Bra in-ear MC

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Hejhej!

Ett litet problem dök upp.

Lite halvt okej är det att lyssna på musik när man kör. Men eftersom jag då har tvåtaktsdån så behöver jag ett par som sitter i rejält och ger ruskigt bra ljud.

Just nu har jag några i denna stilen och dom vill inte alls sitta i länge. Antingen ploppar dom ur när jag drar på mig hjälmen eller efter ett tags körande. Dessutom är det inget höjdarljud i dom heller.

Om ni har något tips tar jag gärna emot det. :)

Kanske finns en ännu bättre lösning, det går att få tvåtaktare att inte låta överdrivet och inte tappa märkbart med effekt om någon effekt tappas. Bra ljuddämpare....

Fast vindbruset blir man ändå inte av med. Sen gillar jag även proppar för att då störs jag mindre av annat ljud. Väsentligt ljud känner man även med proppar.

Och för er(Inte du Rolle tror jag) som inte förstår så är musik i öronen när man kör ganska dumt av flera anledningar. Dels så måste man poppa högt så man bli bullerskadad om man ska höra nåt bland vindbrus och motorljud. Men framför allt så är öronen bra för att uppmärksamma andra i trafiken vilket man inte gör om man poppar högt i lurarna.

Jag tänkte mer på sådana jag har nu fast mer isolerande eller liknande. Efter 5 minuter med dom jag har nu hör jag inte musiken längre, bara 2t dunder. Inga 1000kr dyra. :)

Är dom där väldigt dyra då? Hittar inget pris.

Har inte så bra koll på Earfoon men jag gissar på att de ligger mellan 2 och 3 kkr med gjutning och kablage.

Vi kollade på in-ear-system till bl.a. bandet med vettig ljuddämpning och de skulle gå på 2500 kr all in all.

Tyvärr får man kompromissa mellan att ha hörseln kvar eller att höra musiken annars.

En annan variant är att köra Koss-pluggen och köpa "julgranarna" från Apoteket och trä på. Då får man hyfsad ljuddämpning och hörbar musik. Dock sitter de rätt så kass om man har en hjälm som sitter vettigt.

Har inte så bra koll på Earfoon men jag gissar på att de ligger mellan 2 och 3 kkr med gjutning och kablage.

Vi kollade på in-ear-system till bl.a. bandet med vettig ljuddämpning och de skulle gå på 2500 kr all in all.

Tyvärr får man kompromissa mellan att ha hörseln kvar eller att höra musiken annars.

En annan variant är att köra Koss-pluggen och köpa "julgranarna" från Apoteket och trä på. Då får man hyfsad ljuddämpning och hörbar musik. Dock sitter de rätt så kass om man har en hjälm som sitter vettigt.

Okej, hade inte tänkt lägga så väldigt mycket dock. Mer i den stilen som jag har nu fast dom måste sitta bättre och dämpa motorljudet. Kan tänka mig att ett par riktigt bra kostar en del, så det får bli proppar för tillfället..

Okej, hade inte tänkt lägga så väldigt mycket dock. Mer i den stilen som jag har nu fast dom måste sitta bättre och dämpa motorljudet. Kan tänka mig att ett par riktigt bra kostar en del, så det får bli proppar för tillfället..

Jo visst är det dyrt men de håller också ofta en livstid. ;)

Med vanliga lurar har du två problem - och det gäller nästan alla - och det är att de antingen inte dämpar tillräckligt mycket eller att de sitter för dåligt, sticker ut för mycket och tar i hjälmen.

Har du möjlighet att testa så kika på Shures eller Sennheisers in-ear-modeller, särskilt de som är gjorda för livebruk. De har ofta tillräcklig ljuddämpning i sig för att funka bra för hojåkning men sticker troligen ut lite för mycket för att vara riktigt effektiva/bekväma.

Som sagt, bäst skulle jag säga är att knalla in hos närmaste musikaffär och be dem demonstrera vad det finns för alternativ. Ta med hjälmen så du kan prova ordentligt.

Jo visst är det dyrt men de håller också ofta en livstid. ;)

Med vanliga lurar har du två problem - och det gäller nästan alla - och det är att de antingen inte dämpar tillräckligt mycket eller att de sitter för dåligt, sticker ut för mycket och tar i hjälmen.

Har du möjlighet att testa så kika på Shures eller Sennheisers in-ear-modeller, särskilt de som är gjorda för livebruk. De har ofta tillräcklig ljuddämpning i sig för att funka bra för hojåkning men sticker troligen ut lite för mycket för att vara riktigt effektiva/bekväma.

Som sagt, bäst skulle jag säga är att knalla in hos närmaste musikaffär och be dem demonstrera vad det finns för alternativ. Ta med hjälmen så du kan prova ordentligt.

Jo precis.. Problemet är att dom sticker ut för mycket och när man då trär på sig hjälmen lossnar dom antingen direkt eller efter ett väldigt kort tag.

Ska kolla upp dessa tips! Tackar. :)

Själv är jag sugen på att testa Sennheiser cx680i, inte så dyra och verkar vettiga.
hHar nämligen precis förbrukat tredje paret nocs 200, som förövrigt funkar kanon men jag lyckas på nåt sätt ordna glappkontakt då det dras lite i sladden när den sitter fastkilad under buffen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park