Bra mc i skogen????

jompa54

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSX750F
Funderar på att sälja min landsväshoj o köpa en hoj att leka lite med i skogen.

Vill ha en hoj som går hyfsad i skog/enduro spåren, går att köra lite på crossbana och som även skulle kunna fungera som pendlarhoj. Vill ha skapligt kraftfull motor med billig försäking. Har kollat på följande modeller:
Yamaha TTR 600
Yamaha XT 600
yamaha WR 450

Någon som har erfarenhet av dessa modeller eller andra som kan vara lämliga????

Tänkte typ en 00-05 i årsmodell som d inte blir för mycke garage tid med?
 
En WR450 t.ex. med motardfälgar till eller varför inte en KTM 525? Funkar bra på crossbana och är inte fy skam att pendla med så länge det inte är större sträckor.
 
En WR450 t.ex. med motardfälgar till eller varför inte en KTM 525? Funkar bra på crossbana och är inte fy skam att pendla med så länge det inte är större sträckor.

Om man byter olja varannan dag.

Fan vad trist jag är. Gör som han säger, lyssna inte på mig, jag är över tretti och pendlar med XRV och kör WR i skogen. :yoparty
 
Svårt val... svåra önskemål! :tungan

Hade en Africa Twin fram till juni i år... underbar på grusvägar och lättare terräng, inget att köra crossbana med, men definitift en grus och pendlarhoj som är förbannat driftsäker och skön att köra... samt så finns ett forum där man får hjälp med allt: www.xrv750.net
 
XT kan du glömma , funkar ju knappt på grusväg ens. TTr funkar nog på lättare stigar men inte på endurospår eller crossbana.Wr funkar på endurospår o crossbana ,ja o så lite grusväg då (tävlingsmaskin= mer service). Tror du får problem att hitta en hoj som passar till allt.Har själv en Ktm 525 exc som funkar lysande på cross,enduro o grusväg, ja den e hysteriskt rolig på asfalt också men den e ju int direkt gjord för att pendla med.Det e ju en tävlings maskin så service tiden e ju kanske inte nån rolig bit . Du får nog välja inriktning (ENDURO 0 CROSS / så har alla stora märken nån lämplig mod)
(VÄG O GRUS/ så har väl ktm,bmw+japan märkena nått kul o välja mellan)
Lycka till..
Mvh johan
 
Ja, du som föregående talare redan påpekat så är det en svår kombination.

Satsa på en 4-takts 250cc för endurospåret/skogen. Lätt, smidig och vridstark, enkelt och roligt i skogen... Sen köper du en sunkig pendlare typ en XT 600 eller XR 600 med motard fälgar.

Då har du bus på gatan, riktigt bra maskin för skogen som även funkar klockrent på crossbanan.

:tummenupp
 
1. Högtrimmad hoj = Mycket garage tid.
2. Pendlarhoj som även är kul på crossbana - Uhm, närmaste blir nog något i MX3 klassen, tex. KTM 520/525. Men att pendla med en sån blir nog dyrare i längden än att ha en extra hoj som är billig.
3. Dom flesta lv-reggade endurohojar brukar vara registrerade på ~10kW = billig försäkring.

Tror du egentligen vill ha t.ex. en XT + en 525 :)
 
Med trådskaparens krav hade jag gått på Suzuki. Deras DR-Z400S
Lite klenare motor, men går att fixa. Fördel är även relativt låga vikten, vilket gör den kul att busa med.

Det blir alltid en kompromiss, men har själv varit i de tankarna, och såg Suckans 400 som ett gott alternativ.

Spec: http://www.suzukimc.se/show.php?id=1070584

XT går fetbort (utom pendling då). Se kommentarer ovan från övriga

Edit: 400:an med Endurokörning, som jag ramlade över http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2607782#post2607782
 
Last edited:
crf 450 x är en bra hoj, vill du leka kanske du till o med skulle kolla på 250 4takt, väldigt smidiga och roliga maskiner.
 
Är du stor och stark, kan en KTM 625 funka. Den håller både för skogsåka och pendla men väger ett par kilo. Inte samma service som en 525 men som sagt lite tyngre.
Är nog det närmaste en kompromiss man kan komma i detta fall om man inte tittar på en lite mindra hoj, typ 400 som nämnts tidigare.
/R
 
Med trådskaparens krav hade jag gått på Suzuki. Deras DR-Z400S
Lite klenare motor, men går att fixa. Fördel är även relativt låga vikten, vilket gör den kul att busa med.

Det blir alltid en kompromiss, men har själv varit i de tankarna, och såg Suckans 400 som ett gott alternativ.

Spec: http://www.suzukimc.se/show.php?id=1070584

XT går fetbort (utom pendling då). Se kommentarer ovan från övriga

Edit: 400:an med Endurokörning, som jag ramlade över http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2607782#post2607782

Oj! Glömde suzukis 400a:rolleyes:
Är nog det enda alternativet för att få in så mycket som möjligt av dina krav.
DRZ 400 med endurohjul+motardmackor, mumms!:yoparty
 
Håller med föregående talare Suzuki DRZ400 eller en XR400 bara kicka igång och köra behöver inte servas ofta och funkar kanon i skogen. Så länge du är en glad amatör så är dessa hojjar roliga på cross banan oxå. Det är när man börjar få upp farten och hoppar mycket fjädringen upplevs och är alldeles för mjuk.
 
Får tacka för alla svar, hade inte ens reflekterat över att Suzuki har sin drz 400 som verkar som en riktig bra hoj att använda i skogen o på cross bana men som man även skulle kunna pendla med till jobbet om man byter däck. Men finns ju tre moddeler E=enduro, SM=super motard S= ????

Vilken ska man satsa på om man vill använda den efter skog,cross,gata och inte tvärtom???

Skulle inte en Yamaha TTR600 fungera på crossbana tror ni?För tung?
 
Får tacka för alla svar, hade inte ens reflekterat över att Suzuki har sin drz 400 som verkar som en riktig bra hoj att använda i skogen o på cross bana men som man även skulle kunna pendla med till jobbet om man byter däck. Men finns ju tre moddeler E=enduro, SM=super motard S= ????

Vilken ska man satsa på om man vill använda den efter skog,cross,gata och inte tvärtom???

Skulle inte en Yamaha TTR600 fungera på crossbana tror ni?För tung?

Crossbana och pendling är icke förenligt. Visst går det att "köra" på crossbana med alla ovanstående hojar, men inte om du ska ha roligt.
 
Läste om en kille som körde cross (tävlade oxå tror jag) som fick för sig att ta ut sin TTR på crossbanan. Till hans stora förvåning gick det inte mycket långsammare än med hans cross. Ska se om jag hittar artikeln...
 
Läste om en kille som körde cross (tävlade oxå tror jag) som fick för sig att ta ut sin TTR på crossbanan. Till hans stora förvåning gick det inte mycket långsammare än med hans cross. Ska se om jag hittar artikeln...

Och jag har sett en kille köra ifrån de flesta sporthojar på gelleråsen på en Xt600 med endurodäck, men så var han duktig också.

Jag tror säkert en vältränad, stark och skicklig crossförare kör snabbt med en tung offroad på crossbanan, men jag misstänker att trådstartaren inte hör till kategorin.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top