Jbone:

finns inget som heter kamphund det är något som kvällstidningarna hittat på....nä tycker bara det är intressant att höra motivation till varför man skaffar vissa raser. Tex Jack Russel Terrier, Är ju en liten och söt hund som är verkligen lämplig som familjehund med barn och dyligt
Vet en som bodde på landet jagade mycket hade flera jämthundar, fick ta en tysk jaktterrier av en bekant till honom som födde upp hundar. Den var väl en 10-14 veckor när han kom hem med den första gången släpper ut den på gården och den springer raka vägen mot en av jämtarna som stog ute och gav sig på den. Men åkte på så mycket däng innan dom hann dit att dom var osäker om den skulle klara sig, bar in hunden och den låg typ hela dan och återhämtade sig inne, framåt kvällen skulle dom släppa ut den och *pang* som ett skott flög den på samma jämthund

. Dom hade flera katter på gården och den här terriern tog dom en efter en till slut hade dom bara en "gamm-katt" som bodde upp på logen. En dag när dom skulle släppa ut terriern var katten mitt på gården, hunden gav sig på den direkt och katten stressade iväg med full fart mot ladugårdsfläkten hade tydligen inte varit någon vacker syn....
Edit: Hade jag haft möjlighet hade jag haft en hund själv, älskar dessa djur.