Bra instegsmodell?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?
Allt går om man vill. Viktigt att köpa hoj med hjärtat. Men också bra att vara lite klok och fundera på var de flesta milen kommer att köras, och åtminstone ha med det i beräkningen.

För dina 100kkr finns det ju mängder att välja på. Z1000SX är inte en storsäljare av en slump. VFR är alltid rätt - jag tror dessutom inte att de blir billigare än de är nu. Bra hoj för din längd också.

79kkr för en som gått drygt 500 mil med originalväskorna till. Pruta till 70kkr och så har du 30 över att köpa annat för:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_vfr_800_f/102782221

Din SV kan du sälja till mig billigt som fan som tack för hjälpen. :D

Och om du har möjlighet - kom och kör storbana eller Knix med SMC. :krama
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Sporttourer på uppgående, ett segment som legat lite i dvala de sista åren till förmån för adv hojarna...
För 100 k finns ju hur mkt som helst, du går väl inte direkt fel med ngn av dem.

Honda VFR
Ducati Supersport 939
Suzuki Gxs f 1000
Ktm 1290 GT
Kawasaki 1000 SX
Bmw R1200RS

Håller med ovan, nämnda VFR är onekligen nya hojen för budgetpengar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så, vad vill du använda hojen till? Fiskörning i storstan, långturer ner till italien, mysturer på 20 mil ett par helger på sommaren, utforska vägar som du aldrig åkt förr?
De riktiga sporthojarna kan göra allt det, men det är inte alls ovanligt att folk klagar på att de är jobbiga att köra, och det finns hojar som gör de sakerna bättre. Sporthojar är mest gjorda för att köras extra skitfort.
Om du bara funderar på att gå upp till kåpade hojar, men vill njuta av att puttra fram i lagom takt mer än att köra pulshöjande bombarrepor skulle jag personligen föreslå en valfri sporttourer som får pulsen att gå upp när du ser den.
Z1000SX, GSX-S1000F, Ducati SuperSport är några exempel på hojar i den klassen.

Det är mest smak och plånbok som avgör vilken du bör välja.
Jag skulle vilja vända på den lite, hur mycket skit ska du ha med dig?

Som jag upplever det så är det inte sittställningen som är begränsare på supersporthoj. Min Gixxer som jag hade för något år sedan var (för?) snäll till vardagskörning. Det som oftast satte stopp var att jag nästan alltid behöver släpa på något. Det finns inte mycket tid till ren nöjesåkning, utan det är till jobbet, butiken, träningen, osv. Att åka med en fullpackad ryggsäck fungerar, men bli snabbt bökigt.
Kör rätt mycket (relativt) med Tenere'n nu för att det är så enkelt att spänna på något därbak :)brynad).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skulle vilja vända på den lite, hur mycket skit ska du ha med dig?

Som jag upplever det så är det inte sittställningen som är begränsare på supersporthoj. Min Gixxer som jag hade för något år sedan var (för?) snäll till vardagskörning. Det som oftast satte stopp var att jag nästan alltid behöver släpa på något. Det finns inte mycket tid till ren nöjesåkning, utan det är till jobbet, butiken, träningen, osv. Att åka med en fullpackad ryggsäck fungerar, men bli snabbt bökigt.
Kör rätt mycket (relativt) med Tenere'n nu för att det är så enkelt att spänna på något därbak :)brynad).
Det går ju skaffa sidoväskor till gixxern med. Nu hade det ju varit trevligt med snabbfästen för sidoväskor i samma diskreta stil som finns till Z1000SX, men annars räcker en rygga för en veckas packning för mig, förutsatt att jag inte har med mig ett par skor. För ett par skor fyller i princip en rygga på egen hand. :gnissla
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/kawasaki_versys_650_64hk_abs_1000mil_topbox/101706603.... Varsågod,skit i drömmarna..de flesta klarar inte av att hantera mer än 68 hk ändå..där går gränsen..slår ett slag för denna...kan nog passa dina behov!..:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Han har ju redan en ganska sömnig twin, så att byta till en annan sömnig twin känns lite onödigt. :hihi
Då måste jag ju tipsa om att skaffa en avstrypt H2 istället. MOAR POWWA!
Hmm..så det kommer bli ett ytterliggare

Kraschmongo...:)

 

_om

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
södra sandby
Hoj
suzuki gsx-s 1000 f
Jag hade en Suzuki gsxs1000f i 2 år och och det är en fantastisk hoj på alla sätt och jag kan varmt rekommendera den. Bara säg till om du vill ha mer info om den. Med det sagt så bytte jag den mot en Ducati Panigale v2 nu i våras :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top