Bra ljus - En viktig sak i livet!

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Halloj.

Att ha bra ljus på sin båge är av högsta prioritet och är enligt mig det viktigaste för att känna sig trygg o komfortabel under åkning när det börjar skymma lite tillsammans med en bra broms.

Nu har det dock slutat som så många gånger förr att framförvarande resekamrat skjutit sönder min lykta med diverse stenar och skiten gick sönder och samman i både lyktglas och fäste, detta en fin aluminiumlegering som bas till trots. Jag har under åren testat lite olika varianter av lyktor, både original och eftermarknadsditon men inte riktigt varit jättenöjd med nån av dom. Bäst hittils har dock Husqvarnas originallykta (årsm. 97-01) varit, helt klart. Problemet med den är att en insats kostar 600 riksdaler.... känns lagom roligt när man spräckt sin tredje. Typ.

Nu senast körde jag sönder en Acerbis DHH vilket iofs. inte gjorde speciellt mycket för den var rätt kass ändå men nu har jag ju inget ljus alls!

Att lyktan på hojen ska vara utrustad med något så fräsigt som HALOGEN-lampa är givet, det ger utan tvekan bäst ljus för pengarna omman inte orkar konvertera till xenon eller slänga på en läskigt ful kåsa-lampa fram på. Nae, lite får allt formen gå före funktionen....

Jag har varit inne på att köpa Husqvarnas nya lampa, dock är det av vanlig glödlampamodell med socken Ba20d eller vad dom heter och räcker nätt o jämt till att lysa upp framskärmen under färd. Alltså går denna lyktan bort.

Det som står framför dörren nu är helt enkelt KTMs lampor (årsm. 05-07) då det väl är halogen i dessa? Vet iaf att -04 är det...

Min fråga till er nu är alltså ÄR DET BRA LJUS I DESSA LYKTOR FRÅN KTM? ÄR DET HALOGEN? Och om det inte är bra ljus - har ni då något annat förslag på en BRA eftermarknadslykta med halogenlampa som ser hyfsat snygg ut? Jag gillar Polisport MMX till uteseende men den går änna bort pga. sin sketna insats..... Tyvärr.

Exempel:
En ful lykta.
En snygg lykta.

Har ni orkat läsa så här mkt så kan ni väl också lägga lite tid på att svara? :rolleyes:

Höööögaktningsfullt
Andreas MAHHBECHH Ivarsson - För vem det snart går upp ett ljus.

Min KTM EXC -08 hade lyse i paritet med ett värmeljus noggrannt placerat på framskärmen. ;)
Tänkte aldrig på att kolla vad det satt i för något, men kass var det - nuvarande Husa FE -08 har hyfsat ok lyse (de använder KTM's äldre lösning, lite i stuk med ditt exempel på "snygg lykta" med rektangulär reflektor).

/J

Min KTM EXC -08 hade lyse i paritet med ett värmeljus noggrannt placerat på framskärmen. ;)
Tänkte aldrig på att kolla vad det satt i för något, men kass var det - nuvarande Husa FE -08 har hyfsat ok lyse (de använder KTM's äldre lösning, lite i stuk med ditt exempel på "snygg lykta" med rektangulär reflektor).

/J

Varför sätter dom på så klent ljus på nya hojar undrar jag då. Bara dumt ju... Ska kika upp det med nya Husan där. Tack för tipset!

Nån mer som vet nåt?

Orginal Husa/ktm i plast håller bra.

Sätt i xenon så blir det ännu bättre, köpte nytt för 700:-för ett par.

Plug ´n play så det tar nog 10 min att fixa.

Har du en gång testat xenon under nattkörning så kan du inte vara utan .

Orginal Husa/ktm i plast håller bra.

Sätt i xenon så blir det ännu bättre, köpte nytt för 700:-för ett par.

Plug ´n play så det tar nog 10 min att fixa.

Har du en gång testat xenon under nattkörning så kan du inte vara utan .

Det var inte så dyrt som jag trodde. Var någonstans köper man detta?

EDIT:

http://www.xenonkungen.se/motorcykel.htm

Fungerar detta bra? JAg har ju inget batteri på min båge utan kör med enbart generatorn. Tror ni att den orkar driva, eller framförallt tända en sån här lampa? Under drift borde det inte vara någon större fara.... eller? Är det så lätt att koppla in som alla säger?

Last edited:

EDIT:

Fungerar detta bra? JAg har ju inget batteri på min båge utan kör med enbart generatorn. Tror ni att den orkar driva, eller framförallt tända en sån här lampa? Under drift borde det inte vara någon större fara.... eller? Är det så lätt att koppla in som alla säger?

Ja har en ktm 660 -04 det sitter en h4 halogen i den men ljuset e väl ingen höjdare alltså, har haft planer på att konvertera till xenon men vet inte heller om det funkar när man inte har batteri, har hittat en bra sida me xenonljusen annars o tydligen ska dom va bra att ha o göra med har ja hört av en som beställt.

http://www.vvme.com/

EDIT:

Kan man köra utan batteri? Trodde man behövde det för att få till den första gnistan så att säga

Jag har precis beställt en Polisport MMX, och polarn har en på sin hojpa.
Anledningen till att jag handlade en är att masken är snygg och det verkar rent av som att reflektorn och hela rasket har standard dimension.
Det innebär att du kan byta till reflektorinsat modell HELLA extraljus och köra 100Watts lampor om du behöver mer Luma.
Jag kan inte verifiera detta riktigt ännu då jag inte fått min MMX än, men förhoppningsvis vet jag kanske mer på Måndag/Tisdag

Jag har precis beställt en Polisport MMX, och polarn har en på sin hojpa.
Anledningen till att jag handlade en är att masken är snygg och det verkar rent av som att reflektorn och hela rasket har standard dimension.
Det innebär att du kan byta till reflektorinsat modell HELLA extraljus och köra 100Watts lampor om du behöver mer Luma.
Jag kan inte verifiera detta riktigt ännu då jag inte fått min MMX än, men förhoppningsvis vet jag kanske mer på Måndag/Tisdag

Om det du säger stämmer så låter det sjukt bra. Skulle du kunna skriva i denna tråden när du fått lyktan o tagit lite mått osv. och sprida din vetskap? För det är den snyggaste lyktan på marknaden just nu så kan man använda den och samtidigt få bra ljus vore guld! Jag ska ta o forska mer om detta på egen hand också.... Tack :)

Provade vilken sockel som passade bäst och köpte sen billigaste jag hittade på blocket.

Måste ha riktigt elsystem med batteri.

Ska man sen ha en lampa på hjälmen också så orkar inte orginal elsystem.
Antingen får man byta eller fuska med det man har och tex, bygga om med en fullvågslikriktare.

Om det du säger stämmer så låter det sjukt bra. Skulle du kunna skriva i denna tråden när du fått lyktan o tagit lite mått osv. och sprida din vetskap? För det är den snyggaste lyktan på marknaden just nu så kan man använda den och samtidigt få bra ljus vore guld! Jag ska ta o forska mer om detta på egen hand också.... Tack :)

Jag skall kolla upp det närmre när jag får min MMX och posta det jag kommer fram till.

Husqvarna lyse från 80-talet. H4-lampa och rund reflektor. mycket bättre än moderna lyktor.:D

Snart kommer LED-lampor som är bättre och hållbarare än Xeon.
(Xeon är snart historia)

Husqvarna lyse från 80-talet. H4-lampa och rund reflektor. mycket bättre än moderna lyktor.:D

Snart kommer LED-lampor som är bättre och hållbarare än Xeon.
(Xeon är snart historia)

Bright LEDarna finns ju redan, det handlar väl bara om packetering och rätt reflektorer för korrekt spridning.
--Man vill INTE bli bländad av en sådan lampa så dem lär nog kanske komma på 2009års modeller även om LEdarna har funnits ganska många år.

Utvecklingen går stenhårt framåt:yoparty :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...