Bra handskar för bandagar?

Raderad medlem 51742

Guest
Handskar är som så mycket annat en kompromiss där man behöver balansera utifrån vad man själv tycker är mest viktigt. Har hållit mig huvudsakligen till Dainese racevarianter (Full Metal 6 och föregångare) för körning i någorlunda torrt väder och temperaturer över 15 grader. Det jag prioriterat är maximalt skydd och maximal körkänsla för i huvudsak aktiv körning på roliga vägar och en och annan bandag samt några långkörningar och i det avseendet är jag helt nöjd, även om jag lyckligtvis inte behövt testa handskarna i ett kraschtest ännu på 12 år. Någon handske har nötts sönder och spruckit i skinnet på ett finger efter omkring 5000 mils körning, men annars helt utan anmärkning. Nackdelen är framför allt priset och att det inte funkar om det är allt för blött och kallt. För sådana förhållanden byter jag till fodrade gore-tex-handskar som jag alltid har mer mig för ombyte när det är risk för regn/kyla, även om det känns som att byta till boxhandskar i jämförelse.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gäller att köra i regn så har jag använt mina handdroid och värmehandtag med god effekt.
Gör inte så mycket att händerna är blöta in de är varma. Kör jag med vattentäta handskar svettas jag så mycket att det blir blöta händer ändå.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vad gäller att köra i regn så har jag använt mina handdroid och värmehandtag med god effekt.
Gör inte så mycket att händerna är blöta in de är varma. Kör jag med vattentäta handskar svettas jag så mycket att det blir blöta händer ändå.
Håller med, har också värmehandtag och det gör att tillfällena då jag måste byta till andra handskar har begränsats till ösregn eller väldigt kallt.
 

kozmos

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2017
Ort
Olofström
Hoj
KTM 890 DUKE R -22
Tack för alla svar!
Har fått lite kandidater men Knox Handroid verkar onekligen populära av rimliga skäl så det blir att uppsöka en välsorterad butik som även har Knox i sitt sortiment så man kan prova och se om de passar mina dassalock.


Om handskarna kostar 1 eller 4 000 SEK kan ju kvitta förutsatt att de har hyfsat god livslängd och skyddar bra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för alla svar!
Har fått lite kandidater men Knox Handroid verkar onekligen populära av rimliga skäl så det blir att uppsöka en välsorterad butik som även har Knox i sitt sortiment så man kan prova och se om de passar mina dassalock.


Om handskarna kostar 1 eller 4 000 SEK kan ju kvitta förutsatt att de har hyfsat god livslängd och skyddar bra.
Jag har rätt stora händer, storlek 12-13 på hanskar, och mina knox handdroid var de skönaste handskar jag haft, och de har hållit i mer än ett årtionde, men nu har sömmarna börjat ge upp, och de luktar som en hel häst. Och har varit med i ett par krascher, så de är lite slitna i övrigt.

Men helt klart bästa handskarna jag haft.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top