Bra is/snöhoj?

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Retta
Sitter o funtar på vad man ska ta sig till i vinter, R1:an ska ställas bort snart o skoterna är såld så jag har inge o åka på när snön (snart) kommer.

Tänkte höra om ni har nå bra förslag på vad för hoj med spikdäck man ska köpa om man vill åka runt på sjöar o väl packade skoterspår.
Hade tänkt lägga ut runt 15000:- på nån cross/enduro med däck, samt vad är bäst på snö/is 2 eller 4taktare?
Undrar också hur det är bäst att ha den reggad, har hört att det finns lite olika varianter på det.

Tacksam för svar /

nasholm6 skrev:
Sitter o funtar på vad man ska ta sig till i vinter, R1:an ska ställas bort snart o skoterna är såld så jag har inge o åka på när snön (snart) kommer.

Tänkte höra om ni har nå bra förslag på vad för hoj med spikdäck man ska köpa om man vill åka runt på sjöar o väl packade skoterspår.
Hade tänkt lägga ut runt 15000:- på nån cross/enduro med däck, samt vad är bäst på snö/is 2 eller 4taktare?
Undrar också hur det är bäst att ha den reggad, har hört att det finns lite olika varianter på det.

Tacksam för svar /

Ska det vara reggat så är väl LV-reg bäst(?), inte många bolag som tar emot E-reg. Därmed blir ju utbud och valmöjligheter bland försäkringsbolag större med LV-reg. För att e-reg ska gälla måste du dessutom lösa endurolicens.
Ska du bara köra sjöis och olåvlig körning(?) i skoterspår så kan du ju lika väl köpa en cross, billigare i inköp än regade hojar och så slipper du skatt/försäkrings-kostnader. En stor 2-t är nog gränslöst kul på is, typ Honda CR500 eller så. Annars dubbar du rettan! :tungan

/frekke

frekke skrev:
Ska det vara reggat så är väl LV-reg bäst(?), inte många bolag som tar emot E-reg. Därmed blir ju utbud och valmöjligheter bland försäkringsbolag större med LV-reg. För att e-reg ska gälla måste du dessutom lösa endurolicens.
Ska du bara köra sjöis och olåvlig körning(?) i skoterspår så kan du ju lika väl köpa en cross, billigare i inköp än regade hojar och så slipper du skatt/försäkrings-kostnader. En stor 2-t är nog gränslöst kul på is, typ Honda CR500 eller så. Annars dubbar du rettan! :tungan

/frekke

Öh....Vadå inte tar emot e-reggat ?
Förr fanns en speciell enduroförsäkring som var billigare men endast hade trafik. Denna variant har de flesta bolag tagit bort men istället tar man en vanlig försäkring (och kan därmed även halvförsäkra).

Endurolicens krävs naturligtvis fortfarande för att framföra den på vägen.

Tänkvärt:
Enligt terränkörningslagen får man inte framföra fordon i terräng på BARMARK, så då borde man få köra i skoterspår på vintern eller hur? -förutsatt att det är reggat såklart, finns det någon norr-bo som är insatt i lagen?

Finns väl ytterligare en variant som man hört om, man kan eventuellt regga en endurocykel som terrängskoter och därmed nyttja den som en snöskoter. Dock inte framföra den på väg antar jag ?

Jag har inte stenkoll hur det är nuförtiden men när ja skulle försäkra min WR426 så var det många bolag som tog den som "tävlingsredskap" och tvärvägrade. Då var det bara TH som hade enduroförs. vet inte hur det är idag..

Huruvida man får köra MC i skoterspår eller inte har jag dålig koll på men sunda förnuftet säger att det är förbjudet?

Trimmad cr 500 :kär :kär så har du nått kul att köra på. Är inte så säker men är det inte lagligt att framföra oregade (dvs cross) fördon på sjöar :confused:

kim s skrev:
Trimmad cr 500 :kär :kär så har du nått kul att köra på. Är inte så säker men är det inte lagligt att framföra oregade (dvs cross) fördon på sjöar :confused:
Finns väl varken lag eller försäkring som täcker sjöåkat?

Ska du åka på vintern så är 4takt helt klart att föredra.
Inte lika känslig på bestyckning,men även att 2taktarna får lite på/av register när man drevar dem(ett måste för ledkörning)

jo det finns lagar på allt, på en sjö så får måste man ha kommunens tillstånd att få köra på bland annat, men om försäkringar och dyligt gäller vet jag inte.

Hurtig skrev:
jo det finns lagar på allt, på en sjö så får måste man ha kommunens tillstånd att få köra på bland annat
Är du helt säker? Jag hade för mig att det var precis tvärtom, att det generellt sett inte finns någon lag som förbjuder åkning på sjöis, men att kommunen kan förbjuda det i sina kommunala ordningsstadgar.

sgtpepper skrev:
Är du helt säker? Jag hade för mig att det var precis tvärtom, att det generellt sett inte finns någon lag som förbjuder åkning på sjöis, men att kommunen kan förbjuda det i sina kommunala ordningsstadgar.

På fryst vatten ska det vara fritt att köra reggade fördon om det inte är naturreservat, tätbebyggt område el likn.

Vet nån vilka krav det är på cross/enduro för att få regga in dom som terrängfordon, som typ en skoter eller ATV?

Med den reggningen vet jag att man får köra på landsväg i 30 km/h samt i terrängen.

En cross i 30 km/h :hihi Nä men har du nära till en sjö (och är vilig att ta risken med att inte ha nån försäkring) så är det ju bara till att skita i att regga och köra ditt och va glad. Skulle bra gärna vilja se snutarna köra med sina bilar i skogen :rofl :rofl

kim s skrev:
En cross i 30 km/h :hihi Nä men har du nära till en sjö (och är vilig att ta risken med att inte ha nån försäkring) så är det ju bara till att skita i att regga och köra ditt och va glad. Skulle bra gärna vilja se snutarna köra med sina bilar i skogen :rofl :rofl

Tyvärr har polisen även skotrar här uppe..... kan nog bli svårt att köra ifrån en skoter med hoj.

Klart man vet dom har skotrar, man har ju sett getaway in lappland! :)

Måste det inte vara nån motorklubb eller liknande som ansöker om tillstånd för att få ha en bana på isen?

Lorge skrev:
Klart man vet dom har skotrar, man har ju sett getaway in lappland! :)

Måste det inte vara nån motorklubb eller liknande som ansöker om tillstånd för att få ha en bana på isen?

Hade faktiskt inte tänkt köra på en "riktigt" isbana med klubb eller så, vill ba komma mig ut i skogen eller på sjöar o leka lite :rofl .
Sen tar man med sig pimpelspö, varmchoklad o torkat renkött så har man en kanon dag framför sig. :tummenupp

Är det nån här på sorthoj som har en cross/enduro som ni brukar åka med på vintern, isåfall undra jag om ni är duktig o reggar in den, eller om ni bara kör ändå? :3freak

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025