Bra och användbara trafiktips

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Startar en tråd om trafiksäkerhetstips.

Jag börjar.

Om du kommer körandes på en väg och det står folk vid busshållsplatsen så kan du förmodligen förvänta dig att möta en buss eller hinna upp en buss beroende på vilken sida av vägen som är befolkad.

Ett mycket bra och användbart tips som har hjälpt mig många gånger.
Inte minst på krokiga småvägar.

Fyll på..
 
Kör aldrig om en bil om det finns avtagsväg/p-ficka längre fram på er vänstra sida, spelar ingen roll om han blinkar eller ej.

Kommer det bil emot och det finns avtagsväg/p-ficka på din högra sida, räkna med att han ska svänga, blinkers e bara till för fegisar. Han kanske har tänkt mörda just dig åxå....

Sök ögonkontakt med bilar som ska in på din väg, får du inte det, bromsa ner ordentligt och passera så sakta att om tokfan kör så kan du stanna. Då får du gasa sen åxå.......

Dom här tre har räddat mig några gånger redan.

Undra om inte mc förare är dom säkraste bilförarna....
 

Undra om inte mc förare är dom säkraste bilförarna....

Det tror jag också.

Mina tips

* Om ni känner er tvingade att tänja på hastighetsgränserna så GÖR INTE DET på 30 och 50 väg. Man har satt dom hastigheterna av någon anledning oavsett vad du själv tycker.

* Chansa ALDRIG i trafiken. Känn dig säker på att du har koll på läget innan omkörning, sväng eller liknande. "Det kommer nog ingen"-mentalitet skadar dig oftast om det kommer någon.

* Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

* Kom ihåg att stänga av blinkersen efter en sväng.

* Utgå alltid ifrån att ingen ser dig.

* Ja, det finns älgar, rådjur, rävar, grävlingar etc. vid de vägar där inga andra trafikanter syns.

* Det är oftast ingen bra avåkningszon där det finns Vajrar. Kör smart.

* Håll cykeln hel, smord och med rena och hela lyktor. En säkerhetskontroll lite då och då har aldrig skadat någon.

* Använd skyddsutrustning. Hjälm, ryggskydd, slitstarka tyg/skinn kläder med skydd, stövlar och handskar. Gäller även kortare sträckor. En vurpa gör inte mindre ont när man åker 500 meter än om man åker 10 mil.

Tuta, kör, le och njut av livet. Du har bara ett.
 
Om du inte kör med helljuset på konstant så använd ljustutan när du kommer upp till korsningar, då reagerar folk på att något händer i deras närhet och automatiskt så söker ögonen av det området och förhoppningsvis så ser dom dig och tänker mc och inte moppe.
 
Utveckla "mjuk syn" - dvs fäst blicken långt framåt och bli medveten om allt om allt som händer inom synfältet.
 
Om jag kommer upp bakom en bil där det inte är läge för omkörning.. då placerar jag mig riktigt nära mitt linjen. Min tanke med detta är att bilisten ska se mig och det går faktiskt att få nån form av ögonkontakt med föraren genom bilens sidobackspegel. Då kanske man minimerar riskerna att bilisten plötsligt svänger vänster utan att blinka osv...

Jag trodde att det var ganska ok att göra så men det händer att föraren ser helt skräckslagen ut och nästan viker av i diket hellre än att ha lilla mig bakom sig?

Gör jag fel? Det är ju knappast så att jag inte håller lämpligt avstånd och så fort sikten är fri kör jag ju om ialla fall..
 
Jag har lite som policy att aldrig svisha om en bil snabbt, kommer jag ikapp en bil så lägger jag mig bakom denna tills jag noterar att föraren har kännedom om min ankomst.

Jag har inte kört mycket hoj än, men man märker exakt vilken sekund föraren vet om att du är där, väldigt ofta kastar dom sig ner i diket nästan, och verkar slagna av häpnad:)

Jag kör alltid med helljuset på. Däremot är jag lite suspekt mot att blinka med helljuset när man närmar sig en korsning, jag är rädd att en del kan uppfatta det som "kör du, jag ska svänga eller stanna" osv.

Orange väst på kroppen gör även det att du syns mycket mer. Det ser kanske inte så häftigt ut över ditt nya skinnställ, men om man ska åka en längre transport-sträcka och inte posera nere vid kafét så är det nog att rekommendera, kostar enbart runt en hundralapp, och alla förare ser dig direkt. Som en bonus tror de även att du är polis:)

Kolla att bromsljuset är i funktion (även om det är sällan man har en bil i röven), som någon nämnde tidigare är en säkerhetskoll på hojen aldrig fel att göra!

Vanlig orsak till olycka är missbedömning utav din hastighet utav en bilförare, kör försiktigt alla där ute!
 
Gasa aldrig, aldrig, aldrig i bostadsområden därför där finns små barn och även lite större helt utan trafikvett. Finns det dessutom korsningar och utfarter är det även läge att se upp för vuxna bilister mm.

Du kan alltid utgå från att det ligger lite rullgrus i korsningar så kan du spara in ett kåpskrap eller så
 
Gasa aldrig, aldrig, aldrig i bostadsområden därför där finns små barn och även lite större helt utan trafikvett. Finns det dessutom korsningar och utfarter är det även läge att se upp för vuxna bilister mm.

Du kan alltid utgå från att det ligger lite rullgrus i korsningar så kan du spara in ett kåpskrap eller så

Om man slipstreamar bakom en lastbil, buss eller skåpbil (eller annat stort fordon men ej ser över) på motorvägen (dumt förvisso) så ligg helst inte i mitten ty gränslar lastbilen en grävling, sj-pall eller whatever så får blir det väl kort reaktionstid mellan surprice till träff. :näsblod

/J
 
Last edited:
Om man slipstreamar bakom en lastbil, buss eller skåpbil (eller annat stort fordon men ej ser över) på motorvägen (dumt förvisso) så ligg helst inte i mitten ty gränslar lastbilen en grävling, sj-pall eller whatever så får blir det väl kort reaktionstid mellan surprice till träff. :näsblod

/J

Ja skriver under på dedär, fast de räcker me en vanlig personbil :näsblod
 
Personligen ser jag till att aldrig ligga bakomför en lastbil lr större fordon, kan bli ganska turbulent luft i draget efter ett stort fordon så man kan kastas både hit och dit ibland, så ska ni ligga bakomför något stort, håll ett bra avstånd.
Något som är ännu värre är om man ligger bakomför någon lastbil/timmerbil som varit ute på grusvägar och har en massa skit under sig, kan bli en fin blästring på både cykel och hjälm utav skit som lossnar i 90km/h.
 
Om man slipstreamar bakom en lastbil, buss eller skåpbil (eller annat stort fordon men ej ser över) på motorvägen (dumt förvisso) så ligg helst inte i mitten ty gränslar lastbilen en grävling, sj-pall eller whatever så får blir det väl kort reaktionstid mellan surprice till träff. :näsblod

/J

Detta är ett bra tips!
Jag var mycket nära att köra på en grävling som låg mitt i körfältet. Missade med enbart centimetrar.

Många bra tips här från er som har varit ute och härjat efter vägarna.

Klistra?
 
Om man slipstreamar bakom en lastbil, buss eller skåpbil (eller annat stort fordon men ej ser över) på motorvägen (dumt förvisso) så ligg helst inte i mitten ty gränslar lastbilen en grävling, sj-pall eller whatever så får blir det väl kort reaktionstid mellan surprice till träff. :näsblod

/J

Riktigt bra råd. :tummenupp
 
Personligen ser jag till att aldrig ligga bakomför en lastbil lr större fordon, kan bli ganska turbulent luft i draget efter ett stort fordon så man kan kastas både hit och dit ibland, så ska ni ligga bakomför något stort, håll ett bra avstånd.
Något som är ännu värre är om man ligger bakomför någon lastbil/timmerbil som varit ute på grusvägar och har en massa skit under sig, kan bli en fin blästring på både cykel och hjälm utav skit som lossnar i 90km/h.

Brukar inte ens behövas att bilen varit på grusväg.
Undertrycket bakom lastbilen (enligt Arkimedes princip nummer två: "när en kropp upptages ur vattnet, fylls hålet i vattnet av vatten") drar upp allt löst från vägbanan.
Skiten står i stort sett stilla, du träffar i 90knut (minst!).

Tips:
Håll er nära mittlinjen.
Överblick.
Vid långa transportsträckor, fundera över hur ni skulle hantera olika situationer.
Har man en gång funderat över lägen när det kan vara bra att lägga hojen i skogen, är det lättare att göra det i "skarpt läge".
Kör bana!
Spelar ingen roll vilken sort.
All bankörning ger nyttiga erfarenheter och minskar självhävdelsebehovet i trafiken.
Enduro är dock roligast och mest utmanande.
BASTA!
 
Om man slipstreamar bakom en lastbil, buss eller skåpbil (eller annat stort fordon men ej ser över) på motorvägen (dumt förvisso) så ligg helst inte i mitten ty gränslar lastbilen en grävling, sj-pall eller whatever så får blir det väl kort reaktionstid mellan surprice till träff. :näsblod

/J

Klockrent !
Den hade jag inte tänkt på, men skall göra det framöver :tummenupp
 
Ett tips som kan vara bra att ha på minnet är det som min pappa brukar säga till mig: "Du är inte den enda idioten ute på vägarna." :såjaponken
 
Gasa aldrig, aldrig, aldrig i bostadsområden därför där finns små barn och även lite större helt utan trafikvett. Finns det dessutom korsningar och utfarter är det även läge att se upp för vuxna bilister mm.

Du kan alltid utgå från att det ligger lite rullgrus i korsningar så kan du spara in ett kåpskrap eller så

Förutom ovanstående, om man inte kör som en dåre i bostadsområden så spär man inte på myten om att hojåkare kör som svin. Det räcker med den dåliga bilden en del av allmänheten verkar ha av oss ändå.

Visa dem att man tar ansvar och väljer sina platser för tokkörning (dvs inte i bostadsområden) :tummenupp
 
Om du inte kör med helljuset på konstant så använd ljustutan när du kommer upp till korsningar, då reagerar folk på att något händer i deras närhet och automatiskt så söker ögonen av det området och förhoppningsvis så ser dom dig och tänker mc och inte moppe.

:tummenner :skrämd SÄMSTA TIPSET HITTILS, LIVSFARLIGT! Klart Darwinistiskt att "blinka" fram bilister och låta dom tro att man ger dom företräde!
 
Håll____________________________________avstånd.

en mc har INTE kortare bromssträcka än en modern bil, tro det eller ej!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top