Bra knep?

big pack glass lådor funkar fett eller locket till CD/DVD spindel/box

jag brukar resonera så att är skruvarna inte kvar så är de säkert inge viktiga. är det nåt som hänger löst kan man alltid få fast det med buntband.

fast de skumma är att jag alltid får ett tiotal skruvar över när jag bytt nån motor eller nåt. de säljes billigt om du behöver nåt.

om du skruvar mycket så finns det "tallrikar" med magnet som håller kvar skruvarna. kan fästas på det man håller på att skruva på också (dock ej aluminium)

ska du lossa saker så använd tejp och tejpa fast skruvarna på delen som du skruva loss. Hjälpte mig en hel del när jag plockade isär hojjen för 1 år sedan och skruvade ihop den igen 6 månader senare.
Tejpa på insidan av delar som är lackade annars försvinner ibland delar av lacken när man drar bort tejpen.

Om du slutar med särskrivning kommer du märka att du inte heller kommer att tappa bort skruvarna på olika ställen.

Eller så koncentrerar du dig hårt så ligger skruvarna kvar där du la dom.

Att ingen kommit på det ännu :mad: Finns ju fiske-drags-lådor (giisar på stavningen) som är perfekta för muttrar och annat dylik och om man är duktig så kan man märka varje fack med vad som är i dem!

MvH Viktor

Tryck ner skruvarna i en frigolit skiva och skriv vad dom hör till! Det brukar hjälpa mig att få ihop det igen sen!

Jag antar att du pratar om skruvar och sånt du plockar av från hojen när du mekar? Annars finns det fina sortimentskåp på biltema jula, osv.

Motvilligt konstaterar jag vilket kakmonster jag är, MEN det är bara för att de kommer i så fina burkar :)
De är lagom stora, locken sitter väldigt bra OCH de är genomskinliga samt lätt staplingsbara.

Två-treliters fryspåsar/plastpåsar är också bra, lägg sedan påsarna i en burk, typ en för bakstam, en för framdel (gaffel, bromsar, osv).

En rulle maskeringstape och en kulspetspenna är en bra ersättare för minne.

Begränsa "samlandet", typ: börjar du med tanken så lägg bara tankens skruvar i en burk/påse, detta gäller särskillt när det är mycket du ska ta isär.

En annan grej (som ju är den självklara egentligen), där du kan, skruva tillbaka skruven när du tagit bort en detalj, då kan det inte gå fel :tummenupp

Ett extratips när man stormekar, digitalkamera, man tycker man har så jäkla bra grepp på hur den där kabelhärvan eller vajerknippet ska vara draget genom ramen, när man sedan ska återmontera så finns det plötsligt tre "lika bra" alternativ...

Plastpåsar med förslutning. Sån där "plastdragkedja". Brukar dessutom finnas vita fält som man kan skriva med bläckpenna på.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back