Bra juicepress?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Har tidigare gjort en del smoothies med en vanlig blender men lätt ska det ju vara så en juicepress verkar soft i kurtider :tummenupp

Vilken är något att ha är frågan? Bra kvalité, kunna svälja hela äpplen, delar som tål diskmaskin och som ger en bra juice om det nu skiljer sig med filtrering eller vad vet jag.

Ovanstående egenskaper är ju inte svåra att läsa sig till men desto svårare att vet hur väl de funkar väl hemma i köket. Hittar ingen från Kitchen Aid som annars brukar vara populärt.

juicepress-297x300.jpg

Jag har en sån som på bilden. Funkar bra, men det är en del att diska.
Det är det iofs oavsett vilket märke man väljer.

Den sväljer hela äpplen, morötter, rödbetor, ingefära.... Allt man häller i.

För övrigt är de tingen juicepress, det är en råsaftcentrifug, men det visste du nog redan.

Det här är en juicepress:

Cibus_c.gif

Fast Starstriker, det där är faktiskt en juicepress då Philips ser ut så där. Jag har själv råsaftscentrifugen i den där serien, grymt bra maskin som slungar ut juice ur en banan om man så vill :D
Juicepressar brukar annars bli ståendes i något skåp efter ett tag, men en centrifug är mer användbar. Om det funkar med apelsin vet jag däremot inte, man kanske får smak av skalen :va

Ja där ser man, en snurrmakapärjuicekille är alltid bättre då eller? Eller ja, det var väl sån jag mena... Jaha men vilken är kick ass då? =) Man ska stoppa in frukt o grönsaker i ena änden och juice ska komma ut ur den andra, oavsett vad som händer mellan det, vilken är bäst?

Brukar dom vara tillräckligt "tuffa" för att klara frysta bär, typ hallon, jordgubbar, krusbär?

Last edited:
Fast Starstriker, det där är faktiskt en juicepress då Philips ser ut så där.

Nej, det är en råsaftcentrifug och inget annat. PuNgt.
Den pressar inte fram saften, den centrifugerar ut den ur frukterna.

Ja där ser man, en snurrmakapärjuicekille är alltid bättre då eller? Eller ja, det var väl sån jag mena... Jaha men vilken är kick ass då? =)

Fördelen med en centrifug är att du kan slänga i saker med skal, kärnor och hela skiten. Däremot klarar den inte av mjuka frukter så bra, såsom tex banan och avocado, eftersom dessa gärna kletar igen filtret. De passar heller inte så bra för citrus, eftersom dessa frukter måste skalas först isf. ÄVEN om du skalar dom får juicen en lite besk skalsmak.

Jag har en av varje, och de jobbar säsongsvis. Nu på vintern är det citrus eftersom det är citrussäsong. På sommaren/hösten är det centrifugen eftersom det finns gott om äpplen då. Några äpplen och en liten klump ingefära blir en gudadryck.

Last edited:
Nej, det är en råsaftcentrifug och inget annat. PuNgt.
Den pressar inte fram saften, den centrifugerar ut den ur frukterna.

Jag har själv deras centrifug men tänkte köpa deras juicepress istället som ser nästan likadan ut men är mindre och pressar istället för centrifugerar. Jag trodde att det var den på bilden då de ser väldigt lika ut även i verkligheten...

Jag har själv deras centrifug men tänkte köpa deras juicepress istället som ser nästan likadan ut men är mindre och pressar istället för centrifugerar. Jag trodde att det var den på bilden då de ser väldigt lika ut även i verkligheten...

:)

Bra då är saken utredd. Man behöver en av varje. De används varje dag, men det är ett förbannat släpande av apelsiner just nu. Det blir inte precis billigare än att köpa tropicana, men godare :tummenupp

Brukar dom vara tillräckligt "tuffa" för att klara frysta bär, typ hallon, jordgubbar, krusbär?

De klarar garanterat att köra igenom frysta bär, men du lär inte få mycket juice. Nog bäst att låta bären tina. SKräpet som kommer ut i andra änden kan du lägga i blomkrukan eller maskkomposten som du säkert har under diskbänken.

På tal om under diskbänken: Jag har blivit sugen på en sån där avfallskvarn. Nån som har en?

Last edited:
:)

Bra då är saken utredd. Man behöver en av varje. De används varje dag, men det är ett förbannat släpande av apelsiner just nu. Det blir inte precis billigare än att köpa tropicana, men godare :tummenupp

2kg apelsiner som man har liggandes i kylen är perfekt till 2 stora glas juice till frukost. Men som sagt, inte mycket billigare än Tropicana :(

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt