bra pris???? nja

Stolten skrev:
Usch vad hemskt! Han försöker tjäna pengar :3freak

I alla fall när det går ut på att lura andra, tror du någon skulle köpt den om det visste att den kunde köpa en likadan helt ny för 4600kr ???

Det skulle nog inte någon göra, varför ?.
Jo därför att de skulle bli lurade.

burner skrev:
I alla fall när det går ut på att lura andra, tror du någon skulle köpt den om det visste att den kunde köpa en likadan helt ny för 4600kr ???

Om någon kommer och erbjuder dig 20 000 mer för din hoj än vad den är värd, säljer du den inte då??? :confused:

burner skrev:

Du har helt rätt, men varför är det hemskt? Säljaren importerar en pryl, troligtvis med avsikten att sälja den för ett högre pris för att tjäna pengar. Om nån (mot förmodan) köper den för det högre priset, så har ju säljaren lyckats. Om köparen tycker det är ett skapligt pris och inte ens orkar googla på cross 110cc för att få upp en länk med en likadan cykel för 595 pund, så visst, kalla honom lurad. Men hade han bara kollat upp lite priser så hade han sluppit att köpa till överpris.
Är det bara jag som jämför priser innan jag handlar?

sunkan skrev:

hehe. Men sånt där ser man ju varje dag nu inne på blocket. Sen gruppköpen av minimotos som skedde under hösten/vintern så kryllar det av minimotos på blocket för allt mellan 2500-16000:- och man kan ju inte annat än fnissa lite. Var dom där små kinamopparna verkligen så dåliga? Jag får det intrycket när jag ser antalet inne på blocket. Jag var och är själv sugen på att köpa en men tror jag avvaktar lite till.

Det är fult att tjäna pengar i sverige

det är bra betalt för lite hopsättning i alla fall.

Pejo skrev:
Han försöker inte tjäna pengar. Han försöker lura någon att betala dubbelt så mycket som en vara är värd. Det brukar kallas ocker.

Business is Business!

Som någon tidigare sa: I Sverige är det fult att tjäna pengar..
Om det är nån som inte kollar runt hur mycket dom kostar och han lyckas sälja den, tur för han. Otur för dom... Jag har själv köpt tokdyra saker för att sen se hur billiga dom var egentligen. Men jag tycker att jag får skylla mig själv, är man intresserad av nått så kollar man upp hur mycket det kostar..

Stolten skrev:
Om någon kommer och erbjuder dig 20 000 mer för din hoj än vad den är värd, säljer du den inte då??? :confused:

Går väl inte att jämföra. Det är ju ett anbud, ingen accept. Tror knappast någon är villig att köpa crossen om han uppger att marknadspriset är 4600 kr.

Stolten skrev:
Business is Business!
... och allra roligast är det att skapa bra kundrelationer med återkommande affärer, inte när kunden återkommer med käftsmäll efter att ha blivit lurad första och sista gången.

Dock är det svårt att sälja sånt, speciellt till någon som kan något om MC's. För nu vet hela Sverige om att man kan köpa en kinamoto för 3000:- Så nu är det svårt att sälja sånna, speciellt till de som orkar vänta två månader på att få en.

Ahlstrom skrev:
Går väl inte att jämföra. Det är ju ett anbud, ingen accept. Tror knappast någon är villig att köpa crossen om han uppger att marknadspriset är 4600 kr.

Anonnsen är ett erbjudande, inget anbud.. Den som ringer och vill köpa den ger isåfall ett anbud... För tex Ellos katalogerna är oxå ett erbjudande, inte ett anbud.. Läste om det idag faktiskt :)

Jo, det tycker jag visste är samma sak. För han gör väl ett försök och kränga den, och är det nån som vill köpa den, så visst.. Precis som om nån undrar om jag vill sälja min hoj, då ger jag ett för högt pris och om han vill det så...

Pejo skrev:
... och allra roligast är det att skapa bra kundrelationer med återkommande affärer, inte när kunden återkommer med käftsmäll efter att ha blivit lurad första och sista gången.

Han fick den ju såld iaf, och det var de han var ute efter.. Jag tycker fortfarande folk får skylla sig själva...

Ahlstrom skrev:

Precis, det är en helt annan sak.

Stolten skrev:
Han fick den ju såld iaf, och det var de han var ute efter.. Jag tycker fortfarande folk får skylla sig själva...

Dessutom vart han känd på ett av sveriges största hoj-forum som en kille som gärna blåser köparen när han säljer en hoj. :tummenupp

Pejo skrev:
Dessutom vart han känd på ett av sveriges största hoj-forum som en kille som gärna blåser köparen när han säljer en hoj. :tummenupp

Är det inte upp till köparen att kolla hojen innan man köper?

Stolten skrev:
Anonnsen är ett erbjudande, inget anbud.. Den som ringer och vill köpa den ger isåfall ett anbud... För tex Ellos katalogerna är oxå ett erbjudande, inte ett anbud.. Läste om det idag faktiskt :)

Fan! :huvet Du har så rätt så...

Jag ser dock en viss skillnad, och den är att crossäljaren har satt ett färdigt prisförslag (dubbla marknadsvärdet). Om någon kommer fram och erbjuder dig 20 k mer för din hoj så får man anta att han verkligen vill ha just din och tycker att det är värt det. Jag vet att mitt resonemang är lika vingligt som ett korthus, :gnissla men tycker ändå inte att man kan jämföra. :7peta

Stolten skrev:
Är det inte upp till köparen att kolla hojen innan man köper?

Jajjamensan, det är det. Men det har inget med säljaren att göra - det är hans agerande vi diskuterar.

Men du kanske menar att om alla köpare vore perfekta och alltid gjorde en fullständig koll av objektet dom ska köpa, så kan ingen säljare vara blåsa någon, varvid alla taskiga säljare kommer att dö ut, och då gör det inget att det trots allt finns EN kille som vill blåsa en o-perfekt köpare ?

Last edited:
Ahlstrom skrev:
Fan! :huvet Du har så rätt så...

Jag ser dock en viss skillnad, och den är att crossäljaren har satt ett färdigt prisförslag (dubbla marknadsvärdet). Om någon kommer fram och erbjuder dig 20 k mer för din hoj så får man anta att han verkligen vill ha just din och tycker att det är värt det. Jag vet att mitt resonemang är lika vingligt som ett korthus, :gnissla men tycker ändå inte att man kan jämföra. :7peta

Kanske inte kan jämföra då, men det är iaf liknande.. Det jag vill ha fram är att om man ser sin chans att tjäna pengar så tar man den oftast.. Han har säkert sett att många andra säljer dom dyrt, så då testar han med!?

Pejo skrev:
Jajjamensan, det är det. Men det har inget med säljaren att göra - det är hans agerande vi diskuterar.

Okej, men jag tycker iaf inte att det är fel att försöka få ut mer pengar än den är värd.. Om han nu inte har hållt på med andra grejer som att ta emot pengar i förskott o ta dom o hålla på, så tycker inte jag han gjort nått fel.,.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman