Bra pendlarhoj i höga farter 140-220km/h?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Leker lite med tanken på att köpa seriös pendlarhoj.
Alltså.
*Sitta bekvämt
*Kunna köra fort, till jävligt fort
*Slippa tanka hela jävla tiden
*Rimliga kostnader (Inköp, service, försäkring)

Jag har lite dålig koll på större hojar. Åka gammal literklubba är bara jobbigt. Visst går det undan men då få jag tanka två gånger om dagen och får ont i knäna.

Måste man upp i kubik för den ska klara att leva större delen av sitt liv i 160-180?

Hayabusa och liknande kanske känns mest naturligt men lite dyrt kanske.

Vad tror ni?

B King är svaret. Kör min på halvlitern milen. Har inte testat toppfarten ännu, men det lär nog räcka. Kingen är av någon anledning billig i inköp. Busamotor.

Köp en gammal cbr 1000f som min! Går väl inte jäkligt fort kanske (260km/h orginal), men är billig i inköp och försäkring (1700:- hel/hel).

Såg någon annan tråd om pendlarhoj nyligen
Pendlarhoj till vinter!

Men att ligga i 160 när det snöar verkar väl lite överambitiöst?
Annars är det väl Hayabusa, ZZR och Blackbird man kommer och tänka på för touring i lite högre farter.

Många hojar börjar dra rätt rejält med bränsle i de farterna. Om du ska pendla kanske det kan vara en parameter att väga in. Kawasakis 1400-hoj (kommer inte ihåg vad den heter) har bra bränsleekonomi.

Kawasaki ZZR1400 Har jag bara hört gott om, att den är rent ögongodis gör inte saken värre och där ska tydligen finnas nog med effekt för att du ska hinna ta en burgare på McDonken mitt i ett varv och ändå rasta varje retta på banan :tummenupp

Kan bara hålla med, om än min röst hamnar på K1200S:) Kompetent, stabil, nästan lite... trist där man sitter väl skyddad i lä bakom kåpglaset i 180 knyck. Fart ska väl upplevas? Men onekligen en av de mest imponerande hojar jag kört, till priset av att den nästan känns steril och lite ...könlös? Hojvärldens muskulöse hen?

Last edited:
Honda Super Blackbird.Snäll som ett lamm i normalfart och elak som fan själv med fullgas.När du passerat 280 km/h inser du att allt är relativt i livet.Nästan som att röka brass mitt på vägen.LOL :crash

Last edited:
Kan bara hålla med:) Kompetent, stabil, nästan lite... trist där man sitter väl skyddad i lä bakom kåpglaset i 180 knyck. Fart ska väl upplevas? Men onekligen en av de mest imponerande hojar jag kört, till priset av att den nästan känns steril och lite ...könlös? Hojvärldens muskulöse hen?
Då finns ju alltid K1, inte helt steril! Men vilket kön?
K1-%203.jpg

Precis vad jag tänkte föreslå, päronen funderar nämligen på att skaffa en sån att ha som sporttouringlok. Tror att den passar alldeles ypperligt till detta, är ju trots allt en stor och bekväm hoj som samtidigt verkar vettig att köra (inte "mer-bil-än-mc-syndromet som guldvingen dras med och sådär).

Provade en K1200S i somras. Drog iväg lite på motorvägen för att känna på den lite. Slängde en blick på hastighetsmätaren.....250Km/h....kändes knappt som det rörde sig! Maken till bra kåpa men framförallt en jvligt stadig motorcykel! Gick som på räls

Last edited:
Blackbird måste vara mest hoj för pengarna. Köp gärna en äldre om du inte vill lägga ut för mycket pengar. Inte mycket som ändrats på dom genom åren och kvaliten är mycket bra. Den hojen är skapt för snabbtouring på motorväg. Slipper klonkig växellåda gör du också (K1200S). Min brukar dra 0.47 - 0.52 broende på körstil.

Du får en honda snorkråka av de tidiga serierna under 30k, och under 5 i helförsäkring, det är bara o köpa. Bra kvalitet, går att köra så mamma inte blir livrädd, o finnes pulver för omkörning även i högre farter.

beroende på pengar men ekonomiskt är det svårt att argumentera emot Blackbird. Dock va min blackbird lite väl törstig.

En annan dräpare som skulle totalägt under bränsleekonomi är Kawasaki 1400 GTR under ett Bike test

Har kört från Boden ner till södra Sverige över dan med både CBR1000 modell05 och modell 08. Tycker dom är otroligt bekväma så länge man marschar 140-160 samt lite då och då +200(2-1 vägar eller många bilar ska köras om)

Soppaförbrukningen med packning på låg på cirka 0,55 på 05:an och 0,65 på 08:an. Tror knappast man kan köra snålare med nån hoj i dom farterna.

Ska hojen vara billig i inköp, så har redan en bra hoj nämnts CBR1000F. Still going strong. Kanske inte direkt snål på soppa, men den känns oftast nyare än vad årsmodellen skvallrar.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...