Bra kedjespray sökes

Här kommer det lite newbiefrågor från nyblivin hojåkare :rolleyes:

Hur ofta bör man regöra/smörja kedjan?

Hur gör man det det på bästa sätt?

hur mycket olja/fett ska man ha på kedjan?

Frågar man inte så lär man sig inte :D

Om man läser instruktionsboken till dom flesta hojar så ska man smörja kedjan minst varje 100 mil och varje gång man kört i regn eller väta.

I praktiken så kollar man kedjan lite då och då och ser den ut att behöva smörjning så smörjer man. Jag tror att för min del så är det väl kanske 50 mil mellan gångerna jag smörjer kedjan. Har inte riktigt koll. Ser den skitig ut så rengör jag lite med kedjerengöring eller något sådant och en borste i samband med att jag ändå ska smörja den.

Om man läser instruktionsboken till dom flesta hojar så ska man smörja kedjan minst varje 100 mil och varje gång man kört i regn eller väta.

I praktiken så kollar man kedjan lite då och då och ser den ut att behöva smörjning så smörjer man. Jag tror att för min del så är det väl kanske 50 mil mellan gångerna jag smörjer kedjan. Har inte riktigt koll. Ser den skitig ut så rengör jag lite med kedjerengöring eller något sådant och en borste i samband med att jag ändå ska smörja den.

Okej :) Och man ska smörja kedjan när den är varm? Hur mycket olja ska man applicera? :) tunt lager?

cheers, jägern står på bordet!! :fyllisar :öl

varm ska kedjan va:yoparty all smörja är bättre än ingen.
sen är det bara ta en som man tycker funkar bra,utan för mycket smetande under sadel och ljuddämpare:)

varm ska kedjan va:yoparty all smörja är bättre än ingen.
sen är det bara ta en som man tycker funkar bra,utan för mycket smetande under sadel och ljuddämpare:)

Okej, så det är bättre med för mycket än för lite, men det ska inte va så mycket att det stänker om kedjan? :tummenupp

EDIT: lika bra att man förvarnar, tankeverksamheten är inte på topp efter 2-3 jäger för mycket :tuttar

Last edited:
Okej, så det är bättre med för mycket än för lite, men det ska inte va så mycket att det stänker om kedjan? :tummenupp

EDIT: lika bra att man förvarnar, tankeverksamheten är inte på topp efter 2-3 jäger för mycket :tuttar

Vill man undvika stänk i den mån det går är det bättre att smörja lite mindre lite oftare. En sak som är bra är att eftertorka yttersidorna på kedjan efter smörjning. Där gör gojset ingen nytta utan stänker bara av.

Okej :) Och man ska smörja kedjan när den är varm? Hur mycket olja ska man applicera? :) tunt lager?

cheers, jägern står på bordet!! :fyllisar :öl

Helst varm kedja och så lägger man på ganska lite och bara efter ena kanten. Jag brukar lägga på insidan av den ena sidans länkar. Ställer upp hojen på depåstödet, startar och lägger i ettan och så lägger jag pipen mot insidan av länkarna och sprayar på varvet runt. Sen är det klart.

Lägger man på för mycket så blir det bara kladd och stänk och det fastnar lättare mer skit på kedjan. Hellre ofta och lite än sällan och mycket.

Helst varm kedja och så lägger man på ganska lite och bara efter ena kanten. Jag brukar lägga på insidan av den ena sidans länkar. Ställer upp hojen på depåstödet, startar och lägger i ettan och så lägger jag pipen mot insidan av länkarna och sprayar på varvet runt. Sen är det klart.

Lägger man på för mycket så blir det bara kladd och stänk och det fastnar lättare mer skit på kedjan. Hellre ofta och lite än sällan och mycket.
Appappapp, inte ettan :mattias

Jag skulle säga att aldrig ha motorn igång när man smörjer och rengör kedjan. För många fingrar har kapats genom åren.

Det är lite som triss, "plötsligt händer det"...

Vid rengöring absolut, men smörja ska väl ändå vara riskfritt?
Man har ju ett 20cm rör emellan.

OK/Q8 Chain Lube. Mycket bra vidhäftning, och skiter inte ner bakfälgen.
Billig och lite flaska! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...