugga in den och köra? Har inte ork, tid eller intresse av att tweaka varenda inställning, trots att jag vet att man borde.

Fan, nu har jag blivit som jag lovade mig själv att INTE bli.... Ett teknikmongo.
För 15 år sen var jag kung på allt vad datorer heter, men nu.. Nu vill jag bara att det skall funka.

Kommer ihåg att jag suckade åt pappa när han inte kunde programmera sin showview-video, och nu är man likadan själv. Suck....

wrt320n (dualband) är en modernare modell och har en även snabbare processor än dir-655'an samt möjlighet att köra dd-wrt om inte interna mjukvaran duger. Har du både N- och G-klienter så köper du en wrt610n då den har både dualradio och dualband. dir-655 har bara singleband och singleradio.

Mest prestanda för pengarna och gigabitanslutningar, wrt320n med dd-wrt mjukvara.

Kör du DD-WRT på den? Det står wip på den när man kollar hos dd-wrt. Vilken programversion kör du i såfall.
Jag är jäkligt nyfiken därför att jag söker en ersättare till min DIR-655. Kravet är att den kan köra DD-WRT och har en genomströmning på över 100mbit. Om det verkligen går att köra DD-WRT på wrt320n så slår jag till direkt.
Anledningen till att jag vill byta min DIR-655 är att jag saknar lite funktioner som jag hade i min gamla WRT54G med dd-wrt. Annars är d-linken en jäkligt bra router.

Edit: Jag hittade en tråd på dd-wrt som bekräftar att det finns firmware..

Edit igen: Vafan, nu ser jag att wrt610n också har stöd för dd-wrt. Den har jag ju varit sugen på sen den kom...

Last edited:
Jag kör D-link 635, funkar okej, ända problemet är att man måste köra "snabbstarten" med cd skivan om den varit strömlös, dock bara ibland.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon