Bra info om skruvar på gamla japanska hojar!

JIS-standarden har jag bara känt till i 10 år ungefär, men jävlar vad man svurit över dåliga japanska skruvar, usla metallurgiska kunskaper hos japaner - och att deras originalverktyg var fan värdelösa ens på grejerna i hemmet.

Tur att man inte postade på forum när man var tonåring, och kunde spy galla över genomusla japaner. :rodnar

Klämmorna till just insugsgummina är verkligen spot on. Trångt, mörkt - åsso någon annan jävel som satt dom i vinkel så att man inte kom år att få i hela stjärnan riktigt. Det var ju just därför man drog sönder dem... :huvet:huvet:huvet
 
Min Kawa från 2000 hade JIS-pricken. Helt omöjligt att lossa gasvajrarna utan JIS-mejsel.
 
En omvänd fundering... går det att få tag på nya skruvar med JIS kryss utan att beställa dem som reservdel....
 
En omvänd fundering... går det att få tag på nya skruvar med JIS kryss utan att beställa dem som reservdel....

Tveksamt, JIS skall vara nedlagd som standard. Med tanke på hur skapligt svårt det är att hitta mejslarna vill jag inte ens fundera på hur meckigt det är med skruvarna :)
På min knarr är det typ luftlådanm, koppling- och bromsreservoirer och damaskerna till insuget som har krysskruv, det mesta är insex.
 
Ja jag har vetat om JIS länge. Och sen dess har jag skruvat sönder massor med skruv med fel jävla philpsmejsel och tänkt "du borde köpa ett set JIS mejslar. Det är ju inte ens dyrt". :glömdet
 
Min räddning genom alla år har varit den lilla vändbara mejsel som följer med i verktygspåsen, eller brukade följa med förr.
Jag har ett par sådana och det dröjde länge innan jag förstod varör dessa var bättre än mina vanliga X-spår.
 
Tacka gud vet jag för insex. Byt ut all sån där spårskruvsskit så snabbt det bara går är mitt råd. :D
 
Ja jag har vetat om JIS länge. Och sen dess har jag skruvat sönder massor med skruv med fel jävla philpsmejsel och tänkt "du borde köpa ett set JIS mejslar. Det är ju inte ens dyrt". :glömdet

Jag beställde ett kit JIS mejslar från Japan, dom är väl värt pengarna :hihi
 
Viktor L
jag plockar isär mycken gammal skit och gör det ofta. Sämsta skruvskallen som finns på gammalt skräp är insex, de fylls med smuts och verktygen är obekväma samt om det sitter fast är det svårt att göra annat än att dra till det blir runt i hålet. Fördelen är att det sen finns en fin borranvisning. Insexskruvar till bromsskivor är extra jävliga. smärtan i fingrarna när de släpper har lärt mig att alltid ha en buffert emellan nyckel och hand, exempelvis ett rör eller en fast nyckel.
Har dock just byggt ihop en Z1 motor med insex, snyggt är det inte men det var det som fanns i mina lådor. Den kommer heller aldrig bli så smutsig.
DSC08385.JPG

Silad
Om du någonsin ska plocka isär en Triumphmotor, kom då ihåg att du tycker torx är bäst.

Stjärnskruvarna går i stort sett alltid att få loss med slagmejseln, det är en stor fördel med denna skalle, sexkantsskallen är min favorit.
 
Nå, då byter vi ämne till hur man får loss sönderdragna skruvar, innan det blir grisgenitalier och borr som åker fram.
Steg ett oavsett om det är insex eller krysspår är att ta en hammar med kulpen och knacka ihop skallen lite och sedan knacka ner mejseln eller bitset i spåret.
Nummer två är att ta lite ventilslippasta på spetsen och så knacka till mejseln i spåret.
Trean på insexskallar är att ta en aningen större torx och knacka i, ev förstärkt med ovan nämnda slippasta.
 
Nå, då byter vi ämne till hur man får loss sönderdragna skruvar, innan det blir grisgenitalier och borr som åker fram.
Steg ett oavsett om det är insex eller krysspår är att ta en hammar med kulpen och knacka ihop skallen lite och sedan knacka ner mejseln eller bitset i spåret.
Nummer två är att ta lite ventilslippasta på spetsen och så knacka till mejseln i spåret.
Trean på insexskallar är att ta en aningen större torx och knacka i, ev förstärkt med ovan nämnda slippasta.


Själv tycker jag att denna fungerar ganska bra så länge man kommer åt skruven. Funkar bra på sönderdragna förgasarskruvar.

https://www.amazon.com/Professional-International-Vampliers-Portable-Extraction/dp/B006YJKAPQ
 
Jag är väl för klen och ger upp för lätt.
När det inte lossnar,
WD-40, 5-56, Biltemas multispray, eller blanda lika delar aceton och motorolja och pensla på och försök imorgon.
Och nästa dag om det inte funkar, igen WD-40, 5-56, Biltemas multispray, eller blanda lika delar aceton och motorolja och pensla på.
Hittills har det alltid gått på mindre än en vecka innan jag fått loss den trilskande muttern / skruven.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top