Bra nybörjarcross?

Emmaahh

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
gbg
Hoj
Honda
Jag tänkte skaffa mig en cross till sommaren och nu vill jag ha hjälp med vad jag ska köpa. Ska köra för skojs skull kanske 2-4 ggr per vecka.
Är ganska så ny när det gäller cross så om någon som har tips på vilket märke jag ska välja och vad man bör kolla extra noga på innan man slår till? Och vad ska man ha för cc om man e nybörjare?
Jag är ca 155 lång.
 
En Honda CR125 eller 250 blir kanon.
Likaså en Kawasaki KX125/250
O även Yamaha :D

Smaksak...
 
Honda 250 2T eller en Suzuki Rm 80 skulle väl kunna funka fint...

Vad är det för prisklass vi pratar om?
 
125:a 2-takt, billig och enkel att hålla rullande, vilket är nog så viktigt.

Lägg gärna liiiite extra på något välskött, än tro att du gör fynd och handlar på dig ett renoveringsobjekt (det kostar FLIS att pilla ordning på en cross...).

De är rätt höga i allmänhet, är man såpass kort i rocken kan det bli problem..
 
250 4 takt är lättkörda.
Med en 125 så är det så viktigt att du har rätt växel hela tiden och en 250 2 takt till en tjej på 155 är nog ingen bra ide'.
Med en 250 4 takt så finns det hyfsat med bottendrag så du kan koncentrera dig på körningen istället för att växla hela tiden.
//Jeppe
 
Min syster som är i din längd köpte sig en 80cc höghjuling och den är perfekt åt henne som är nybörjare om man inte räknar med fiddykörning.
Så mycket större än 80cc behövs nog inte direkt, det är svårt nog att köra hetsig 2takt som nybörjare. Fördelen med de större är att du har mer pulver från botten men när deet väl smäller till så kommer du hänga som en vante i styret.
Hittar du en 4taktare så är det betydligt enklare. Kanske köpa en Orion större modell?
 
Vad jag vet finns det inget mellanting när det gäller storlek mellan 85-250. 125 är lika stora som 250. I vissa fall lite högre.

Jag vet inte hur det är med TTR 125.
Har du pengarna är 250 fyrtakt kanon men den kan vara lite väl stor. Yamaha är kända för sina hållbara motorer. Annars testa en höghjulig 85cc kanske? Märke spelar ingen roll.

edit: Ahh, just det. 150 fyrtakt finns ju nu för tiden. En sån skulle jag velat haft som första hoj.
 
Last edited:
Att rekommendera en 250 2-t till en tjej på 155cm som inte kört cross förut är nästan elakt.. Jag är 185cm lång och väger +100kg och en 250 2-t går som fan med mig på, skulle gissa att en 85cc höghjuling är det bästa alternativet. 4-takt är mer lättkört, bara man är införstådd med skillnaden på service och kostnaden vid ett eventuellt ras.
 
Att rekommendera en 250 2-t till en tjej på 155cm som inte kört cross förut är nästan elakt.. Jag är 185cm lång och väger +100kg och en 250 2-t går som fan med mig på, skulle gissa att en 85cc höghjuling är det bästa alternativet. 4-takt är mer lättkört, bara man är införstådd med skillnaden på service och kostnaden vid ett eventuellt ras.

Varför är det elakt?
Ska vi rekommendera en Yamaha DT50 från 87 istället bara för det är en tjej?
Det är same shit alltihopa med enda skillnaden att man får vara lite försiktigare på gasen med några.
 
Mackeno1 du har nog rätt och jag vet hur pigg 250-4takt är.
80cc 2takt är bra för nybörjar och rätt höjd för dig emmaahh (man kan ändra höjd på cross).
 
80 o 125 2t har ju inget botten alls. Mycke svårare att köra som nybörjare eftersom övergången mellan död o hysterisk är så plötslig.

tjöp 250 4t snäll maskin med lite botten iaf.

Min första riktiga cross var en 250 2t vilken var kanon nybörjarhoj. man kunde luffa runt i skogen på 3:an hela dan. 18år senare har jag fortfarande bara haft 250 2t. Vem behöver mer kraft en vad en 250 2t ger på fullt skaft?
 
elffors du glömt en sak hon är hon och kvinnor är svag än män så hur fan ska en tjej 155cm lång klarar lyft en 250cc om hon ramla? 80cc ca 65-75kg och 250 är runt 130kg.
 
elffors du glömt en sak hon är hon och kvinnor är svag än män så hur fan ska en tjej 155cm lång klarar lyft en 250cc om hon ramla? 80cc ca 65-75kg och 250 är runt 130kg.

Har mer med teknik att göra än med muskel-styrka, tror inte det är något problem.
 
Varför är det elakt?
Ska vi rekommendera en Yamaha DT50 från 87 istället bara för det är en tjej?
Det är same shit alltihopa med enda skillnaden att man får vara lite försiktigare på gasen med några.

Mmmm, och hur lätt är det att vara försiktig på gasen när man kör cross på bana för första gången och har fullt upp med att hålla sig kvar på hojen?

Finns säkert tjejer som uppskattar effekten hos en 250 2-takt första gången dom sätter sig på den och drar ut på crossbana. Du får väll kalla mig fördomsfull om du vill men jag skulle tro att det inte ens är 10% som är sånna.... resterande 90% skulle bli skrämda över den brutala effekten och att inte kunna nå ner till marken. Är väll bättre att hon lär sig köra istället för att behöva fokusera på att överleva?

CRF 150 4-takt som Geronimo79 tipsade om låter också som ett vettigt val.
 
elffors du glömt en sak hon är hon och kvinnor är svag än män så hur fan ska en tjej 155cm lång klarar lyft en 250cc om hon ramla? 80cc ca 65-75kg och 250 är runt 130kg.

Vet många tjejer som är ganska korta i rocken som får upp en 250, inte många väger 130 kg, pröva runt 105 fulltankad så är du närmare sanningen.
 
Oj, här var det många olika bud!

Tycker definitivt att du ska satsa på en125 2t. Mest "bang for the buck" både i inköp och underhållskostnad. Nyare 125:or med rörlig avgasport är inte alls så hysteriska som många tycks tro. En vanesak bara.

Vad det gäller höjden, när du väl lärt dig köra räcker det att du når ner med en tåspets.
Fram till dess, så länge det mer handlar om att hitta runt banan än att åka fort, finns det knep för att göra hojen lägre, t.ex släppa på fjäderförspänningen bak och sänka gaffelbenen max i kronorna. Man kan ju även kapa ur sadelskummet som fmx killarna brukar göra.
Lycka till:tummenupp
 
Vet många tjejer som är ganska korta i rocken som får upp en 250, inte många väger 130 kg, pröva runt 105 fulltankad så är du närmare sanningen.

jag såg att jag har lite fel om 250 vikt men ca är 96-108kg men ändå jobbit för henne lyft cross varje gång hon ramla.
nån av ni sa lär styr gas på rätt sätt så varför inte kör 80cc 2 takt och är lätt för henne och lätt meka?
 
250 fyrtakt skulle nog passa bra.
Har man bara fått rull på cykeln brukar det inte spela någon roll om man är kort eller lång, men det är lite trassligare för korta förare att kicka igång en sur cross. -Brukar lösas genom att stå på en pall eller en liten uppfinning som kallas elstart.

Skulle förslå yamaha wr250f -03 eller nyare. Hållbara och smidiga, har elstart.
Förvisso är det enduro men det som skiljer är lite lugnare motor och mjukare fjädring än motsvarande ren cross. -Mestadels fördel för en nybörjare.

Om förarens höjd över havet skall styra valet av cykel så är det i regel ingen skillnad i höjd på 125, 250 eller 450. Mindre kubik innebär dock att cykeln är lättare i de flesta fall.

Fyrtaktaren TTr 125 som höghjuling är dock mindre än en vanlig 125 tvåtakt och slöare, marknadsförs ofta i USA som "hela familjens cross". -Ungarna kan träna och tävla på den och morsan och farsan kan sprätta runt på crossbanan och ha roligt.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top