BRA rapportering från MC-olycka.

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
I dagens Corren stod det om en motorcykelolycka på S:t Larsgatan här i staden. Till att börja med vill jag önska den inblandade motorcyklisten en snabb läkning!

Här är artikeln. Läs!

http://www.corren.se/archive/2004/9/25/1s9740z6eyxsi34.xml?category=1mr1hejnjl1ebhm&ad=

"Olyckan inträffade vid lunchtid när en bilist på S:t Larsgatan gjorde en vänstersväng ned på Badhusgatan framför en mötande motorcykel."

Sedan om skyddsutrustning, om att man skall ta det försiktigt när man tar av en skadad motorcyklist hjälmen... helt lysande. Framförallt jämfört med det vanliga "enligt bilisten måste motorcykeln ha kommit i hög fart". Jag tänker skicka ett mail till Håkan Wasén och tacka för en välskriven artikel.

Mvh,
/Fredrik

Åhoj, en reporter som inte är på mc-häxjakt?

Fler sådana..

mycket bra skrivet faktiskt, hoppas föraren frisknar till snabbt oxå

Ja jävlar, man läser så många olycksrapporter i tidningarna utformade enligt standardmodell 1A så när man för en gångs skull läser en artikel likt den här så hoppar man till av förvåning :), den var verkligen bra, objektiv och nyanserad. Väldigt bra med lite fakta också till Svensson om hur man ska och inte ska ta av hjälmen på en skadad förare.

Det lät ju också som att det inte var allt för stora skador på föraren, jag hoppas att det bara handlar om lite skrapsår och att han/hon kommer på bena snart igen!

Först tyckte jag Corben och Enhjuling behövde läsa på lite, men var tvungen att kolla artikeln själv, och se på fan - han har strukit ett helt stycke!

När olyckan skedde så fanns där ett stycke om att MC'n måste hållit hög hastighet eftersom föraren inte uppmärksammade honom (mig). Minns inte exakt formulering, men vi var flera som skrev brev och ifrågasatte hans förmåga att förmedla information. Sedan att han "glömde" rapportera att bilisten inte hade fungerande bromsljus/blinkers på sitt släp utan chansade att han skulle hinna över till andra sidan på en 90-sträcka gör det ju inte bättre.

Freppa skrev:
Först tyckte jag Corben och Enhjuling behövde läsa på lite, men var tvungen att kolla artikeln själv, och se på fan - han har strukit ett helt stycke!

När olyckan skedde så fanns där ett stycke om att MC'n måste hållit hög hastighet eftersom föraren inte uppmärksammade honom (mig). Minns inte exakt formulering, men vi var flera som skrev brev och ifrågasatte hans förmåga att förmedla information. Sedan att han "glömde" rapportera att bilisten inte hade fungerande bromsljus/blinkers på sitt släp utan chansade att han skulle hinna över till andra sidan på en 90-sträcka gör det ju inte bättre.

Så mycket var correns "arkiv" värt då.

Freppa skrev:

När olyckan skedde ...

Den olyckan kommer jag ihåg, jag brukar dra historien för bilister för att dom skall fatta att våra liv kan hänga på deras (trasiga) blinkers. Fick han någon påföljd, och har du repat dig efteråt, Freppa?

Det verkar som om de på Corren lär sig av kritik. Själv har jag skickat nedan två mail till dem. Gör samma sak ni, kritisera alla dåliga artiklar och uppmuntra alla bra.

KjellF

Hej igen,

Kommer jag med dålig kritik så ska jag även komma med bra kritik. Tack för en mycket bra artikel om en trafikolycka bil - mc.

Artikeln är så långt jag kan se saklig och innehåller mycket läsvärt för både motorcyklister och andra.

Kjell

Hej,

Jag läste just er artikel "Mc-förare svårt skadad i trafikolycka". Jag kör själv MC och hatar alla dessa artiklar eftersom det finns en verklighet bakom dem.

Tyvärr, och nu till orsaken varför jag skriver detta mail, har motorcyklisters anseende fallit som en sten de senaste åren. En verklig stor del i detta har ni journalister. Jag vet inte hur ofta jag läst artiklar med grova generaliseringar om MC-kollektivet i stort och/eller utan källkritik. Ett exempel på det första är alla artiklar om "MC-klubbar" när de handlar om Hell Angels och Bandidos. HA och Bandidos är mycket långt från de seriösa mc-klubbar som finns i Sverige. Er artikel är ett exempel på det senare med avsaknad av källkritik.

Olyckan inträffade vid 19-30-tiden i går. Föraren i en personbil skulle göra en vänstersväng och såg inte motorcykeln.
- Han säger att motorcykeln kom i hög fart, berättar vakthavande befäl Lars Engström vid Östgötapolisen.

Genom att bara skriva det som bilisten (den vållande till olyckan) säger lyfts snabbt och elegant ansvaret över från bilisten till mc-föraren. Hur ofta tar en felande part på sig hela ansvaret till en olycka? Även om de gör det i slutändan, hur ofta tar den felande parten på sig hela ansvaret direkt på olycksplatsen med all stress och chock? Många bilister ser inte motorcyklarna i trafiken eller tror att det är långsamma mopeder, självklart kommer då mc:n i mycket hög fart (jämfört med ingenting eller mopeden som inte var en moped). När det gäller inbrott så intervjuas offren men ytterst sällan tjuvarna. När det handlar om trafikolyckor bil-mc gör ni precis tvärt om.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp
kjellf skrev:
Det verkar som om de på Corren lär sig av kritik. Själv har jag skickat nedan två mail till dem. Gör samma sak ni, kritisera alla dåliga artiklar och uppmuntra alla bra.

KjellF

Hej igen,

Kommer jag med dålig kritik så ska jag även komma med bra kritik. Tack för en mycket bra artikel om en trafikolycka bil - mc.

Artikeln är så långt jag kan se saklig och innehåller mycket läsvärt för både motorcyklister och andra.

Kjell

Hej,

Jag läste just er artikel "Mc-förare svårt skadad i trafikolycka". Jag kör själv MC och hatar alla dessa artiklar eftersom det finns en verklighet bakom dem.

Tyvärr, och nu till orsaken varför jag skriver detta mail, har motorcyklisters anseende fallit som en sten de senaste åren. En verklig stor del i detta har ni journalister. Jag vet inte hur ofta jag läst artiklar med grova generaliseringar om MC-kollektivet i stort och/eller utan källkritik. Ett exempel på det första är alla artiklar om "MC-klubbar" när de handlar om Hell Angels och Bandidos. HA och Bandidos är mycket långt från de seriösa mc-klubbar som finns i Sverige. Er artikel är ett exempel på det senare med avsaknad av källkritik.

Olyckan inträffade vid 19-30-tiden i går. Föraren i en personbil skulle göra en vänstersväng och såg inte motorcykeln.
- Han säger att motorcykeln kom i hög fart, berättar vakthavande befäl Lars Engström vid Östgötapolisen.

Genom att bara skriva det som bilisten (den vållande till olyckan) säger lyfts snabbt och elegant ansvaret över från bilisten till mc-föraren. Hur ofta tar en felande part på sig hela ansvaret till en olycka? Även om de gör det i slutändan, hur ofta tar den felande parten på sig hela ansvaret direkt på olycksplatsen med all stress och chock? Många bilister ser inte motorcyklarna i trafiken eller tror att det är långsamma mopeder, självklart kommer då mc:n i mycket hög fart (jämfört med ingenting eller mopeden som inte var en moped). När det gäller inbrott så intervjuas offren men ytterst sällan tjuvarna. När det handlar om trafikolyckor bil-mc gör ni precis tvärt om.
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

kjellf skrev:

KjellF

Hej igen,

Kjell

Hej,

Fick du nåt svar från Corren?

R400 skrev:
Den olyckan kommer jag ihåg, jag brukar dra historien för bilister för att dom skall fatta att våra liv kan hänga på deras (trasiga) blinkers. Fick han någon påföljd, och har du repat dig efteråt, Freppa?

Killen fick dagsböter samt indraget körkort. Hans förklaring till att han inte såg mig var "Jag såg dig, men förstod inte vad det var jag såg".
Angående att repa sig: Knät är trasigt samt nervskadorna i foten består. Det får jag leva med. När jag kör hoj så är det enda jag märker av pga skadorna är 1: jag vet inte riktigt var fotpinnen är placerad under foten samt 2: jag kan inte fälla ut knät som känselspröt pga höften som gick ur led.

Men jag lever :)

Snyft! :gråta
En Thundercat mindre.... sorgligt!

Men otroligt bra skrivet! :tummenupp

Däremot så undrar man ju vad som hänt i arkivet? Inte får man väl gå in och ändra utgivet matrial?

kjellf skrev:

Klockrent skrivet, Kjell!!

Jag skrev ett liknande inlägg för ca 2 veckor sedan efter en svår olycka också här i Linköping (se denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=58233 )
och tyvärr, som det blivit allt vanligare här på SH då nivån sjunkit avsevärt, så fick jag ägna flera svar att förklara för folk som bara VILL missförstå budskapet i mitt inlägg, det om bilistens ansvar i liknande olyckor, och hur media rapporterar.

Skönt att det finns fler som tänker innan de skriver!

Angående correns artikel om Thundercat-krocken, så var den bra jämfört med den typiska hoj-krock-artikeln vi brukar läsa. Men en sak jag undrar är, hur kan bilisten skylla på att bilbarnstolen kan skymt sikten när bilisten gjorde en vänstersväng??? Har jag missuppfattat olycksförloppet?

Peace!
/Ruff Ryder.... som väntar på första "SH-stjärna" som kommer med "idioten fick va han förtjänade för han hade jeans och inte skinnställ på sig".

Tror nog han ändrade det mer eller mindre direkt [edit] efter att vi hade klagat [/edit]. Har kvar ett urklipp hemma från tidningen. Skall försöka komma ihåg att skriva ned exakt vad som stod när jag kommer hem ikväll.

raceman_peps skrev:
Snyft! :gråta
En Thundercat mindre.... sorgligt!
Så länge föraren klarade sig är väl den materiela skadan ganska oväsentlig? Ett liv är lite svårare att ersätta en att yamaha trycker ut en ny hoj på någon timma, fast nu var ditt inlägg kanske inte så allvarligt menat vilket jag hoppas.

Ska sedan rätta in mig i ledet och säga bra skriven artikel :tummenupp

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...