Bra nybörjarcross?

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
tja, jag har 15000 att köpa en cross för. är t.ex kx125 -97 nåt att ha? är det stor skillnad på hur lättkörda dom är beroende på årsmodell? :va

tacksam för svar!

Jag hade precis en sådan som du funderar över! Den jag hade hade iofs en annan krök för mer toppeffekt, vilket gjorde att den var ganska mycket av och på-effekt... De vanliga 125orna är ändå rätt schysst. Hur mycket har du kört sen tidigare (edit* moped, cross, landsväg?)?

OlleR skrev:
Hur mycket har du kört sen tidigare (edit* moped, cross, landsväg?)?

har kört trimmad moppe rieju drac i två år. har bara testat grannens cross nån gång. (ktm 125sx -01)

hs01jowe skrev:
har kört trimmad moppe rieju drac i två år. har bara testat grannens cross nån gång. (ktm 125sx -01)
Då är det som vanligt då, ta det bara lungt i början och kör inte skiten ur den fastän du tror att du kan göra det. Man får alltid lite för mycket självförtroende i början - man tror att man klarar mer än vad man gör.

En 250 är lättare å köra tycker jag, men då har du mer pulver att göra bort dig med, så det kan vara lika bra å börja på en 125a. Det handlar inte längre om av/på med gasen som på din förra hoj :tummenupp

*Edit, sen beror det på vart du ska köra, ska du köra crossbana är det bättre börja på en 125a också, pga att den e så mycket lättare. Man ska ju orka köra för att bli bättre också ;) Ska du åka hemma i grustaget å på skogsvägarna å kanske ta nån sväng på crossbanan då å då kan en 250 va bättre.

okej. jag ska antagligen mest köra på gamla endurobanor här i skogarna. kanske på crossbana nån gång ibland. vad är ett bra pris då? en kx125:a -97 med effektrör för 15000:- det är väl en ganska schysst deal?

Tror att du ska kolla lite mer på en enduro maskin då.
Jag hade en Suzuki RMX 250 som första "cross" hoj och den funka fint, en annan är kawasaki kdx200, snäll att köra med i skogen men ändå hyfsat drag för grusgropen. Dom är ju klumpigare på crossbanan men kör man inte där så..

skulle satsa på en KDX 200 som som snubben över mig reka...
har själv haft en sålde den för ca ett halv år sen , skitsamma men dom är
lätt körda och perfekt för grusa av sig lite , och dom funkar på bana men
dom är klumpiga men det går.

lycka till :corn

Köp en 125:a. Perfekt cykel att lära sig gasa, växla och bromsa på.
Kan vara värt att köpa en hoj som redan är enduroregad, så slipper du den biten själv.

Hade en E-reggad Kawasaki KX-250cc och "lekte med" i skogen/skogsvägarna runt stugan när jag var yngre och den var helt ok! Först hade jag 2 olika 80cc'are och gick sen direkt till 250cc. Gick alldeles utmärkt!
När jag däremot provade en 125'a höll jag på att "skita knäck" när effekten kom... :skrämd -80cc'aren har ju ett på/av varv med, men på 125'an var det en riktig ketchup-effekt... 250'n var mycket lugnare i tempramentet, men samtidigt givetvis starkare...
Enligt MINA erfarenheter skulle jag inte rekommendera en 125'a pga tempramentet, men det är ju jag som är lite "blyg" det.... :kocko
/Z

*EDIT* Ville bara klargöra att jag testade 125'an EFTER att jag kört 250'n i ca en sommar...

Last edited:
Zalasta skrev:
Hade en E-reggad Kawasaki KX-250cc och "lekte med" i skogen/skogsvägarna runt stugan när jag var yngre och den var helt ok! Först hade jag 2 olika 80cc'are och gick sen direkt till 250cc. Gick alldeles utmärkt!
När jag däremot provade en 125'a höll jag på att "skita knäck" när effekten kom... :skrämd -80cc'aren har ju ett på/av varv med, men på 125'an var det en riktig ketchup-effekt... 250'n var mycket lugnare i tempramentet, men samtidigt givetvis starkare...
Enligt MINA erfarenheter skulle jag inte rekommendera en 125'a pga tempramentet, men det är ju jag som är lite "blyg" det.... :kocko
/Z

håller med satsa på 200 eller 250 för lite lugnare körning.... :Rockbanan

Zalasta skrev:
/Z

Vilken årsmodell av 125:a samt vilket märke var det du provade? Det har hänt en hel del vad gäller körbarheten på tvåtaktssidan de senaste åren...
Men visst, en 125 har effekten längre upp i registret än en 250 samt smalare effektband.

LasseR6 skrev:
Vilken årsmodell av 125:a samt vilket märke var det du provade? Det har hänt en hel del vad gäller körbarheten på tvåtaktssidan de senaste åren...
Men visst, en 125 har effekten längre upp i registret än en 250 samt smalare effektband.

Det var en Yamaha, men vilken årsmodell det var vågar jag inte svara på... "mitt-i-nittio" skulle jag tro...
Så jag tvekar inte ett ögonblick på att det hänt en del sen dess... :)
/Z

tack för alla bra svar, nu är det bestämt att jag ska köpa en suzuki rm 125:a på tisdag. :banana

hs01jowe skrev:
tack för alla bra svar, nu är det bestämt att jag ska köpa en suzuki rm 125:a på tisdag. :banana

du gör rätt i att köpa 125a. du har tid i ditt liv att prova alla olika kubik det är bättre att börja lågt så man lär sig...

idag testkörde jag en cross och det var bland det roligaste jag gjort.. den drog iväg som en raket på den torra asfalten..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT