Bra hjälm?

bjwik

trogen
Gick med
14 May 2003
Hoj
fzs6s-04+R1-01
Jag behöver byta hjälm men jag vet inte vad jag ska köpa ,är det nån här som kan ge mig några tips om entyst och bra hjälm för höga farter.

Ska du ha en hjälm som är riktigt tyst när det går riktigt fort får du nog lägga ut en hel del pengar. Shoei X-spirit ska vara tyst har jag hört. Annars så är väl Shoei Z-one ett prisvärt och bra köp! En sån har jag! :tummenupp

Fudpucker skrev:
Ska du ha en hjälm som är riktigt tyst när det går riktigt fort får du nog lägga ut en hel del pengar. Shoei X-spirit ska vara tyst har jag hört. Annars så är väl Shoei Z-one ett prisvärt och bra köp! En sån har jag! :tummenupp

Lyssna inte på han :tungan , köp en Arai Astro-R och bli nöjd. Mycket skön hjälm.
Inte så farligt dyr heller......

p.grip skrev:
Lyssna inte på han :tungan , köp en Arai Astro-R och bli nöjd. Mycket skön hjälm.
Inte så farligt dyr heller......

jo...den hjälmen passar ju dom med stort huvud och lite innehåll! :7peta :D

Ne, allvarligt. Prova alla möjliga hjälmar och bestäm dig för en som passar bra. Men vill du ha en riktigt tyst hjälm får du nog gå upp i pris!

bjwik skrev:
Jag behöver byta hjälm men jag vet inte vad jag ska köpa ,är det nån här som kan ge mig några tips om entyst och bra hjälm för höga farter.

Varför köpa snikhjälmar som snålisarna föreslår? :7peta
Köp Arai RX7 Corsair, det blir ju mycket pengar vilken du än väljer - då kan du lika bra köpa den bästa. Finns några intressanta på köp/sälj avdelningen om du vill ha beg.

EDIT:
Visserligen inte speciellt tyst, men den är bäst när du behöver den.

Har nu kört en del med min Xlite X801. tyst och jättebekväm. lätt 1240+-50g
och prisvärd !

//jaG

OGK (FF3 ->) funkar jäkligt bra i höga farter.

Markus skrev:
Varför köpa snikhjälmar som snålisarna föreslår? :7peta
Köp Arai RX7 Corsair, det blir ju mycket pengar vilken du än väljer - då kan du lika bra köpa den bästa. Finns några intressanta på köp/sälj avdelningen om du vill ha beg.

EDIT:
Visserligen inte speciellt tyst, men den är bäst när du behöver den.

Nu vet jag inte om du är ironisk eller nåt, men en snikhjälm är i min värld en Grex eller Airoh för en sisådär 1200-1700kr, hjälmar för 5500kr+ tycker inte jag passar i det facket. :confused:
( X-Spirit är väl dessutom Shoei värsta hjälm i Sverige? )

Arai

Köpte en ARAI : Sete Gibernau för ett par dagar sedan. Mycket bra hjälm och klart prisvärd!! :tummenupp Om den är tyst..tjaa,den är nog varken tystare än någon annan i den prisklassen tror jag. Har haft AGV x-R2 samt Quantum tidigare,men denna är kanon.pris 5850 kr

ARAI är och förblir ARAI...d.v.s. # 1

Bifogat

• rx_gibernau_blue.jpg
    rx_gibernau_blue.jpg
    7.6 KB · Visningar: 259
Last edited:
Helt tysta hjämar finns ju inte....
Kompromissa inte bort säkerheten, använd hellre öronproppar isåfall.

p.grip skrev:
Nu vet jag inte om du är ironisk eller nåt, men en snikhjälm är i min värld en Grex eller Airoh för en sisådär 1200-1700kr, hjälmar för 5500kr+ tycker inte jag passar i det facket. :confused:
( X-Spirit är väl dessutom Shoei värsta hjälm i Sverige? )

Ja, jag hårdrog det lite. Men min poäng är att om man ändå ska kasta ut runt 4-5 lappar kan man lika bra slå på 1-2st till för att få den bästa. Shoei x-spirit är nog den fetaste Shoei, men enl de fackfolk jag pratat m så är Arai fortfarande bättre.

...eller köp en sån där hjälm med inbyggda hörselkåpor! Den lär ju vara tyst!
Sen kanske inte säkerheten är så hög med en sån hjälm, den kanske passar bättre som spånskydd när man kapar med motorsågen!

Fudpucker skrev:
jo...den hjälmen passar ju dom med stort huvud och lite innehåll! :7peta :D

Ehh not :arsele

Jag har en Arai Astro-R och den är skitbra! :tummenupp
Har inget stort huvud utan XS vilket såklart den hjälmen finns i.

Och många som reagerar på luftintagen som sitter på visiret och säger att
det ser dumt ut eller är bräckligt så é det fel. Det funkar skitbra...man kan
flåsa hur mycket i hjälmen som helst utan att den immar igen.

Sen finns det nerfällbart hakskydd eller vad man ska kalla det o det
funkar bra. Mycket luftig o tyst hjälm...är otroligt nöjd med den! :)

Markus skrev:
Ja, jag hårdrog det lite. Men min poäng är att om man ändå ska kasta ut runt 4-5 lappar kan man lika bra slå på 1-2st till för att få den bästa. Shoei x-spirit är nog den fetaste Shoei, men enl de fackfolk jag pratat m så är Arai fortfarande bättre.
Den bästa hjälmen är den som sitter bäst på ditt huvud. Dvs det finns ingen hjälm som är bäst för alla.

MBGIRL skrev:
Ehh not :arsele

Jag har en Arai Astro-R och den är skitbra! :tummenupp
Har inget stort huvud utan XS vilket såklart den hjälmen finns i.

Syftar mest att p.grip VERKLIGEN har ett stort huvud och lite innehåll! :hihi
Bra att han nu har en hjälm som håller hjärnhalvorna på plats.. :tungan

Jag hade bestämt mig förra året att köpa en hjälm för 3-4 tusen. Jag testade temejfan alla märken, suomy, arai, shoei. Testade både enkla och riktiga "värstingar", jag tyckte inte att nån av dem passade min skalle, alltid tryckte eller skavde det nånstans. Det slutade med en billig AGV Deamon som satt jävligt skönt, enda finessen på den är väl att den inte är gjord av plast. Den sitter efter 1,5år fortfarande tight och skönt på min skalle.

Vad vill jag då säga, åk iväg och testa i butik vad som känns bra, alla är vi olika.

Fudpucker skrev:
Syftar mest att p.grip VERKLIGEN har ett stort huvud och lite innehåll! :hihi
Bra att han nu har en hjälm som håller hjärnhalvorna på plats.. :tungan
:6surkart :fatta! :4skrika

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT