Bra pendlarhoj i höga farter 140-220km/h?

Förutom Blackbird och Busa, så kan jag så ett slag för ZX12R. Går väldigt fint i höga farter. Tidiga modeller saknar strypning och toppar över 300. Så gammal maskin att försäkring och inköp är överkomliga, men känns fortfarande modern i chassi och motor. Dock ingen abs och antispinn mm.
 
Instämmer med K1200S. Grym på alla sätt som sport-touring hoj.
 
Vad är det för fel på Kåtten då, på med motardhjulen bah!

En dag på Autobahn blev jag omkörd av en stor vindruta i en jefla fart, det bara blåste till! Vid nästa tankstopp stod killen (i skinnjeans med snörning) och rökte när han berättade att han veckopendlade mellan Berlin och München med FJR:en. Hans personbästa låg på drygt tre timmar!

Vad är det för sträckor vi pratar om, 30 mil, 100 mil?
 
58.8 mil mellan berlin-münchen enligt google maps, ganska bra snittfart om man kör på 3 timmar mao.

Gällande Honda CBR1000 så kommer jag ihåg att mitt gamla härke var törstig som attans. Har känsla av att detta gäller alla äldre honda. På senare tid har de presenterat modeller som är snåla men det är ju ungefär som när Volvo presenterade sina e-drive bränslesnåla modeller -Jättelätt att dra ner förbrukningen om tidigare modeller var ohemult törstiga, eller hur?
Har flera bekanta som kör FJR och de är snåla, går fort och kan köras inspirerat på små vägar.
K1200S är lika snål i drift dessutom tycker jag de är snyggare än FJR så jag skulle nog välja en sådan.

Men vänta nu, TS kriterier såg ju ut såhär:
*Sitta bekvämt
*Kunna köra fort, till jävligt fort
*Slippa tanka hela jävla tiden
*Rimliga kostnader (Inköp, service, försäkring)

Då spelar ju inte utseendet någon roll :)

Då skulle jag kolla på en gammal BMW R1100RT/R1150RT, Skitfula och går kanske inte riktigt lika fort men oerhört bekväma och snåla, med rätt förare går de att köra fort också även om toppfarten kanske bara ligger runt 220. :)
 
58.8 mil mellan berlin-münchen enligt google maps, ganska bra snittfart om man kör på 3 timmar mao.
Stod ju att det tog drygt 3 timmar ju.
Både 4 o 5 timmar är ju drygt 3 timmar så vi har ingen aning om hur lång tid det egentligen tog.

Men håller med dig att om det tagit 3h hade varit mkt bra snittat.
 
Blackbird är det du söker efter.
Är du riktigt touringaktig monterar du på styrhöjarna från VFR800:an och sitter helt upprätt.

Jo, nu är det lite svårt att få en vettig bild av blocket men den ligger nog ganska bra till. Mattsvart lack och lite bulor så har man rätt stuk.

B King är svaret. Kör min på halvlitern milen. Har inte testat toppfarten ännu, men det lär nog räcka. Kingen är av någon anledning billig i inköp. Busamotor.

Kan tänka mig att man sitter bra. Men gör man även det i 200+++ Km/h?


Lite dyr bara. Vad heter föregångaren? Ska ju läggas en massa mil så den får gärna vara så billig att man slipper bry sig som milen. Annars är jag ju BMW nörd.

Har kört från Boden ner till södra Sverige över dan med både CBR1000 modell05 och modell 08. Tycker dom är otroligt bekväma så länge man marschar 140-160 samt lite då och då +200(2-1 vägar eller många bilar ska köras om)

Soppaförbrukningen med packning på låg på cirka 0,55 på 05:an och 0,65 på 08:an. Tror knappast man kan köra snålare med nån hoj i dom farterna.

Ska hojen vara billig i inköp, så har redan en bra hoj nämnts CBR1000F. Still going strong. Kanske inte direkt snål på soppa, men den känns oftast nyare än vad årsmodellen skvallrar.

Nä, ingen supersporthoj. Har gjort mina år på sånna. Nu ska det vara autobahn i fokus. Tror då 1000 cc blir lite lite.


Vem hade kunnat föreställa sig mig som en ens funderade på en Fjr 1300. Ska kollas!

Förutom Blackbird och Busa, så kan jag så ett slag för ZX12R. Går väldigt fint i höga farter. Tidiga modeller saknar strypning och toppar över 300. Så gammal maskin att försäkring och inköp är överkomliga, men känns fortfarande modern i chassi och motor. Dock ingen abs och antispinn mm.

Jo men de är lite omotiverat dyra tycker jag.

Vad är det för fel på Kåtten då, på med motardhjulen bah!

En dag på Autobahn blev jag omkörd av en stor vindruta i en jefla fart, det bara blåste till! Vid nästa tankstopp stod killen (i skinnjeans med snörning) och rökte när han berättade att han veckopendlade mellan Berlin och München med FJR:en. Hans personbästa låg på drygt tre timmar!

Vad är det för sträckor vi pratar om, 30 mil, 100 mil?

Nyk - Sthlm så klart. FJR:en ser lite väl bekväm ut.

58.8 mil mellan berlin-münchen enligt google maps, ganska bra snittfart om man kör på 3 timmar mao.

Gällande Honda CBR1000 så kommer jag ihåg att mitt gamla härke var törstig som attans. Har känsla av att detta gäller alla äldre honda. På senare tid har de presenterat modeller som är snåla men det är ju ungefär som när Volvo presenterade sina e-drive bränslesnåla modeller -Jättelätt att dra ner förbrukningen om tidigare modeller var ohemult törstiga, eller hur?
Har flera bekanta som kör FJR och de är snåla, går fort och kan köras inspirerat på små vägar.
K1200S är lika snål i drift dessutom tycker jag de är snyggare än FJR så jag skulle nog välja en sådan.

Men vänta nu, TS kriterier såg ju ut såhär:
*Sitta bekvämt
*Kunna köra fort, till jävligt fort
*Slippa tanka hela jävla tiden
*Rimliga kostnader (Inköp, service, försäkring)

Då spelar ju inte utseendet någon roll :)

Då skulle jag kolla på en gammal BMW R1100RT/R1150RT, Skitfula och går kanske inte riktigt lika fort men oerhört bekväma och snåla, med rätt förare går de att köra fort också även om toppfarten kanske bara ligger runt 220. :)

Man vill nog ha en hoj med teoretiskt toppfart närmare 300 för att slippa dåligt samvete när den ska gå 95% motorväg i höga hastigheter.


Tack för allt intresse.
 
58.8 mil mellan berlin-münchen enligt google maps, ganska bra snittfart om man kör på 3 timmar mao.

Håller med dig.

Fömodligen körde han på natten eller tidig morron. Inte ens östra Tyskland går det att ligga på så hårt dagtid.
 
Vad sägs om föregångaren till busan, RF 900.
Den är billig att köpa, det är en stor tank och den är snabb och bekväm att åka långt med...
 
Du måste ha ett roligt jobb när du har så bråttom att komma dit:D
 
App app app man får bara köra i 120 Kmh i Sverige och detta bara på särskilda motorvägar!

Alltså duger det fint med en lagom trimmad CBR125 för dig =)

JJ(CBR)JJ kanske vill sälja sin?
 
http://www.kawasaki.se/ZZR1400

Kanske dyrt men fy fan vad snygga de är. Kanske finns i tidigare årsmodeller. Sån skulle jag ha tjöpit om jag var i din sits, den eller BMW:n som tipsats om tidigare. Gsx-r1000-03 är ju i det närmaste en touringhoj också. Jag är 1,81 och satt som en chef på den.
 
Last edited:
http://www.kawasaki.se/ZZR1400

Kanske dyrt men fy fan vad snygga de är. Kanske finns i tidigare årsmodeller. Sån skulle jag ha tjöpit om jag var i din sits, den eller BMW:n som tipsats om tidigare. Gsx-r1000-03 är ju i det närmaste en touringhoj också. Jag är 1,81 och satt som en chef på den.

Kom 2005 och är egentligen en efterföljare till ZX12R (kallas ZX14R i USA). I ostrypt utförande når de en försvarlig bit över 300 om man så önskar. Tar sig upp från stillastående till 280 på under 19s och 990m.

Lite dyrare dock - finns några begagnade ex för 65-70 tusen och uppåt.
 
Hayabussa ! pUngt

B-kingen sitter man skönt i farter över 200 , men de e jäääävligt jobbigt å hålla i sig i längden :hihi

Men fantastisk morot Suzuki har lyckats med dendärna 1340 kubikaren
 
ZX12 sitter man inte så bekvämt på vid längre turer! Testa en busa istället, haft båda!
Dock är busan marginellt bekvämare än en modern literklubba tycker jag.
 
Om du nöjer dig med 150hk och 260 i toppfart så skulle jag rekomendera en Fazer 1000 / FZ1 med kåpa.
Bekväm, snabb och hygglig försäkring.
Tror personligen inte att man ligger speciellt långa sträckor över 250. Men visst kanske finns de som orkar.
 
Nu får vi inte glömma bort trivsel varvtal. Man ligger inte en längre stund över 10 000 till exempel. Man kan ju höra på en motor ungefär vad som är max utan att den ska gå ansträngt. Därför måste hojen uttryckliga syfte vara höga touringhastigheter. Toppfarten är inte intressant. Eller man kan i alla fall räkna bort minst 100 km/h. Hojen ska som sagt trivas varvtalamässigt upp till 200.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top